1 jaar geleden

fitspitality een nieuwe trend?

Jeroen Gerats
Mediadeskundige bij bodyLIFE
1 jaar geleden
Hoe meer horeca je in het straat beeld ziet, hoe meer sportscholen. Sterker nog voor elke twintig nieuwe horecagelegenheden is er één nieuwe gym/fitnessclub geopend de laatste jaren. Die nieuwe gyms krijgen steeds meer weg van horeca: design, locatie, beleving, gastvrijheid en het aanbod van eten en drinken. De tijd dat je enkel fitnessapparatuur in een autogarage of een winkelpand met een systeemplafond sjouwde ligt ver achter ons.

Sportvoeding krijgt ook steeds meer weg van “gewone” snacks (en drankjes). Ze worden smakelijker en sluiten beter aan onze dagelijkse behoeften/ritme. Mars en Snickers maken tegenwoordig proteinerepen en sportbier voor je recovery is ook steeds gewoner.

Onlangs was met de Blackbox Boutique tour ik bij VondelGym Rotterdam, het community gevoel is daar heel sterk mede doordat het horecagedeelte onderdeel is van de gym. Rocycle heeft ook een vaste juicebar in het concept, Kula in Rotterdam combineert yoga met horeca (van ontbijt tot wijn en koffie to go natuurlijk). Lulumon in de US heeft naast fitness alle voorzieningen ook van ontbijt t/m diner. En in Japan is er zelfs een supermarkt die momenteel 300 locaties heeft waarbij hun klanten terecht kunnen bij het ingebouwde fitnesscentrum (Fitmart met Fit&Go).

(Boven: VondelGym Rotterdam, Lulumon, Kula Onder: Fit&Go Japan, VondelGym Amsterdam) 

Volgens CBS had de horeca voor corona zo’n 26 miljard euro omzet en de sporteconomie bedroeg rond de 19 miljard (waarvan 10% in de fitnessbranche). Er is dus nog extra omzet te behalen door horeca te combineren!

Overigens is in België is de combinatie van een sportschool met een frituur in hetzelfde pand al heel lang heel gewoon.
Ze houden elkaar in evenwicht zeg maar..

En op TikTok doet de combi van fitness en eten het ook goed.

Auteur

Jeroen Gerats

Bedrijf

bodyLIFE hét grootste fitnessvakblad

Laatste artikelen van dit bedrijf