11 january 2021

Leefstijlcampagne Gemeente Venlo als inspiratiebron

Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief
11 january 2021
Als branchevereniging van de erkende sport- en beweegbedrijven met 4000 aanbieders en ruim 3 miljoen fitnessconsumenten hebben wij de claim gelegd dat onze sector dé kennispartner is die mensen helpt om gezonder en vitaler te leven. Daar geven we uiteraard niet alleen invulling aan, dat doen we met een heel netwerk van ook partijen uit het sociaal-maatschappelijk middenveld.

We laten ons ook inspireren door partners. Zo werd ik in het najaar getriggerd door de Venlo.fit Challenge. Venlo.fit is de naam van de campagne waarmee het team sportontwikkeling van de gemeente Venlo de inwoners van Venlo wil informeren over en enthousiasmeren voor een gezonde(re) leefstijl en een fitter en vitaler leven. Aan de campagne is ook een ambitie gekoppeld: Venlo wil in 2025 de gezondste en actiefste gemeente van Nederland zijn.

In de Venlo.fit Challenge gingen 100 mensen gedurende 100 dagen de uitdaging aan om hun zelfgekozen Challenge te behalen. De Venlo.fit Challenge eindigde 31 december. Iedere deelnemer bepaalde zelf zijn eigen uitdaging. Die kon heel divers zijn: werk maken van een gezondere leefstijl, meer weerstand opbouwen, kilo’s afvallen, meer energie hebben, fitter worden of een sportprestatie behalen. Maar ook: mentaal tot rust komen, beter leren ontspannen via bijvoorbeeld yoga of mindfulness, de auto thuis laten staan en op de fiets naar het werk gaan, stoppen met roken, diabetes omdraaien. De deelnemers konden zich laten begeleiden of adviseren door professionals op het gebied van leefstijl, zoals voedingsdeskundigen, slaapcoaches, leefstijlcoaches, (personal) trainers, mental coaches, enz.

De opzet van de Venlo.fit Challenge sluit goed aan bij de landelijke leefstijlcampagne die NL Actief in 2021 wil uitrollen. Uitgangspunt is dat in iedere provincie gemeenten aan de slag gaan met een uitdaging die de deelnemers zal inspireren en motiveren. De lokale regie van de campagne ligt in handen van één of per gemeente meerdere samenwerkende fitnessclubs aangesloten bij NL Actief. Alle deelnemers kleuren zelf de wijze in waarop ze hun leefstijl willen verbeteren. Ze bepalen zelf hoe en waar ze gaan sporten en bewegen en met welke leefstijlprofessionals ze hun uitdaging aangaan.

Voorwaarde is wel dat ze zich minimaal iedere 3 weken (gratis) laten meten bij één van de NL Actief fitnessclubs die zijn geaccrediteerd voor deze campagne. Deze clubs kunnen dus in contact komen met vele potentiële nieuwe klanten.

Om de vorderingen van de deelnemers te kunnen volgen, richten we een leefstijl dashboard in. Het dashboard laat met actuele, geanonimiseerde cijfers zien hoe de leefstijl van de deelnemers verbetert. Denk daarbij aan bloeddruk, gewicht, viscerale vetwaarde en basaal metabolisme. De deelnemers geven tevens hun ‘gevoelswaarde’ weer, zodat ook inzichtelijk wordt wat de ‘gelukwinst’ van leefstijlverbetering is. De leefstijl dashboard is de ‘gezonde’ variant van het corona dashboard: we meten geen besmetting, maar gezondheidswinst. Mocht deze leefstijlcampagne een succes zijn, dan overwegen we om later in 2021 een grootschaligere campagne uit te rollen. Met meer ambitieuze ‘leefstijlgemeenten’ als Venlo moet zo’n grote gezondheidswinst mogelijk zijn.

Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief
Auteur

Ronald Wouters

Bedrijf

NL Actief

Laatste artikelen van dit bedrijf