Column: 100.000 mensen starten met fitness en weer 50.000 stoppen!

Verschenen in Bodylife nummer 9 2018


Iets meer dan 100.000 mensen starten per maand met fitness in Nederland en iets meer dan 50.000 stoppen er weer mee. Mensen starten met fitness omdat ze wat willen bereiken of omdat ze, met een bepaalde verwachting qua service, kwaliteit, communicatie en variatie, kiezen voor jouw dienst, of dat nu een sportcentrum, PT- of coachdienst is. Wat betaalt men gemiddeld per maand en hoe lang blijft men gemiddeld genomen lid bij jullie?

Stel men betaalt een maandelijks lidmaatschap van 50 euro en gemiddeld blijven mensen rond de twee jaar lid, dan is de omzet van een lidmaatschap gemiddeld 1200 euro. Stel iemand maakt gebruik van personal training of coaching, één keer per week, voor vijftig euro per keer, dan is dat op zes maanden al 1300 euro omzet. Elke keer als er iemand opzegt binnen het jaar, dan mogen we er dus vanuit gaan dat we daarmee 500 tot 1000 euro omzet verliezen, maar waarschijnlijk nog meer, omdat veel klanten additionele diensten afnemen en veel klanten ook nog langer lid blijven. Twintig opzeggers in een maand, dan praten we al snel over 10.000 tot 20.000 euro.

Wat maakt het nu dat sommige mensen blijven en sommigen binnen één jaar de handdoek in de ring gooien? Wellicht interessant om de genen die blijven meer vragen hierover te stellen, maar ook die mensen die stoppen te interviewen. Hebben ze hun doel niet bereikt, zijn ze teleurgesteld, hadden ze een quick fix verwacht, voelen ze zich niet lekker in de club of in de training, of ligt het meer op moeite de nieuwe gewoonte op te pakken?

Is het de doelstelling die niet bereikt wordt, daar kunnen we actie op ondernemen. Betere doelstellingenanalyse, betere begeleiding om doelgericht te laten trainen en kijken wat iemand nog additioneel kan doen om het doel bereiken dichter bij te halen. Teleurgesteld kunnen we aanpakken door intensiever het gesprek aan te gaan vanaf de start. Wat had men verwacht, wat vindt men ervan, wat vindt men leuk om te doen, enz.

Meer in gesprek betekent verwachtingen beter managen. Had men de quick fix verwacht, daarvoor kunnen wij waardevolle inhoudelijke kennis aanreiken, zodat men leert over wat er voor nodig is resultaat te bereiken. Moeite met de gewoonte in de leefstijl te implementeren, daarvoor zouden we een of meerdere extra coachmomenten toe kunnen voegen.

De gouden oplossing is er waarschijnlijk niet, maar het is sowieso de moeite waard om er naar te streven dat mensen langer actief te houden en te helpen om met name de eerste drie maanden frequent te blijven sporten. Dat is namelijk bepalend voor de duur van het lidmaatschap.

John van Heel EFAA -j.vanheel@efaa.nl


Edities