1 jaar geleden

Enthousiaste klanten zijn je beste verkopers

Govert Janssen
Redacteur
1 jaar geleden
Mijn vorige column sloot ik af met een cliffhanger. Jij zit natuurlijk met smart te wachten op meer informatie over die ‘concrete leads uit je klantfeedback’. In deze column leg ik je haarfijn uit hoe dat zit.

Met Feedback4Sports haal je feedback op door middel van het stellen van drie vragen, waaronder de ultieme vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat je ons zou aanbevelen bij vrienden of bekenden?”. Leden reageren op die vraag met een cijfer op een schaal van 0 – 10. Geeft iemand een 9 of 10 dan zien we die persoon als promoter, wat betekent dat zij je dus zouden aanbevelen aan anderen. Dit betreft de wereldwijd beproefde methode van de Net Promoter Score.

Bij Feedback4Sports is alles zo ingericht dat feedback direct beschikbaar wordt voor jouw hele team. Ontvang je een 9 of 10, pak dan de telefoon. Spreek jouw persoonlijke dank uit voor deze hoge waardering en bied de respondent de mogelijkheid om de daad bij het woord te voegen. Als het zo waarschijnlijk is dat je ons aanbeveelt bij een vriend of bekende, dan krijg je vanuit ons twee weken gratis en vrijblijvend sporten voor die vriend of bekende. Schrijf hiervoor een goed verkoopscript en je hebt gegarandeerd regelmatig succes.

We kennen allemaal het welbekende ‘bring a friend’ principe, maar de meest natuurlijke manier om dit principe toe te passen en het op een goede manier te positioneren, is door middel van het antwoord op de NPS vraag. Doe je het op de klassieke manier dan denkt de klant “ja, ja, jij wil dat ik iemand meeneem voor extra omzet voor jou!”. Op deze andere manier haak je in op een antwoord wat het lid juist net zelf heeft gegeven. Goede verkoop begint immers eigenlijk altijd met vragen stellen.

Een club met circa duizend leden creëert op deze manier ongeveer 50 tot 75 leads per maand, waarbij doorgaans 20% tot 30% ook concreet komt ‘proeftrainen’. Goede omgang met positieve feedback levert dus gewoon heel veel geld op. Door deze leads bijvoorbeeld in ClubPlanner te tonen met het juiste script voor jouw club, gaat de conversie nog verder omhoog.

Terugkomend op mijn vorige column over ‘van de nood een deugd maken’: eigenlijk is customer excellence niet alleen voor klantbehoud maar ook voor klantwerving. De meesten denken dat NPS vooral te maken heeft met loyaliteit en dat zorgt voor klantbehoud, maar dit gaat veel verder. De enthousiaste klanten zijn je beste verkopers. Door enthousiasme te meten, uit te vragen en op te volgen maak je het heel concreet. Je volgt het niet alleen op, maar je past het ook toe. Zo maak je van je enthousiaste klanten echte ambassadeurs.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Govert Janssen

Bedrijf

Feedback4Sports

Laatste artikelen van dit bedrijf