Greinwalder: Nieuw jaar, planning klaar?

Verschenen in Bodylife nummer 9 2018


In vier stappen je perfecte marketingplanning voor 2019 Het einde van het jaar nadert, de januaricampagne staat vast al klaar om ingezet te worden…. Toch? (Indien niet: neem dan snel contact op, wij kunnen je nog helpen!) Na januari volgen nog elf maanden met marketingpotentieel. Om je te helpen bij het opstellen van je planning vind je in dit artikel een leidraad.

Stap 1. Bepaal je budget

Algemeen kun je de post ‘marketing’ budgetteren op drie manieren:
• Als vast percentage van je omzet. Doorgaans 5 tot 10%.
• Aan de hand van de gemaakte marketingkosten van voorgaand jaar plus een x%.
• Op basis van de reclamekosten per nieuw lid, dit ligt doorgaans tussen de 70 en 100 euro per nieuw lid.

Als je in ledental wilt groeien, is optie 3 eigenlijk de enige mogelijkheid om te budgetteren. Een voorbeeld: Je wilt in 2019 je actuele klantenbestand van 750 naar 850 leden uitbreiden. Hiervoor heb je honderd inschrijvingen nodig plus dat je alle opzeggers moet opvangen. Bij een ledenverloop van 30% (in onze branche heel realistisch) zijn dat 225 leden. Zo kom je uit op 325 inschrijvingen en een benodigd marketingbudget van rond de 30.000 euro.

Klinkt dat veel en durf je dit niet aan? Ga dan op zoek naar samenwerkingspartners waarmee je bijvoorbeeld samen een magazine of flyer uitgeeft, laat de sportwinkel en kapper aan elke klant een voucher geven. Of bevestig in kledingzaken een leuke aanbieding aan de hangertjes. Zet een leadbox neer bij je favoriete restaurant, vraag de garage om na de jaarlijkse beurt van de auto een uitnodiging voor onderhoud van je gezondheid cadeau te doen. Ga zo maar door. Er zijn trouwens ook legio no-budget mogelijkheden, je moet er alleen een beetje creatief voor zijn en netwerken.

Stap 2. Verdeel je budget over het jaar
Onze branche heeft door het jaar heen nog steeds pieken en dalen waarmee je bij de verdeling van het budget rekening houdt. In januari heb je misschien nog veel spontane walk-ins, dan is het verleidelijk om de hand op de marketingknip te houden. Op een moment dat veel mensen nadenken over gezondheid en hun figuur is het echter belangrijk om top of mind te zijn. Juist dan! Bepaal op welke momenten je welke campagne inzet. Houd rekening met de seizoenen, feestdagen en vakanties. Greinwalder & Partner biedt allerlei ideeën. Doe een leuke actie samen met de bloemist ter gelegenheid van moederdag en Valentijn. De rustige zomerperiode daarna is een prima mogelijkheid voor een interne leden-werven-leden campagne. Tijdens de feestdagen focus je op interne omzet, je leden zoeken Sinterklaas- en kerstcadeaus.

Bij een afslankconcept ligt het accent op de periode tot de zomer. Naast dat dit het afslankseizoen is, zorg je er ook voor dat je de geplande omzet voor 2019 in die periode zeker kunt stellen. Constateer je dat je achter loopt op de geplande omzet, kun je in het najaar een inhaalslag maken. Maak de klapper vlak voordat de zomervakantie begint, de urgentie om slank in bikini op het strand te verschijnen is dan het hoogst.

Stap 3. Leg de details van de campagne vast
Maak een marketingmix met alle media die je gaat benutten, zowel online als offline. Heb je extra materiaal nodig zoals referralvouchers of deelnameformulieren? Verkoop je complete pakketten inclusief eiwitshakes en bijvoorbeeld een Slim Legs broek? Zorg voor een draaiboek: Wie doet wat? Wanneer wordt het team geïnstrueerd? Hebben jullie een gezamenlijk doel op gebied van sales, loof je bonussen uit? Start met de organisatie minimaal 8 weken voor je een actie start. Dan heb je tijd genoeg voor je planning, advertentieruimte te reserveren, een online campagne te regelen en het team “fit” te maken.



Stap 4. Start de campagne
Als je een nieuw product of programma introduceert verdient het de aanbeveling om eerst promotie te doen onder je bestaande klanten voordat je een externe campagne start. Je wakkert het vuurtje als het ware eerst intern aan. Dit zorgt ervoor dat de campagne al leeft zodra er geïnteresseerden van buitenaf komen en dat je team praktijkervaring heeft met alle ins en outs. Daarna zet je via externe promotie de turbo erop!

Door: Ingrid Jonkers Tel. 06 – 18826323
 
Edities