Column

28-07-2019 12:18

Klaar voor de 50-plusser?

Zijn wij, als sport- en leefstijlaanbieder, klaar voor de 50-plussers? Het aantal 50-plussers zal volgens het CBS voor 2030 toenemen tot 7,5 miljoen (45%). Dit heeft een dubbel effect, want mensen worden niet alleen ouder, maar ook steeds meer mensen worden ouder.

De 50-plussers van tegenwoordig zijn kapitaalkrachtige consumenten. Waar de jongere generatie geen moeite heeft met robots en geautomatiseerde chatboxen, wil de 50-plussers het liefst aangesproken worden door 'echte mensen' (69%), zo schrijft het 'Voluit vanaf 50' whitepaper van het Familie Kenniscentrum. De primaire behoeften van de 50-plussers zijn: echtheid, herkenning, begrip en humor.

Stralen wij, met onze marketinguitingen wel voldoende uit naar de 50-plussers? Stemmen we onze uitingen af op deze doelgroep, in beeld en tekst? Kan de 50-plusser zich in de marketing herkennen? Maken we in onze marketing, voldoende gebruik van de primaire behoeften van 50-plussers; echtheid, herkenning, begrip en humor. Waar 50-plussers niet mee getriggerd worden om in te haken is productmarketing zoals 'veel verschillende lessen', 'proefles Zumba'. Waar ze ook niet gevoelig voor zijn, of misschien wel een aversie tegen hebben is loze beloften, ofwel, oneerlijke marketing zoals 'een sixpack binnen 6 weken' of '10 kilo binnen 10 weken'. De 50-plusser van vandaag wil gezond blijven, misschien wel wat afvallen, maar op een eerlijke manier, neemt het allemaal niet al te serieus, dus een vleugje humor mag er best inzitten en hij/zij wil zichzelf herkennen in de uitnodiging.

De grote uitdaging met deze doelgroep is, dat men nogal eens een mankementje heeft, van rugklachten, tot reuma, hoge bloeddruk tot diabetes en nog veel meer. Waar zo ongeveer elke 50-plusser mee te maken krijgt is sarcopenie, het spierverval, wat al start na ons vijfentwintigste levensjaar, maar waar men pas echt last van begint te krijgen boven de vijftig. Zijn er voldoende trainers die kennis hebben van de meest belangrijke aandoeningen van de 50-plusser van vandaag en kunnen ze antwoord geven op de meest voorkomende vragen van de 50-, 60- en 70-plusser? Belangrijker nog, zit er uniformiteit in deze antwoorden binnen de organisatie of zegt de ene trainer dit en de andere dat?

De meest voorkomende aandoeningen bij 50-plussers zijn overgewicht, nek- en rugklachten, artrose/reuma, diabetes, hart- en vaatziekten, COPD/Astma en osteoporose. Misschien de moeite waard om het advies van de trainers over deze verschillende aandoeningen op elkaar af stemmen.

De helft van de volwassen bevolking is momenteel 50-plus, dus deze doel-groep is enorm. Zorg dat je er klaar voor bent.


John van Heel
EFAA/Nieuwe Gezondheid
j.vanheel@efaa.nl




Informatie over de auteur

John van Heel | Directeur | 0495 - 533 229 | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
EFAA | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Houtstraat 14
6001 SJ
Weert
Nederland