4 jaar geleden

Hoe Norman Soares met Fitfair de fitnessbranche wil inspireren

4 jaar geleden



Met meer dan 150 masterclasses, business seminars, workouts en meer dan 100 keynote sprekers is Fitfair op 22 en 23 november the place to be voor ondernemers in de fitness branche, sporters en professionals. De missie van CEO Norman Soares is om zich met Fitfair door educatie, inspiratie en participatie te onderscheiden van traditionele fitness- en wellnessbeurzen. Soares ziet dat zijn formule aanslaat en verwacht in november meer dan zevenduizend bezoekers. Daarbij houdt het volgens hem niet op.


Door Guus Hetterscheid

Stond je eind jaren negentig en rond de millenniumwisseling weleens op een dansvloer van een van de grote nachtclubs in Nederland? Dan kun je Norman Soares misschien kennen. Als percussionist en muziekschrijver was hij jarenlang actief in de dance-industrie. "Dat lijkt wel een vorig leven voor mij, haha. Ik heb dertien jaar als artiest opgetreden en muziek gemaakt voor andere artiesten. Ik was een van de eerste percussionisten die dj's vergezelde bij optredens. Ik heb in die rol de hele wereld over gereisd en op festivals als Mystery Land en Sensation gestaan. Later heb ik nog getoerd met top dj's als Hardwell, Sunnery James en Ryan Marciano. Een mooie tijd, maar toen ik vader werd vond ik het tijd om het nachtleven achter mij te laten. Ik heb gelukkig niet de eerste woordjes en stapjes van m'n eerste kind hoeven missen, maar ik wilde meer thuis zijn. Al ben ik geen type dat op de bank hangt."

Na zijn jaren als artiest besloot Soares het over een andere boeg te gooien, in eerste instantie in de muziekwereld, waar hij zijn netwerk had opgebouwd. Hij kende artiesten in binnen- en buitenland en kwam zo in aanraking met village park en hotel Star Beach op het Griekse eiland Kreta, waar jaarlijks vele artiesten optreden. "Ik stelde mooie line-ups samen voor hun feesten en zette veel in op online en marketing. Ik had ingangen bij radiostations als Slam FM en regelde zo mooie deals. Star Beach werd mede daardoor steeds populairder in Nederland, voor artiesten én bezoekers. Ik vond het een mooie job, maar merkte dat de Griekse mentaliteit mij begon tegen te staan. Die is van 'alles op z'n tijd'. Ik wilde niet stil zitten."

DEUREN OPENEN
Soares komt niet uit een ondernemersfamilie, maar heeft ondernemersbloed in zich, merkt hij snel. "Ik heb geen jarenlange studies gevolgd of had geen mensen in mijn omgeving die het pad voor mij hebben geëffend. Ik ben iemand die altijd mijn eigen pad kiest, ben eigengereid. Ik zit altijd vol met ideeën over nieuwe concepten. Als ondernemer wilde ik in touch blijven met de dance-industrie en nadat ik een keer in mijn begin periode als artiest bij het Amsterdam Dance Event was geweest, liep ik tegen een muur op. Een muur waar veel, vooral beginnende, artiesten en songwriters tegenaan lopen: op zo'n event is het ons kent ons. Een ticket kostte toen een paar honderd euro. Het is een gesloten wereld, waar je moeilijk je voet tussen de deur krijgt bij producers en platenlabels. Ik dacht: dit kan anders."

Hij besloot een concept te starten waarbij hijzelf de deur opent voor anderen. Een kwaliteitsevent maar toch laagdrempeliger en veel goedkopere entreekaarten. Dat werd Dancefair. "Ik wilde een conferentie en een beurs ineen organiseren voor de dance-industrie. Je hebt in alle branches veel beurzen en conferenties, maar je mist vaak een bepaalde dynamiek. Op beurzen loop je langs alle standjes, waarbij men producten promoot en het liefst wil verkopen. Maar je ziet tegenwoordig producten al vaak online staan, met reviews, voordat die nog op een beurs gepromoot worden. Conferenties daarentegen hebben een stoffig imago: sprekers in een grote hal, waar iedereen onderuit hangend zit."

"Ik zie het zo: als je op het conferentiedeel van een branche-event, met keynote sprekers, workshops of masterclasses, geïnspireerd wordt en je loopt dán de beursvloer op, dan zit je een andere state of mind. Het heeft te maken met het momentum, zoals ik dat noem. Je moet in the mood komen om iets te kopen. De gouden formule voor een kwaliteitsevent is in mijn ogen: kennis kunnen delen, ruimte bieden om te netwerken en een dynamische beursvloer creëren."



THE PLACE TO BE
De 'gouden formule' van Dancefair werd door Soares ook met succes overgeheveld naar Fitfair. "We blijven als organisatie en event groeien, met steeds meer bezoekers en aandacht. We werken met nagenoeg alle grote spelers in de fitnessbranche samen. Zo zijn Matrix, Life Fitness, Panatta en NL Actief belangrijke partners voor ons. Uiteindelijk moet je ook de handen ineenslaan met de industrie om de leading beurs te worden in de markt. Samen moeten we de branche in beweging houden en bruggen slaan met PT'ers, vaak jonge, enthousiaste ondernemers, en natuurlijk sportschoolhouders, waarvan een aantal al jaren in het vak zit en voor nieuwe uitdagingen staat. De fitnessbranche is in de afgelopen twintig jaar enorm veranderd met de opkomst van fitnessketens. Vroeger startte je - simpel gezegd - een sportschool, zette je apparatuur neer en dan kwamen de klanten wel. Nu prijzen onder druk staan en de ketens de markt willen dicteren moet je je als PT'er en sportschoolhouder opnieuw uitvinden. De onderwerpen in het conferentiegebied gaan dan ook over de nieuwe trends, formules en aspecten als het opbouwen van een on- en offline community."

De eerste editie van Fitfair was twee jaar geleden en trok 3500 bezoekers. Vorig jaar liep de teller al op naar 5700. Soares verwacht voor de komende editie meer dan 7000 bezoekers. "Fitfair is niet voor mensen die een keer per week naar de sportschool gaan en even een rondje apparaten doen. Daarvoor is het niveau van de masterclasses te hoog en gaan de keynote sprekers te diep in op de materie. We willen alle professionele kennis uit de fitnessbranche onder één dak verzamelen en die delen met de markt. Fitfair moet de branche een spiegel voorhouden en een springplank bieden voor vers ondernemersbloed en de fanatieke sporter."

Stimuleren en inspireren, die twee aspecten zijn cruciaal. "Bij ons is er maar een doel: hoe maken we van het event een must-go event voor fitness professionals? Daarom hebben we dit jaar hebben op vrijdag een hospitality service, waar we nog niet veel over kunnen vertellen maar, wat nooit eerder gedaan is. Ook gaan we professionals de mogelijkheid geven om nog beter te connecten met elkaar. Bezoekers aan Fitfair moeten thuis komen en denken: hier heb ik echt wat aan gehad. Fitfair moet ook een bepaalde beleving cre?ren. We zijn er trots op dat we in drie jaar tijd de grootste beurs in Nederland zijn geworden voor de fitnessbranche en fanatieke sporters. Ik ben ook heel blij dat NL Actief bij ons de ledenvergadering gaat houden dit jaar. Fitfair moet the yearly place to be worden voor fitness professionals. We zijn goed op weg, toch?"

Wil je meer weten over Fitfair (22 en 23 november in de Jaarbeurs in Utrecht) en kaarten bestellen?

Ga naar www.fitfairjaarbeurs.nl

Norman SoaresFitfair
Gerelateerde artikelen