De voordelen van een keten, met een lokaal vertrouwd gevoel

Verschenen in Bodylife nummer 9 2018



Sportcity in Woerden is één van de 21 vestigingen van Sportcity in Nederland. In de afgelopen jaren heeft het sport & health centrum zijn plek echt gevonden in het stadje Woerden.
Een grote schare trouwe leden maakt het centrum tot een gezellige en sociale plaats om te sporten.


Sinds een klein jaar is Oscar Gottschalk de locatiemanager van Sportcity in Woerden. Dit betekent dat hij verantwoordelijk is voor het goed laten draaien en verder ontwikkelen van zijn vestiging. Hierbij zijn er verrassend veel overeenkomsten met de werkzaamheden en uitdagingen waar standaloneclubs ook voor staan. Oscar: “We maken écht lokaal het verschil met ons ondernemerschap. Het is wel prettig om dit onder een overkoepelende paraplu te doen!”

Huis, werk en Sportcity
De leden van Sportcity Woerden zijn vaak al voor langere periode lid. Gekscherend wordt wel eens op de club gezegd: “Hier in Woerden is het voor ons, huis, werk en dan Sportcity.” Dit is één van de aspecten die Oscar zo leuk vindt aan de locatie die hij managet. Oscar: “Uiteindelijk doe je het daarvoor. Dat de leden met plezier komen sporten. Daar maken mijn team en ik ons iedere dag weer sterk voor.”

Het sociale aspect van sporten is extra belangrijk. Logisch dat er in de club extra ruimte en aandacht voor is. Oscar: “Dit is heel belangrijk voor ons. Voor het gemak deel ik de dag altijd in twee delen op. Overdag komen de oudere sporters voor bijvoorbeeld de Fity Fit groepsles. Het sociale contact is dan ook belangrijk. Ons City Café speelt hierin een belangrijke rol. Na het sporten bieden we ze een kop koffie aan, waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Vaak wordt er een uurtje gesport, en wel anderhalf uur nagekletst.”

’s Avonds zijn het de jongere mensen die komen sporten. Dat gebeurt individueel, maar ook de groepslessen spelen hierin een belangrijke rol. Oscar: “Hierin zie je ook weer de onderlinge betrokkenheid en het sociale karakter van onze club. Een leuk voorbeeld is onze spinningsinstructeur. Hij is ondertussen 71 jaar oud en geeft nog steeds vol enthousiasme les. Helaas ligt hij er even uit met een blessure, waarop verschillende leden hem een bloemetje aanbieden om hem beterschap te wensen! Dat zegt mij genoeg.”

Service als vanzelfsprekend
Dat de Sportcity Woerden zo veilig en vertrouwt aanvoelt, is vooral de verdiensten van het team van Oscar. Hier is hij dan ook erg trots op. “Ik vind dat service en ondersteuning onze belangrijkste eigenschappen zijn. Anders gaan mensen wel thuis sporten. Ze komen juist met een bepaalde behoefte naar ons toe. En het verschil maken zit hem al in kleine dingen als persoonlijk welkom heten, een kopje koffie en af en toe een gesprekje voeren. Dat mogen mensen van ons verwachten en daar staan we ook voor klaar!”

“Zo onderscheiden we ons op de lokale markt. We volgen natuurlijk de fitnesstrends, en vinden het erg belangrijk dat we de resultaten van onze leden digitaal kunnen volgen om hen verder te helpen, of zelf inzicht te geven.



Wij vernieuwen op ons eigen tempo en proberen nieuwe dingen uit waarvan we denken dat die in Woerden werken. We organiseren regelmatig activiteiten, bijvoorbeeld voor het goede doel. Ieder jaar is er de 24-uurs roeimarathon waarbij een paar enthousiaste leden 24 uur roeien. Ik verbaas erover hoeveel leden er dan midden in de nacht een paar uurtjes mee komen roeien!”

Alles onder één dak
Een ander belangrijk onderdeel van het succes is de ‘alles onder één dak’ strategie. Want naast het City Café en de fitness is er kinderopvang, een groot wellnessgedeelte en zijn er vier squashbanen en een ruim aanbod aan Body & Mind lessen. Oscar: “Met deze faciliteiten zijn we extra interessant voor onze leden. Vooral de wellnessfaciliteiten worden door de leden gewaardeerd. Het zijn net die paar extra punten waardoor je leden langer aan je bindt en vasthoudt.”

Dat je je leden net dat beetje extra biedt, komt mede doordat Sportcity een keten is. Hierdoor richt Oscar zich volledig op zijn lokale markt en team. “Het is fijn dat de hoofdlijnen vanuit het hoofdkantoor worden uitgezet. Maar ook onderdelen als online marketing en profileren worden door hen opgepakt. Ik heb daar weinig kennis van, dus blijf er graag verre van. Voor mij is het de ideale mix, er is volop ruimte om lokaal het verschil te maken met een stevige back-up op de achtergrond. En het belangrijkste: onze leden plukken er de beste vruchten van!”

Door: Niek Arts, fotografie Sporticity
 
Edities