17 september 2019

Tevreden klanten met de juiste drankjes

17 september 2019
Als sportschoolhouder wil je de beste service bieden aan jouw klanten. Dat begint bij een aantrekkelijke ruimte en goede apparatuur. En natuurlijk goede instructeurs. Ook een klantvriendelijke service enhet voldoen aan de belangrijkste behoeften van jouw klantenis belangrijk. Eén van de onderdelen waar menig sportschoolhouder over nadenkt is welke rol zij willen spelen bij het voorzien van drinken voor, tijdens en na de training. Hoe ga jij hier mee om?

Water 
De basis voor veel sporters bestaat uit water. Tijdens het trainen verlies je vocht en dit moet aangevuld worden. Naarmate de intensiteit van de training toeneemt, of in een droge omgeving met airconditioning, is de behoefte aan vocht groter. Veel sporters nemen zelf een flesje water mee, maar als sportschool kan je ook zorgen voor een basis infrastructuur. Zo is het handig om een kraan te hebben in de trainingsruimte waar flesjes makkelijk bijgevuld kunnen worden. Menigeen ergert zich aan lage kranen in een kleedkamer waar geen flesjes onder passen. De prijs van kraanwater is beperkt, dus hier is het eenvoudig om jouw klanten van dienst te zijn.

Als je een stap verder wilt gaan, dan is een waterkoeler een welkome aanwinst voor veel sporters. Uiteraard kunnen er ook flesjes water verkocht worden, waarmee aanvullende inkomsten verkregen worden, maar waarbij niet iedereen het plastic afval zal waarderen. 

Koffie
Het is algemeen bekend dat de caffeine in koffie zorgt voor het verminderen van vermoeidheid, meer focus en voor een energieboost. Uit onderzoek is echter gebleken dat caffeïne ook een positief effect heeft op vetverbranding. Een kopje koffie heeft een positief effect op de bloedsomloop en zorgt daarmee ook voor meer zuurstof. Deze positieve effecten zijn de reden dat pre-workout supplementen vaak caffeïne bevatten.  Teveel koffie is uiteraard niet goed en kan zorgen voor een verhoogde hartslag en andere nadelige effecten. 

Als sportschoolhouder is het interessant om te kijken naar koffiezetmachines zoals aangeboden door bijvoorbeeld Gio coffee, waarbij de koffie en het onderhoud voor een vast tarief per maand wordt afgenomen. Dan heb je daar als sportschool houder verder geen gedoe mee en sporters kunnen zelf eenvoudig goede verse koffie maken. Veel klanten zullen dankbaar zijn voor een lekker kopje koffie vóór of na de training.

Sportdranken
Naarmate de duur van een training toeneemt, houdt het lichaam minder energie over in de spieren. Het gevolg is dat het lichaam over gaat tot de verbranding van vetten en spiereiwitten. Dit proces verloopt traag, waardoor sporters vaak behoefte hebben aan een snellere aanvulling van de energievoorraad. Vooral bij duursporten is het belangrijk om de glycogeenvoorraad aan te vullen door middel van koolhydraten. Afhankelijk van het soort sport, de intensiteit en de duur, is er een veelheid aan drankjes beschikbaar voor de ideale aanvulling. Dit zijn veelal hypotone, isotone of hypertone sportdranken. Het verschil is met name gebaseerd op de verhouding tussen koolhydraten, zouten, mineralen en water. 

Sportdranken worden relatief snel opgenomen, waardoor ze vrij populair zijn. Als sportschoolhouder kan je hierop inspelen door een aantal populaire gewilde producten op te nemen in het assortiment. Dit betekent tevreden sporters en aanvullende inkomsten.Er zijn ook sportscholen die shakes aanbieden. Dit kan behoorlijk arbeidsintensief zijn, dus hier is het een kwestie van het afwegen van tijd versus opbrengst.

Vocht is een essentieel onderdeel voor elke sporter en daarmee ook relevant voor jou als sportschool ondernemer. Maak een afweging van welke drankjes gratis geleverd kunnen worden bij een abonnement en welke drankjes je aanvullend aan wilt bieden voor een stukje extra service en rendement.
 
Meest recente artikelen