24 june 2016

Kids in je gym. Heeft de jeugd de toekomst in handen?

FitMasterFreddy
Redacteur
24 june 2016

In BodyLife Benelux lazen we een inspirerend artikel dat ons aan het denken heeft gezet over kinderen als doelgroep voor je fitness bedrijf. Er zijn nog niet zo veel sportscholen en personal training bedrijven die zich met hun aanbod specifiek richten op kinderen, terwijl dit juist een hele interessante doelgroep kan zijn voor je business. Kinderen komen namelijk nooit alleen. Ouder en kind samen in je gym betekent niets anders dan twee vliegen in één klap!

‘Mama, mag ik op bootcamp?’

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie hebben de 'kids/ouders formule' al jaren geleden ontdekt: kinderen bepalen voor een groot deel waaraan hun ouders hun geld besteden. Weet je een kinderhart voor je te winnen, dan gaan de ouders in de meeste situaties vanzelf overstag. Denk aan de Happy Meals van McDonalds, de Intertoys gids in weken voor Sinterklaas en de wisselende spaaracties in supermarkten.

Het populairste jongetje van de klas bepaalt de regels
Net als in ‘de grote mensen wereld’ vormen zich in kleuterklassen en op basisscholen groepjes. Het ene groepje is populairder dan het andere. Kids die vooroplopen zijn de kinderen met de nieuwste kleding en het hipste speelgoed. Deze populaire groepjes zijn de zogenaamde ‘leaders of the pack’ of ‘early adopters’. Welke marketing stempel je ze ook geeft: deze kinderen bepalen wat ‘in’ is en wat ‘uit’ is. Wanneer je de populairdere kinderen zover kunt krijgen om bij jou een stoere ‘kids-bootcamp’ of een kleuterdansles te komen volgen, kan het zomaar zo zijn dat de rest van de vriendjes en vriendinnetjes volgt, inclusief ouders want om alleen naar de sportschool te komen zijn ze nog te jong.

Combineer je aanbod en maak in één keer de kinderen én hun ouders blij
De meeste kinderen gaan vanaf 4 jaar naar de basisschool en komen rond 15.00 uur ’s middags naar huis. Kinderen jonger dan 4 jaar zijn overdag meestal bij één van de ouders. Voor werkende ouders is het soms lastig om opvang te regelen voor hun kinderen, om zo tijd voor zichzelf te creëren. Daarom blijven ouders vaker thuis dan dat ze eigenlijk zouden willen.

Dit is een kans voor jou als fitness ondernemer. Jij kunt namelijk je aanbod zó inrichten, dat zowel ouders als kinderen op het zelfde moment zijn geholpen. Organiseer bijvoorbeeld wekelijks een familieavond waarin je tegelijkertijd een les voor volwassenen aanbiedt en een les voor kinderen. De sportavond kan door een gezin worden gezien als quality-time, waarin alle gezinsleden kunnen doen wat ze graag willen. In plaats van alleen (een van de) ouders, heb je op het zelfde moment het complete gezin binnen.

Lees hier het artikel 'Kids in de club genereren nieuwe leden' in BodyLife #4, 2015

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

FitMasterFreddy