Weten uw klanten wat ze de rest van het jaar gaan doen?

Verschenen in Bodylife nummer 9 2018


Ik betrap er mezelf regelmatig op. Met een zekere argwaan, doorspekt met wat jaloezie kijk ik dikwijls naar competitiesport. Nochtans ben ik zelf in dit milieu sportief groot geworden. Door een stap terug te zetten en fitness ‘van sport los’ te beschouwen wordt die natuurlijke argwaan niet langer een slechte raadgever.


Als je je beschouwt als een ‘andere’ sector, dan heeft het geen zin om je te ergeren in over-subsidiëring, fiscale voordelen en ethische kwesties. Integendeel, dan leren we misschien om naar de sportsector te kijken zoals we ook doen naar andere sectoren. Met interesse, om iets te leren. Om de goede zaken op te pikken en indien mogelijk toe te passen.

Jaarplanning
Wie net zoals ik ooit competitiesport heeft gedaan of op eender welk niveau training heeft gegeven weet dat we vanaf dat een seizoen ten einde liep onmiddellijk begonnen te denken aan het volgende jaar. We werkten met een jaarplanning ingedeeld in de gekende periodes: overgangsperiode / voorbereidingsperiode / competitieperiode / actieve rust / enz..

Een verstandige trainer zorgt dat zijn spelers weten waar ze voor de rest van het jaar aan toe zijn. Ze weten wanneer ze intensief op uithouding gaan trainen en wanneer kracht, techniek en tactiek op het programma zullen staan. Ze weten hoeveel keer per week ze op training worden verwacht. Ze kennen hun engagement en weten wat hun individuele en onze collectieve doelstelling is op korte en lange termijn. Deze afspraken en planning zijn een ontegensprekelijk sterk hulpmiddel bij een streven naar resultaat, zowel bij de individuele ontwikkeling van de atleten als voor de clubsuccessen.

Wat staat bij ons op de planning?
Door met een open mind naar ‘sport’ te kijken drijven deze gedachtenkronkels me automatisch richting onze fitnessbeoefenaars, en hetgeen wij hen in veel gevallen voorschotelen. Een groot deel van onze sector pakt het ongetwijfeld anders aan, maar dikwijls zien we het volgende scenario:

Jan Modaal stapt na lang aarzelen, met de nodige schroom, maar meestal voor goede moed een fitnesscentrum binnen. Het besef dat hij er eindelijk iets moet aan doen, de overtollige kilo’s en de harde realiteit van de steeds strakker zittende kledij zijn, zoals in veel gevallen, de grote drijfveren. Hij rekent op onze professionaliteit om hem te helpen. Eerlijk gezegd: zonder hulp lukt het toch niet. Dus hopelijk komt hij niet in een club terecht waar er hem sowieso al niemand op de goede weg helpt. Jan kan echter rekenen op onze professionaliteit om hem te helpen. We luisteren en maken een gepast trainingsschema op. We zorgen (hopelijk) voor een degelijke begeleiding zodat hij binnen de kortste keren alle cardio- en krachttoestellen onder de knikkende knieën krijgt.

En wat volgt er dan?
In vele gevallen beperkt onze begeleiding zich verder tot, zonder enige twijfel belangrijke, aandacht en vriendelijkheid aan het onthaal en toevallig toezicht door de instructeur van dienst. Een nieuw schemaatje wordt opgemaakt, wanneer de klant er om vraagt. We staan namelijk altijd klaar voor hem. Maar waar is de planning? Waar is de jaarplanning? Of is dit niet nodig?
We zijn toch geen competitiesport.

Zoals de meeste van de nieuwe fitnessklanten heeft Jan een probleem. Dit heeft zich opgebouwd gedurende vele bewegingsarme jaren. Hij verwacht waarschijnlijk een onmiddellijk spectaculair resultaat. We zijn natuurlijk zo professioneel om geen wondermiddelen te presenteren en ontkrachten dergelijke verwachtingspatronen en stellen realistische doelen op lange termijn.



Waarom beperken we onze begeleiding en opvolging dan op korte termijn?
We klagen steen en been over dropout en ledenverloop. We hebben nochtans de beste remedie zelf in handen en maken er weinig of geen gebruik van. Onze professionaliteit kunnen we bewijzen door meer dan alleen een voorspelbare fittest af te nemen een eerste standaardtrainingsschema af te leveren. Waarom maken we geen jaarplanning op, rekening houdend met de mogelijkheden van onze klant. Waarom formuleren we geen gezamenlijk engagement dat verder gaat dan de maandelijkse betaling van een abonnementsprijs en een daaraan (hopelijk) gebruik van onze accommodatie? Door vooraf schemaveranderingen, evaluaties en zelfs rustperiodes in te bouwen.

Door onze klant te informeren wanneer we een accent leggen op kracht, uithouding of zelfs wanneer hij dit wenst groepslessen zullen uitproberen of inplannen. Door af te spreken wanneer we de intensiteit zullen opdrijven en afbouwen. Door deze afspraken te maken zal onze klant op voorhand weten welk engagement hij en wij aangaan, wanneer hij variatie mag verwachten. Variatie, één van de belangrijkste middelen om dropout te vermijden.

Wanneer dit op voorhand met de klant vastleggen, wordt realistisch resultaat gekoppeld aan planning en doorzettingsvermogen. Dan zijn we echt bezig met gedragsverandering en preventieve gezondheidszorg. Dan streven we echt naar kwaliteitsvol bewegen en leven. Laat ons eerlijk zijn… het kan niet dat de enige jaarplanning ligt in vaste bedragen die telkens van de klant zijn bankrekening gaan.

Noot: Via één van onze leden kreeg ik deze oude kronkel van mezelf, uitgeschreven 15 jaar geleden, enkele maanden terug doorgestuurd. Een beetje herwerkt is hij nog steeds brandend actueel.
Dit zegt ook iets.

Hou je fit, Eric

Door: Eric Vandenabeele Fitness.be - eric@fitness.be
 
Edities