17 october 2022

Massa of Malaise voor Basic-Fit schrijft Financieel Management

Jeroen Gerats
Mediadeskundige bij bodyLIFE
17 october 2022
Leo van de Voort, bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies en voormalig directeur corporate finance Kempen & Co schrijft in FM:
"Basic-Fit was een van de zwaarst door corona geraakte bedrijven op de Nederlandse beurs. Sportscholen moesten meerdere malen en vaak voor langere tijd hun deuren sluiten. En dat terwijl een fors deel van de operationele kosten gewoon doorliepen. Tel daarbij op dat Basic-Fit zijn leden flink compenseerde voor de strenge maatregelen en het is te begrijpen dat verliezen zich opstapelden. Krimp dus, iets wat niet echt in het DNA van de fitnessketen zit. Het bedrijf is actief in enkele van de meest aantrekkelijke markten van Europa, namelijk Nederland, België, Luxemburg, (fors in) Frankrijk en (stevig groeiend in) Spanje. En ook Duitsland staat nadrukkelijk op de rol."

Basic-Fit moet mogelijk verdienmodel herzien om na de coronacrisis nieuwe crises te kunnen overleven

"Door het einde van de coronamaatregelen moet de groei terugkeren. Daarbij rekenen sportscholen op een gezondheidshype na corona. De branche verwacht te kunnen profiteren van een groeiend gezondheidsbewustzijn bij de consument. Basic-Fit is een marketingcampagne begonnen en verwacht eind dit jaar 3,5 miljoen abonnementhouders te hebben (een plus van 1,3 miljoen ten opzichte van ultimo 2021). Dit jaar verwacht het bedrijf uit te komen op een omzet van 800 tot 850 miljoen euro, met een onderliggende ebitda van circa 225 miljoen euro." 

Onverwachte kostenpost
"Er komen wat donkere wolken aan. In de eerste plaats is daar de energiecrisis. Dat zal een forse en onverwachte kostenpost zijn voor de fitnessketen. En eentje die niet zit opgesloten in het vaste abonnementsmodel. Daarnaast is er een economische crisis. Die leidt mogelijk enerzijds tot geringer bezoek omdat mensen minder te besteden hebben, en anderzijds tot hogere personeelslasten (hogere lonen) – wat ook niet ligt opgesloten in het huidige verdienmodel. Een dubbel ‘whammy’."

Van de Voort verwacht een flexibilisering van het abonnementsmodel: "Mogelijk is het tijd voor flexibilisering van het verdienmodel. In tijden van economische malaise willen mensen af van vaste lasten (zoals abonnementen). Mogelijk kan het abonnementsgeld bij Basic-Fit wel terug naar een laag basic niveau, gekoppeld aan een pay-per-use (bestede tijd, apparaatgebruik en dergelijke)?"

Waardedrukkend effect
"Wat wist 3i wat andere beleggers niet wisten? Het zette beleggers in ieder geval aan het denken. Een sentiment dat niet zo maar uit de koers is weg te masseren. 3i verkocht in november 2021 een fors deel van haar 13,4 procentsbelang in de keten. Deze transactie leverde 3i circa 200 miljoen euro op. En 3i verkocht het aandelenpakket precies voor het moment dat de koers van Basic-Fit een neergang inzette. Een neergang die tot op de dag van vandaag gestaag aanhoudt." Zo vervolgd van der Voort.

Lees het artikel volledig op: FM
Auteur

Jeroen Gerats

Bedrijf

bodyLIFE hét grootste fitnessvakblad

Laatste artikelen van dit bedrijf