Artikel

17-09-2019 14:10

Zo biedt dockdock financiële rust binnen sportscholen



Vrijwel iedere sportschoolhouder krijgt er vroeg of laat mee te maken: abonnementen die niet op tijd worden betaald. Wat doe je als automatische incasso's worden teruggedraaid? Dockdock biedt de helpende hand aan sportschoolhouders én consumenten. Voor de sportschoolhouder biedt het een 100% betaalgarantie zolang het abonnement loopt. En de dockdock app geeft de leden een duidelijk overzicht van hun abonnement en betaalflexibiliteit. Dit samen helpt de sportschool gezond te houden.


Door Guus Hetterscheid 

Nee, niemand zit te wachten op vervelen-de gesprekken aan de balie bij de ingang van de sportschool of een gesloten poortje. Maar hoe ga je nou eigenlijk om met leden die niet op tijd willen of kunnen betalen? Veel sportschoolhouders hebben te maken met leden die niet altijd hun maandelijkse kosten kunnen betalen, merkt Ricardo Seffelaar van Creative Sports Group (CSG).

Als personal coach helpt Seffelaar met CSG sportschooleigenaren om financieel fit te blijven. Hij is als partner betrokken bij dockdock en merkt dat er in de fitnessbranche veel behoefte is aan hulp om tijdige betaling van de abonnementsgelden te verzekeren. "Ik loop inmiddels zo'n 25 jaar in deze wereld rond en ken veel sportschoolhouders. Velen zijn een sportschool begonnen uit een passie voor sport. Ze hebben een verleden in bijvoorbeeld de fitness, vechtsport of judo, maar zijn lang niet allemaal voldoende geïnteresseerd in de financiële en administratieve kant van het runnen van een sportschool. En al zeker niet in hoe om te gaan met niet betalende leden."

Betalingsachterstanden zijn overigens niet alleen een issue in de fitnessbranche, merkt Seffelaar op. "Het lijkt een maatschappelijk probleem te zijn. Consumenten lijken steeds meer zicht te verliezen op hun uitgaven. Wanneer de energierekening dan even niet betaald kan worden, wordt de incasso van de sportschool teruggeboekt. Consumenten houden er daarbij niet altijd rekening mee dat de sportschool zo in de problemen komt. Een sportschoolhouder heeft ook te maken met vaste lasten", aldus Seffelaar.

Geen rompslomp met leden
Dockdock biedt uitkomst, zegt commercieel directeur Alexander Luijt van dockdock. "Het is niet altijd kwaadschiks dat leden de maandelijkse kosten niet kunnen voldoen. Steeds meer consumenten hebben flexibele inkomsten. Dan moet je keuzes maken, als je de ene maand meer verdient dan de andere maand. Dockdock springt in dat gat. Voor de sportschoolhouders, die aan hun vaste lasten zitten, en voor de consumenten, die hun abonnementskosten later willen en kunnen betalen. Wij herinneren hen in onze app ook aan de betaling. Ze krijgen dan geen boze telefoontjes van sportscholen, die hen kunnen afschrikken, zeker als ze het een keer zijn vergeten. Ze kunnen makkelijk later betalen via iDeal of automatische incasso. Wij schieten als dockdock de kosten van de consument voor aan de sportschool."

Voor de sportschoolhouder betekent dat financiële zekerheid. Elke maand op tijd de betalingen op de rekening en geen administratieve rompslomp. "De sportschoolhouder zet in het ledenpakket het lid op betalen met dockdock of meld hem of haar via het portaal aan. Dat is het. Elke maand krijg je betaald. Wij nemen werk uit handen voor de sportschoolhouder. Zo kunnen zij zich richten op waar hun passie ligt: sporten en trainen", aldus Luijt.



Geen discussies met een lid dat niet heeft betaald en niet binnenkomt of stress en irritatie bij leden die voor een keer niet betalen en direct een aanmaning krijgen. "In veel sportscholen is slechts één of twee procent van de leden echt niet van plan om op tijd abonnementskosten te betalen, maar de overige leden zijn goedwillend en kunnen misschien niet altijd netjes op tijd betalen", zegt Luijt. "Je moet hen niet op dezelfde manier benaderen als de notoire wanbetaler. Daarmee werk je leden de deur uit. Dat is niet de bedoeling. Je kunt bij ons een aantal maanden in het rood staan. Als we dan merken dat het betaalgedrag niet verandert, nemen wij mensen tegen zichzelf in bescherming. Dan sluiten we het contract met de sportschool en komt er een deurwaarder of incassobureau aan te pas. Uiteindelijk moet je als consument echt een keer betalen voor de afspraak die je bent aangegaan."

Financiële rust door 100% betaalgarantie
Seffelaar denkt dat dockdock sportschoolhouders veel tijd en energie bespaard. Storno's, incasso's die worden teruggeboekt, blijven hen bespaard. "Sportschoolhouders moeten ook worden wakker geschud. Een aantal sportscholen is in grote financiële problemen gekomen doordat niet op tijd aan de bel werd getrokken vanwege niet betalende leden. Ze vinden het lastig om open en eerlijk te zijn over hun financiële huishouding. Ze zijn bang voor wat de

concurrent erover hoort en hebben te maken met de opkomst van budgetketens. Hoe je het ook wendt of keert: ze mogen niet accepteren dat ze in de financiële problemen komen door leden die niet op tijd hun abonnement beta-len, om wat voor reden dan ook."

Dockdock moet financiële rust bieden binnen en voor sportscholen. En niet alleen bij sport-scholen met veel niet betalende leden. "Dockdock is voor alle sportschoolhouders die liever geen omkijken hebben naar de ledenadministratie en abonnementsbetalingen. Wij geven sportschoolhouders een 100% betaalgarantie zo lang het abonnement loopt", vertelt Luijt. "De app is ontwikkeld voor de consument. Zij vinden daarin een overzicht van abonnementen en bijbehorende kosten."

Makkelijker, overzichtelijker en flexibeler. Het mes snijdt dus aan twee kanten met dockdock. Vanaf 1 september is de app in de lucht, na een geslaagde pilot met een aantal sportscholen in de afgelopen maanden. "De eerste reacties wa-ren heel positief. Sportschoolhouders en consumenten worden met dockdock ontlast. Wij kijken over hun schouders mee en adviseren ook waar nodig. Voor ons was de pilot belangrijk om de app direct te verbeteren waar nodig en kinderziektes eruit te halen. We zullen de app uiteraard blijven vernieuwen en verbeteren. Je wil steeds meer in gemak voorzien. Wij willen sportschoolhouders zekerheid bieden en consumenten inzicht geven in kosten. Veilig en eenvoudig, voor iedereen."

Ga voor meer informatie of het maken van een afspraak naar www.dockdock.com