4 jaar geleden

Met Clubplanner meer grip op verkoop en ledenbehoud: Meer rendement uit (online) leads (deel 2)

4 jaar geleden
Meer leden uit je leads halen, welke fitnessondernemer wil dat nou niet? Zeker met de hedendaagse online en digitale mogelijkheden gaat er een wereld voor je open. Een wereld met veel kansen! Je moet ze alleen wél pakken. NHN Support en hun online tool ClubPlanner helpen bij het verzilveren van deze kansen.

Inmiddels maken ruim 550 fitnessclubs in de Benelux gebruik van ClubPlanner. Deze clubs doen dat onder meer met het doel: meer leads en die omzetten naar nieuwe leden. Maar wat zijn eigenlijk realistische scores? En wat is een haalbare conversie van lead tot lid?

Impact ClubPlanner afhankelijk van de organisatie
Software als ClubPlanner levert een grote toegevoegde waarde aan het omzetten van leads naar nieuwe leden. Het is een cliché, maar ClubPlanner rendeert optimaal als de organisatie van de fitnessclub op orde is. In de praktijk betekent dit:
• De club beschikt over een werkwijze die erop gericht is het maximale uit de leads te halen.
• De club beschikt over medewerkers die getraind zijn in het benaderen van de geïnteresseerde klanten.
• In de club is alles erop gericht om de leads snel op te volgen.
• De werkwijze bepaalt hoe een geïnteresseerde klant geholpen wordt als deze de club bezoekt.
• De medewerkers beschikken over de vaardigheden om een salesgesprek te voeren en een lidmaatschap af te sluiten.

Allemaal punten die het uiteindelijke succes van het salesproces bepalen.

Rendement uit de prospectbron
Leads kunnen op allerlei manieren worden geworven. Tegenwoordig gebeurt leadgeneratie voor een groot deel online, bijvoorbeeld met een Facebookcampagne. Bij het verkrijgen van leads spelen twee zaken een rol: de kwantiteit en de kwaliteit van de leads. Natuurlijk is het van belang dat er grote aantallen leads worden geworven (kwantiteit), maar uiteindelijk draait het om het aantal nieuwe leden dat een prospectbron oplevert (kwaliteit). Omdat ClubPlanner gekoppeld is aan alle leadgenererende bronnen, wordt automatisch per campagne zichtbaar hoeveel leads er geworven zijn en wat de uiteindelijke conversie is naar nieuwe leden. Zodoende kan op ieder moment worden vastgesteld of bijvoorbeeld een betaalde Facebookadvertentie tot voldoende nieuwe leden heeft geleid. Deze informatie helpt vervolgens bij het nemen van beslissingen waaraan geld uit het marketingbudget wordt besteed.

Benchmark zegt veel
De omzetting van leads naar nieuwe leden verloopt in stappen die meetbaar zijn. Fitnessclubs moeten weet hebben van deze scores om het salesproces te optimaliseren. Het salesproces bestaat uit de volgende stappen: Lead => contact => afspraak => bezoek aan de club => inschrijving.

Dit leidt tot de volgende salesratios:
• Afsprakenratio: aantal gemaakte afspraken t.o.v. gecontacteerde leads
• Opkomstratio: aantal informatiegesprekken t.o.v. geplande afspraken
• Afsluitratio: aantal inschrijvingen t.o.v. gevoerde informatiegesprekken
• Conversieratio uiteindelijk aantal inschrijvingen t.o.v. gecontacteerde leads

Uit een uitgebreide benchmark uit ClubPlanner komen de volgende gemiddelde scores naar voren
: • Gemiddeld afsprakenratio: 67%
• Gemiddeld opkomstratio: 73%
• Gemiddeld afsluitratio: 59%
• Gemiddeld ratio: 29%

Conclusie: gemiddeld is het mogelijk om vanuit 100 gegenereerde leads minimaal 29 nieuwe leden te scoren.



Leadgeneratie verbeteren
Medeoprichter Jan Holt staat veel fitnessondernemers bij, bij het verbeteren van hun leadgeneratie en opvolging. Jan: “Het is belangrijk dat je een tool als ClubPlanner ziet als handig hulpmiddel bij het opvolgen van gegenereerde leads. Voor het binnenhalen van online leads werken onze klanten vaak samen met marketingprofessionals, zoals Hidden Profits. Het werven van online leads is een vak en we merken dat bedrijven die gespecialiseerd zijn in online leadgeneratie van grote waarde zijn voor fitnessclubs. Het is daarom slim om met dit soort partijen samen te werken.”

Winnende leads in de praktijk
Daniël Buth is al acht jaar General Manager bij LifeCity en OosterGym. Dit zijn in totaal vier verschillende clubs van één eigenaar gevestigd in Amsterdam, Baarn en Amersfoort. Ze richten zich op de hogere kant van het middensegment en werken al bijna tien met ClubPlanner. Daniël: “We betrekken onze hele organisatie bij het binnenhalen van nieuwe leads. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid en daar staan we ook met z’n allen voor. We zien het dan ook niet als verkopen, maar klanten steeds een optimale ervaring bieden. Dit is in het persoonlijk contact als iemand al lid is, maar zeker ook als iemand lid wil worden. We weten door ClubPlanner dat hoe sneller we reageren, hoe eerder iemand lid wordt. Daarom wordt een potentieel lid bij ons binnen één minuut teruggebeld als hij online interesse heeft getoond. Dit kan omdat ClubPlanner direct een bericht naar ons verstuurt, waardoor er meteen gebeld wordt via een vast belscript.”



“We zijn een club die staat voor gastvrijheid en persoonlijke benadering. Dit stralen onze medewerkers uit en dat begint bij het allereerste klantcontact. Dat is de beste manier van ‘verkopen’. Daarom sturen en begeleiden we al onze medewerkers hier ook op. Dit doen we onder meer samen met NHN Support. ClubPlanner vertelt ons ook hoe onze medewerkers presteren, waar mogelijk punten fout gaan en welke zaken extra aandacht verdienen. Doordat we alles volgen, meten en in cijfers uitdrukken weten we wat werkt en wat niet werkt. En misschien nog wel belangrijker: we zien heel snel als een situatie niet meer optimaal verloopt. En dan kunnen we daarop snel reageren. Die analyse is heel belangrijk, zeker voor de langere termijn van het bedrijf. Gevoel is belangrijk, maar cijfers zijn leidend!”

Meer informatie op nhnsupport.nl 
 
ClubplannerledenbehoudRetentieleden wervensales
Gerelateerde artikelen
Bedrijf

ClubPlanner Benelux BV

Laatste artikelen van dit bedrijf