Nieuws

02-12-2019 13:35

Op vechtsport geïnspireerde workouts worden steeds populairder

De toegenomen vraag van Millennials en Gen Z zorgt voor een stroom aan lessen die hun inspiratie uit boksen, kickboksen, muay thai en MMA halen. Hoe kunnen clubs hiervan profiteren? Hier volgen vijf redenen waarom vechtsportlessen de grootste kick geven.

1. Vechtsportlessen vechten ECHT terug Het Fitness in America Report uit 2019 van het fitness technologie platform MINDBODY ontdekte dat de populariteit van lessen die hun inspiratie uit vechtsporten halen, toeneemt. Twintig procent van de Amerikanen die groepslessen volgen, nemen minimaal een keer per week deel aan lessen als martial arts, BODYCOMBAT of “soft martial arts” zoals Tai Chi.

2. Jongere consumenten hebben wel zin in een vechtpartijtje De stijgende populariteit van op vechtsport geïnspireerde lessen van de afgelopen jaren lijkt niet af te nemen. Hoewel yoga (25%), krachttraining (17%) en dansfitness (15%) in het MINDBODY rapport voor alle leeftijden de meest populaire vormen van groepsfitness zijn, willen jongere consumenten iets nieuws en meer uitdagends. Op vechtsport geïnspireerde groepslessen zijn voor de leeftijdsgroepen 18-25 jaar en 26-45 workouts die ze het liefst zouden willen proberen. Net zoals bij de meeste trends zal de branche deze jongere doelgroepen volgen.

3. Vooruitdenkende boutique clubs laten de markt groeien Boutique fitness studio’s herkennen al snel de aantrekkingskracht van groepslessen met een vechtsport thema. De Amerikaanse boutique Rumble heeft uitgebreid naar bijna 10 vestigingen. Het concept Everybody Fights van George Foreman III is nu op zeven locaties te vinden en in Londen speelt 1Rebel sinds 2014 in op de populariteit met hun bokscardio les Rumble. Met een gemiddelde leeftijd van slechts 27 jaar hebben deze vechtsport boutiques de jongste bezoekers van alle fitness segmenten, volgens het IHRSA 2018 Health Club Consumer Report. Ze bezoeken daarnaast hun faciliteit het vaakst van alle club categorieën en 90% van degenen die een lidmaatschap bij een andere club hebben, geeft aan dat vechtsportlessen doorgaans een aanvulling vormen op het hoofdprogramma van de sporters.

4. Clubleden die aan vechtsport groepslessen deelnemen, zijn het meest loyaal Deelnemers aan op martial arts geïnspireerde groepslessen zijn de meest loyale sporters. Volgens onderzoek van Les Mills bezoekt 86% van de leden die lessen met een martial arts thema volgen de club 3 keer of vaker per week, gevolgd door indoor cycling (82%) en HIIT (81%). Een aanzienlijk deel hiervan is nog fanatieker, want 30% van de deelnemers aan martial arts lessen bezoekt de club 5-6 keer per week en bijna 1 op de 5 (19%) bezoekt de club dagelijks. Een belangrijke reden voor die ‘drang om terug te komen’ zijn de positieve resultaten die leden uit een workout halen. Het is aangetoond dat een BODYCOMBAT les van 55 tot wel 740 calorieën verbrandt en de core even veel voordelen biedt als 1.700 crunches. Daarnaast zorgen de vele trap- en stootcombinaties voor een krachtig gevoel, met name onder de vrouwelijke deelnemers.

5. Vechtsportlessen gaan profiteren van de hype van groepsworkouts en on-demand fitness Groepstraining heeft haar plek als nummer 2 trend in het jaarlijkse voorspellende American College of Sports Medicine rapport verstevigd. Samen met on demand fitness streaming (aangeboden door providers als Peloton en Les Mills On Demand) zijn dit twee dominante trends in de huidige fitness wereld. Voor vechtsportlessen als Pink Boxing en Cross Boxing hoeven geen dure materialen aangeschaft te worden. Hierdoor zijn vechtsportlessen een ideale optie voor clubs om tot ver buiten de vier muren van hun fitnessclub uit te breiden, bijvoorbeeld outdoor.

Korte samenvatting

  • Op vechtsport geïnspireerde groepslessen zijn de meest populaire workouts die mensen van 18-25 en 26-45 jaar willen proberen. Denk hierbij aan programma’s als BODYCOMBAT, Pink Boxing en Cross Boxing.
  • Veel boutique clubs hebben zich gespecialiseerd in vechtsport workouts, waaronder de boutique clubs Rumble, Everybody Fights en Kobox in Londen.
  • Deze boutique clubs trekken gemiddeld de jongste deelnemers aan van alle fitness segmenten: ze zijn gemiddeld slechts 27 jaar oud.
  • Clubleden die lessen met een martial arts thema volgen, zijn het meest loyaal. Maar liefst 86% van de deelnemers bezoekt de fitnessclub 3 keer per week of vaker, tegenover het gemiddelde van 1,9 keer.


Wil je weten wat de groepsworkouts BODYCOMBAT, Pink Boxing en/of Cross Boxing voor jouw club kunnen betekenen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met HDD GROUP via telefoonnummer. +31 (0)416 33 43 15 of stuur een e-mail aan info@hddgroup.com.




Algemene voorwaarden | privacy statement