21 june 2016

EEN INTERVIEW MET EEN BOUTIQUE CLUB: SOCIAAL ZIJN IS EEN VEREISTE

Inger Vierhout
Communicatie & Content
21 june 2016

Als ik het woord boutique club google popt er slechts één fitnessclub op. De tweede hit op google is ‘de boetiekclub voor Beagles’. Ja, die ‘huh’ had ik ook. Een hondenclub hoort niet bij mijn zoektocht naar de ultieme fitnessclub. Ik wil ijzer & gains!  Mijn hunt naar Nederlandse boutique clubs vervolg ik met het zoeken naar ‘de mooiste fitnessclubs van Nederland’. Via via kom ik in contact met Michel Dekker van de nieuwste boutique club in Rotterdam. Op mijn ‘to do’ lijstje & binnen no time onderweg naar Rotterdam.  

Met Michel Dekker spreek ik over zijn clubs en zijn eigen carrière. Een man vol fitte passie en enthousiasme. Zijn blik op de fitness industrie blijkt vernieuwend en een succes. Met de nieuwe high end personal training gym, zo noemt hij het zelf, biedt hij klanten high service personal training en persoonlijke aandacht. Gecombineerd met zijn traditionele gym, op drie straten afstand, gaat Michel geen dag zonder plezier naar zijn werk.

‘Toen dit plekje vrij kwam, kon ik niet anders dan ervoor te gaan’ – Michel Dekker

Niet Traditioneel 

Met slechts ruimte voor enkelen (niet meer dan 20 tegelijkertijd), was de keuze voor deze soort gym voor Michel heel duidelijk: ‘ik wilde hier geen traditioneel aanbod bieden.’ De lessen om 7.00 in de ochtend zitten vol, de locatie is inspirerend en dat werkt motiverend. Social Media posts worden beantwoord en massaal gedeeld. De Small Group trainingen worden afgewisseld met PT sessies en het nieuwe Les Mills programma SPRINT wisselt zich af met RPM sessies achter in de indoor cycling area.

Hier kan iedereen in en uit Rotterdam aan de slag met hun sportieve doelen.

De waarde van Fitness

Michel erkent de zware tijden voor de fitnessindustrie en wat voor ontwikkelingen dit als gevolg hebben. Dat er meer behoefte is aan flexibiliteit bevestigt hij: ‘Budgetclubs hebben grote invloed op de waarde van fitness. Mensen worden tegenwoordig overspoeld met aanbiedingen en dat fitness niet meer waard is dan bijvoorbeeld 15 euro in de maand. De afgelopen vier jaar waren mede daardoor een grote uitdaging voor veel clubs denk ik.’

 Het unieke aan de high end personal training club? 

‘Bij low budget clubs koop je voornamelijk toegang tot de club, hier werken we met een bepaald kwaliteitsniveau. Bij Active Sports Premium Club behaal je áltijd je doelstelling, wat je doel ook is’, vertelt Michel over zijn kwaliteitsgarantie. Je traint dus uitsluitend op afspraak, met een vaste, ervaren personal trainer en wordt naast je training ook begeleid op het gebied van voeding en lifestyle. Dat allemaal in combinatie met een flexibel abonnement. Klinkt goed, toch?!

Michel's tip: sociaal zijn is het belangrijkst 

‘Als club kun je, zo vind ik, beter investeren in sociaal personeel dan in een extra loopband. Het kennen van de namen is bijvoorbeeld veel belangrijker dan je denkt. Mensen moeten zich welkom voelen, dan blijven ze hangen. Oze instructeurs worden op verschillende manieren ingewerkt. We werken eerst met try-outs. Dan kunnen zij zich voorbereiden en mogen ze twee tracks shadowen bij andere instructeurs en pas daarna gaan ze naar de opleidingen. We laten deinstructeurs to be heel bewust de opleidingen zelf betalen, maar bieden dan wel met zekerheid lesuren aan. Wij zoeken geen technisch perfecte mensen, maar vooral sociale persoonlijkheden’, aldus Michel over zijn personeelseisen.

Groepsfitness is entertainment

‘Ik begon 25 jaar geleden zelf met lesgeven en één instructeur destijds verbaasde me keer op keer. De hele club was dol op hem. Onvoorstelbaar als je bedenkt dat hij minstens 10 kilo overgewicht had, niet super muzikaal of überhaupt sportief was. De reden van zijn succes zat in zijn babbeltje vooraf, het kennen van álle namen en vooral het entertrainen.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Inger Vierhout