23 march 2022

De ontmensing van de fitnessbranche

Jeroen Gerats
Mediadeskundige bij bodyLIFE
23 march 2022
Voor een presentatie van een Gezondheidsprogramma waarin een samenwerking met huisartsen en gyms tot stand is gekomen zag ik een restaurant waar ik langs reed met een raam vol A4-tjes waarmee de boodschap ‘Personeel gezocht’ als het ware schreeuwend werd gecommuniceerd.

Net voor corona werkten er volgens officiële cijfers 424.000 mensen in de horeca. Nu zijn dit er nog maar 305.000. Bijna 120.000 vakmensen zijn (verplicht) vertrokken tijdens corona. Inmiddels staat het aantal openstaande vacatures voor deze branche op het hoogste punt ooit.

In de fitnessbranche is bij 30% van de clubs het personeelsbestand geslonken en kampt 40% nu met een tekort! (Eva Heijnen, Ronald Wouters, Paul Hover, Jan Middelkamp en Peter Wolfhagen publiceren o.a. hierover binnenkort meer)

De horeca heeft haar aantrekkingskracht verloren. Daar zijn diverse redenen voor zoals werkdruk en vrijheid. Door automatisering worden alle acties vast gelegd. In de USA zag universitair leraar Anthony C. Klotz in 2019 al een leegloop in de service-industrie en benoemde dit als ‘The Great Resignation’. Deze term klinkt wat beladen maar ook in Nederland moeten we rekening houden met mensen die om die reden stoppen met werken.

Bestel je ticket via deze banner!


Workers saw that quitting their jobs gave them a chance to take control of their personal and professional lives. ~ Anthony Klotz

Klotz geeft duidelijke adviezen voor werkgevers, samenvattend komt het er op neer dat de branche zal moeten professionaliseren en haar personeel als mensen moet gaan behandelen, net zoals de concurrentie dit doet (denk aan de overheid en Cool Blue).
Onderstaande zandloper is een model voor de horeca. Het traditionele middensegment van eetcafés, bistro’s en papa en mama winkels is rap aan het verdwijnen. *Net als in de fitnessbranche. De (franchise) ketens nemen het over: de groten worden groter. Door die grootte zijn ze efficiënter, professioneler en daarmee voordeliger. Deels komt dit door inkoopvoordeel maar steeds meer door het goed gebruik maken van data en technologie.

Waar deze professionele aanpak (onderin het model) vroeger alleen voorbehouden was aan fastfood winkels, zien we nu dat ook restaurants dit spel onder de knie krijgen. Dit kunnen fast casual zaken zijn, maar ook een verzameling local heros. Deze McDonaldisering zorgt ervoor dat  een groot deel van de horeca betaalbaar blijft voor de massa. Dit zien we dus ook al in de fitnessbranche, de horeca loopt in bedrijfsontwikkeling altijd ietsjes voor op de fitness, wat niet gek is want het gaat hier tenslotte ook om een service industrie maar dan veel groter.

Bovenin het model zit finedining (denk aan luxe gyms), waarin het menselijke aspect veel belangrijker is, zowel in de keuken als in de bediening. Hier beleeft de gast uit eten gaan als theater en danst het personeel om hen heen. Daar staat een hoge prijs tegenover, die makkelijk kan concurreren met een avondje uit in theater, concert of het sportstadion.

Boutique experience
Bij restaurant Pure C heeft chef Bakker het aantal couverts (zitplaatsen) verlaagt van 65 naar 45, zijn filosofie is: Prettig voor de gast maar ook voor de collega’s! Dat maakt het werken plezieriger.’Ik probeer veel aandacht aan onze mensen te geven, de werksfeer prettig te houden en ze kansen te geven zich te ontwikkelen.’ Aldus Syrco Bakker

Kortom om de juiste mensen te behouden is het belangrijk om ze (net als je leden vinden) aandacht te geven en gebruik de technologie om hen te ondersteunen in plaats van te controleren.

Er lijk iets fout te gaan in de fitnessindustrie  en dat is dit: we blijven kijken waar sportschoolautomatisering en kunstmatige intelligentie (AI) mensen kunnen vervangen. Het gebruik van techniek/AI betekent niet dat u banen moet schrappen. In plaats daarvan betekent het dat u uw personeel effectiever wilt inzetten om de betrokkenheid en het behoud van leden te verbeteren.

De vraag die de fitnessbrache eigenlijk moeten stellen is: ‘Waar hebben we mensen nodig? Waar is menselijke interactie, persoonlijke verbinding en een dosis menselijkheid die echte waarde toevoegen aan de klantervaring?'

Identificeer eerst die touchpoints. Automatisering moet niet gaan over het vervangen van de mensen in je sportschool. De machines nemen het niet over. Technologie is er in feite om ervoor zorgen dat de alledaagse (maar niettemin ervarings-kritieke) taken worden uitgevoerd en zo je team een ??boost te geven en ze nieuw leven in te blazen.

Consequent is het mantra, in ondernemen en in je werkzaamheden. Het zal je verbazen hoe vaak en om hoeveel verschillende redenen ook automatisering taken niet consequent worden uitgevoerd. Daar heb je dus wel iemand voor nodig om dit juist te doen. Alleen dan kan gymautomatisering ook echt intelligent zijn.

J.G.


Bron Horeca cijfers: Gijsbrecht Substack
Auteur

Jeroen Gerats

Bedrijf

bodyLIFE hét grootste fitnessvakblad

Laatste artikelen van dit bedrijf