Taiwan, een land vol met nieuwe fitnessverrassingen

Verschenen in Bodylife nummer 9 2018


Veel fitnessapparatuur wordt geproduceerd in het Verre Oosten. Na China is Taiwan een belangrijke speler in de productiewereld. Toen we als redactie van BodyLIFE de mogelijkheid kregen om een bezoek aan ‘fitnessland Taiwan’ te brengen, besloten we om eens te gaan ‘gluren bij de Aziaten’. Want hoe ontwikkelt de industrie zich daar en wat kunnen wij daar als West-Europese wereld van verwachten!


De directe aanleiding voor deze persreis is de jaarlijkse TaiSPO beurs. De grootste sportbeurs van Zuidoost-Azië in Taipei, waar veel bedrijven en fabrikanten zich presenteren. De TaiSPO 2019 vindt van 28 tot 30 maart 2019 plaats. Als voorbereiding op deze beurs werden internationale journalisten uit de sector uitgenodigd om alvast kennis te maken met een aantal van de fitnessbedrijven die op de beurs staan.

Taiwan opent zich
Zodra de KLM Boeing landt op het vliegveld van Taipei, opent zich een interessante nieuwe wereld. En ja, een aantal ‘vooroordelen’ over landen in Zuidoost-Azië worden meteen bevestigd op de weg naar het hotel. Taipei is druk, goed georganiseerd, de mensen zijn erg vriendelijk en de straten zijn brandschoon. Dat is overigens niet van de lucht te zeggen, de smog is volop aanwezig. Het land heeft zich de afgelopen veertig jaar in sneltreinvaart ontwikkeld en zit nu bijna op dezelfde levensstandaard als veel West-Europese landen.

Deze ontwikkeling is mede gekomen door de bekende term ‘Made in Taiwan’, wat in het westen vooral in de jaren ’80 en ’90 bekend was. Dit stond voor goedkoop geproduceerde massaproducten. Maar het land schudt dit label steeds meer van zich af. En dat merk je goed in het contact met de ondernemers die we hebben bezocht. Taiwan en zijn zakenmensen open zich volop voor de wereld en staan steeds meer bekend om de hoogwaardige producten die er worden bedacht, ontworpen en geproduceerd.

Voor ieder wat wils
Wat heeft ‘Taiwan productieland’ dan te bieden aan de Nederlandse en Belgische fitnesssector? Eigenlijk heeft de fitnessindustrie in Taiwan tegenwoordig voor ieder wat wils, in iedere prijsklasse. Maar let op: onafhankelijk van in welke productklasse er wordt geproduceerd, de prijs ten opzichte van westerse leveranciers blijft een belangrijk USP.

Maar er is meer! Vanuit de achtergrond van ‘goedkoper productieland’, zijn er tegenwoordig grofweg twee soorten bedrijven in Taiwan te vinden. De eerste variant produceert in opdracht tegen lagere prijzen. Hierbij gebeurt de research en development nog in Taiwan, maar vindt de productie in China plaats. Vooral de goedkope niet ingewikkelde producten worden in de Volksrepubliek gemaakt.

Naast deze traditionelere businessmodellen, komt er een sterk nieuw bedrijfsmodel op. Een model dat veel interessante kansen biedt voor Nederlandse en Belgische fitnessondernemers. Verschillende bedrijven die vroeger hoogwaardige fitnessapparatuur maakten voor grote westerse merken, zijn nu een eigen premium merk gestart. Voorzien van de bijbehorende services, clubinrichtingen en kwaliteitsnormen. Sowieso voldoen alle fabrikanten in Taiwan, die wij bezochten, aan de geldende Europese veiligheidseisen.



Drie bedrijven uitgelicht
JK Exer: een bedrijf dat zich vanuit Taipei richt op de westerse fitnessmarkt. Ze ontwerpen alles zelf in Taiwan, terwijl de productie plaatsvindt in een eigen fabriek in China. Ze richten zich vooral op thuisfitnessproducten en fitnessapparatuur voor de semi-commerciële markt. We hebben zelf de apparatuur geprobeerd en het is inderdaad vooral geschikt voor de consumentenmarkt. De kwalitatief hogere producten zijn interessant voor bijvoorbeeld fysiotherapeuten, PT-studio’s en kleinere boutique studio’s. De prijskwaliteitverhouding is prettig.
Meer informatie: jkexer.com/en

Intenza Fitness: dit bedrijf maakte de beste indruk op ons. Op het gebied van kwaliteit en service concurreren ze met de bij ons bekende premium merken. Ze hebben over de hele wereld verschillende eigen servicestations en vestigingen. In Europa opereren ze vanuit hun kantoor in Düsseldorf. De kennis die ze hebben opgedaan door het produceren voor bekende merken, hebben ze nu zelf in hun eigen merk Intenza Fitness verwerkt. Met dit merk zijn ze sinds 2012 actief.
Meer informatie: intenzafitness.com

Dayco: een bedrijf dat zich vanuit zijn eigen kennis in de fitness richt op interessante kwalitatief hoge samenwerkingsverbanden. Ze voeren eigen merken en werken met erkende bedrijven samen. Eén hiervan is Philips, waarmee ze in licentie medische fitnessapparatuur ontwikkelen en op de markt brengen. In Europa zijn ze vooral bekend van de Johnny G Spinning bikes. Dit merk maakt sinds kort onderdeel uit van Dayco. Ze verwachten veel van hun nieuwe Johnny G spinningbike.
Meer info: dayco.com/en.

Bezoek TaiSPO: een unieke kans
Zelf nieuwsgierig geworden naar de verrassingen van de Taiwanese fitnessindustrie? Bezoek dan de TaiSPO tussen 28 en 30 maart in Taipei. De beurs wordt gehouden in het Taiwan World Trade Centre. Dit ligt naast de overbekende Taipei 101 Tower. Op de beurs presenteren méér dan 350 bedrijven zich. Ruim twee derde hiervan komt uit Taiwan. Tegelijkertijd met de TaiSPO wordt ook de Taipei CYCLE beurs gehouden. Eén van de grootste fietsbeurzen ter wereld. En kun je niet naar de TaiSPO komen? Veel bedrijven zijn ook vertegenwoordigd op de FIBO in Keulen en tijdens de ISPO in München.

Voor meer informatie over de TaiSPO ga je naar taispo.com.tw.

Door Niek Arts, foto’s TaiSPO en Niek Arts
 
Edities