De fitnessbranche is een relatief jonge branche, waarin ondernemers met een eigen club met veel passie zich inzetten om het hun klanten naar de zin te maken, en ze te ondersteunen bij het realiseren van diverse doelen. Bij het succesvol leiden van een fitnessclub komt een hoop kijken, en natuurlijk zijn niet alle aspecten van dat ondernemerschap even leuk.
Voor veel ondernemers is het financieel management van de onderneming niet het aspect waar ze de meeste lol aan beleven. Ze houden zich liever bezig met de vakinhoudelijke zaken, zoals de programma’s en diensten die ze aanbieden, en de aanschaf van de daarvoor noodzakelijke materialen. Toch wordt wel onderkend dat financieel management cruciaal is voor het realiseren van een winstgevende, en dus blijvende, onderneming.
Doelgroep
Om ondernemers en managers te helpen en ondersteunen bij de uitvoering van het financieel management van hun club is dit boek geschreven; een handleiding voor de financiële aspecten van een fitness-onderneming. Wat is belangrijk bij het maken van een ondernemingsplan? Hoe krijg ik mijn investeringen gefinancierd? Hoe houd ik een vinger aan de pols? Welke kengetallen moet ik verzamelen? Hoe houd ik inzicht in de financiële situatie van mijn onderneming? Hoe kan ik tijdig ingrijpen bij een mogelijk probleem? Met welke trends dien ik rekening te houden? Voor inzichten en antwoorden op deze vragen geeft dit handboek het onmisbare gereedschap.
Het is een handboek geworden dat op verschillende momenten in de levenscyclus van de onderneming een rol kan spelen. Vóór de start bij het maken van het businessplan, tijdens de bedrijfsvoering bij het vaststellen van de resultaten en tussentijdse overzichten, en ook bij de bedrijfsoverdracht of de bedrijfsbeëindiging, als hulp bij het waarderen van de club.
Auteurs
Hans Dekker is accountant en voormalig sectorhoofd bij Rabobank Nederland. Peter Wolfhagen is auteur van diverse publicaties. Jan Middelkamp is onderzoeker en ondernemer.
Publicatie details
Uitgever: BlackBoxPublishers
website