1 maand geleden

Zo zet jij je welkomstkaart slim in om leden te behouden

Lexia Emerenciana
Spreker/Trainer/Columnist
1 maand geleden

Toen ik lid wilde worden van een sportschool, vertelde de baliemedewerker mij het volgende: ‘Met dit formulier kun je aangeven welk lidmaatschap je wil hebben en schrijf je je in. Lees dit maar door, graag ondertekenen en ik hoor het wel je als klaar bent.’ Op dit lidmaatschapsformulier stond niets meer en niets minder dan mijn Naw-gegevens, de keuze voor het lidmaatschap en de plek voor mijn handtekening. Met op de achterkant de letterlijke kleine lettertjes (de Algemene Voorwaarden). Deze club werkte niet met een welkomstkaart.

Een gemiste kans. Want wat weet je eigenlijk écht van je leden na een inschrijving? Vorige maand gaf ik een webinar over de 5 Gouden strategieën voor ledenbehoud en de deelnemers gaven aan dat ze zeker 50% van hun leden niet kennen. Als dit voor jou ook het geval is, wil ik je geruststellen: je bent dus niet de enige met deze uitdaging. Dit is natuurlijk niet voldoende om al jouw leden aan je te verbinden. Om die echte persoonlijke begeleiding te bieden die je op jouw website belooft.

Zo simpel kan het zijn
Wil je jouw nieuwe klanten beter leren kennen? Gebruik dan de welkomstkaart, aangepast naar jouw core values én met verdiepende persoonlijke vragen. Veel clubs werken met Clubplanner, Sportivity of een andere tool om data in te verzamelen. Zo sprak ik een klant van mij in het Noorden van het land die vertelde dat haar medewerkers na inschrijving en de rondleiding de opgedane informatie in Clubplanner verwerkte. Tijdens de clubanalyse heb ik in kaart gebracht hoe secuur de baliemedewerkers dit deden. Geen van allen…

De formulieren werden in een bakje gelegd en op een ander tijdstip én door een andere collega verwerkt. Wie verwerkt dan de (persoonlijke) informatie die je tijdens de rondleiding krijgt? Weet je dit überhaupt nog na het opnemen van 5 telefoontjes, het maken van 7 shakes en het unlocken van 4 lockers? Ik begrijp overigens heel goed dat als je in je eentje achter de balie staat en je niemand hebt om op terug te vallen, dat er belangrijke informatie verloren gaat. Dit kost je alleen wel je leden.

Sales vanaf 1 juli
Sommige sportscholen gebruiken wel welkomstkaarten, maar daarop ontbreekt belangrijke informatie. Het zijn kaarten die (tijdelijk) geld opleveren, de focus ligt op de korte termijn. Die missen schwung, liefde voor de mens en een gevoel van saamhorigheid. Sales vanaf 1 juli = het nieuwe verbinden met de klant vanuit oprechte interesse in de mens. Een kampvuurgevoel creëren. Pure magie kan ik je vertellen. Want bij een kampvuur delen we ons persoonlijke verhaal graag en voelen we die klik met elkaar.

Die klik krijg je voor elkaar door simpelweg een aantal vragen toe te voegen aan je welkomstkaart en deze direct in je digitale systeem te verwerken. Of nog beter; werk met tablets die direct een koppeling hebben met je systeem. Je helpt je klant met invullen en voilà! Het scheelt je direct extra uren op je personele (sales) bezetting.

De vragen die je op zijn minst mag toevoegen:

  • Waar haalt u uw ontspanning uit?
  • Bent u al eens eerder lid geweest bij een sportschool?  Waarom bent u daar weggegaan? Uit welke activiteit haalde u het meeste plezier?
  • Wat heeft u van mij en de club nodig om fysiek uitgedaagd en gemotiveerd te blijven sporten?
  • Vindt u het prettig om voorgesteld te worden aan een groep gelijkgestemden?

Ik wil je uitdagen om zelf na te denken waarom juist deze vragen je helpen meer over de klant te weten te komen. En wat jij met je team kunt doen om met deze informatie de klant een warme landing te geven binnen je club.

Deze vragen lijken overbodig maar komen tot de kern van wat de mens met wie jij in gesprek bent nodig heeft om lid te blijven.

“Je ziet het pas als je het gaat DOEN.”

Nu vertel jij jouw leden natuurlijk altijd dat ze er wel wat voor moeten doen om resultaat te behalen. Dat geldt voor jou uiteraard ook. Hoeveel procent moeten jouw leden geven om hun doelen te bereiken? Jij dus ook!

Wil je snel weer op het leden aantal van 15 maart 2020 terugkomen? Dan is er actie nodig. DOEN dus. En dit is geheel afhankelijk van jou en je team. Door te doen, groei je. Zet je stappen naar meer ledenbehoud. Je hoeft je alleen nog maar af te vragen of je jezelf 100% kunt focussen op deze stap of dat je hier externe hulp bij nodig hebt.

Is het dit laatste? Dan kan ik je helpen om binnen 3 maanden een kampvuurgevoel binnen je club te realiseren. Eventueel met een gepersonaliseerde welkomstkaart en extra vragen die je leden met liefde beantwoorden. Kennismaken? Kijk voor meer info op degastcentraal.nu/fitnesscentra.

Retentieledenbehoudleden werven
Gerelateerde artikelen
Bedrijf

De Gast Centraal

Laatste artikelen van dit bedrijf
Auteur

Lexia Emerenciana