6 jaar geleden

Van motivatie naar gewoonte met de hulp van technologie

Hugo Braam
CEO Virtuagym
6 jaar geleden

Laten we eerlijk zijn: de meesten van je leden gaan niet naar de sportschool omdat ze dol zijn op fitness. Ze doen het om een bepaald doel te bereiken. Ze willen afvallen, spieren opbouwen, in vorm komen, stress verminderen, et cetera.

Eén van de uitdagingen voor fitnessprofessionals is om klanten te motiveren naar deze doelen toe te werken. Maar de sleutel tot een gezond leven is niet alleen motivatie. Het draait ook om het aanleren van gezonde gewoontes. Dus, in feite is de ware uitdaging voor fitnessprofessionals om mensen de stap te laten maken van motivatie naar gewoonte.

Intrinsieke versus extrinsieke motivatie

Ten eerste is het belangrijk om te weten wat mensen drijft. Wanneer het aankomt op motivatie, kun je een onderscheid maken tussen twee vormen: intrinsiek en extrensiek. Intrinsieke motivatie komt voort uit interesse of plezier in het uitvoeren van een taak. Dit zijn de mensen die houden van sporten omdat het hen een fijn gevoel geeft, die een kick krijgen van gewichtheffen of hardlopen. Helaas betreft dit slechts een klein deel van de mensen. De meeste mensen (wanneer het op fitness aankomt), worden grotendeels gedreven door extrinsieke motivatie. Deze mensen zijn gemotiveerd, niet omdat ze de activiteiten zelf leuk vinden, maar omdat ze een gewenste uitkomst nastreven: bijvoorbeeld een mooier of gezonder lichaam. Het is het principe van uitdaging en beloning: je overwint een uitdaging en wordt daarvoor beloond. Maar onderzoek heeft aangetoond dat mensen met juist dit soort doelen de meeste moeite hebben gemotiveerd te blijven. [1]

Het verschil tussen motivatie en gewoonte

Als motivatie is ‘waarom’ we dingen doen, dan zijn gewoontes ‘wat’ we doen. Er zit een groot gat tussen weten waarom je iets zou moeten doen, en het ook daadwerkelijk doen. Als iemand een 10-urige werkdag op kantoor achter de rug heeft, zal de ‘motivatie-fee’ niet magisch tevoorschijn komen om hen naar de sportschool te helpen. Motivatie is feilbaar. Gewoontes zijn dit veel minder. Maar, uiteindelijk kun je geen gewoontes vormen als je niet wilt. Dus, motivatie is een belangrijk onderdeel van gewoontevorming – het vormt de initiële stimulans, en het is een van de hoofdredenen waarom mensen ervoor kiezen naar de sportschool te gaan, in plaats van thuis te sporten.

Waarom men naar de sportschool gaat

Zoals ik al zei: een van de redenen waarom naar de sportschool gaan, is omdat ze gemotiveerd moeten worden. Ze zijn bereid voor een lidmaatschap te betalen omdat ze zich realiseren dat ze hun doelen niet alleen kunnen bereiken. Tenminste, niet zonder de ondersteuning van jouw personeel, faciliteiten en diensten. Je leden willen gemotiveerd worden om hun doelen te bereiken. En het zou ook voor jou een topprioriteit moeten zijn, omdat motivatie de kans tot gewoontevorming verhoogt. En gewoonteverandering is de sleutel tot het verbeteren van de gezondheid. Het is aan de fitnessprofessional om leden te motiveren op een manier dat jouw inspanningen worden geïnternaliseerd en veranderd worden in gewoontes. [2]

Van extrinsieke motivatie naar een gezonde gewoonte

De zelfbeschikkingstheorie (een van de belangrijkste theorieën over menselijke motivatie) suggereert dat gewoonteverandering het resultaat is van geïnternaliseerde motivatie. Internalisering is het proces waarin extrinsieke motivatie onderdeel wordt van iemands persoonlijke en intrinsieke waarden. Vanaf dat moment komt gedrag vanuit de persoon zelf, en kan het volgehouden worden zonder de hulp van extrinsieke prikkels. Daar komt overigens bij dat een gezonde gewoonte om naar de sportschool te gaan ervoor zorgt dat de retentie van je leden hoger wordt.



Een beetje hulp van technologie

Het kan moeilijk zijn voor trainers om hun leden zodanig te motiveren dat hun motivatie wordt geïnternaliseerd. Leden komen naar je sportschool, maar je hebt geen contact meer zodra ze weer vertrekken. Hoewel af en toe de mist ingaan gewoontevorming niet in de weg zit, verschilt de benodigde inspanning voor gewoontevorming per persoon, een duidelijk voorbeeld van de beperkingen van beperkt contact tussen trainer en lid. [3] Maar met een beetje hulp van moderne technologie, kun je het coachingsproces stroomlijnen en het aantal contactmomenten met leden uitbreiden zodat je hen kunt blijven motiveren, waar ze ook zijn.

Trainingsplanning

Een effectieve aanpak om je leden te helpen nieuwe gewoontes te vormen, is om hen actief te ondersteunen in hun motivatie om te komen trainen. Als club kun je het verschil maken door je leden regelmatig te helpen hun trainingen in te plannen, zodat ze een nieuwe sessie ingeroosterd hebben na elke voltooide workout, zodat hun nieuwe fitness-‘gewoonte’ niet stopt op het moment dat ze de sportschool uitwandelen. Met behulp van een roostering-tool kun je proberen leden elke week op dezelfde dag en tijd terug te laten komen.

Uitdagingen en beloningen

Het principe van uitdaging en beloning wordt natuurlijk al geïmplementeerd door verschillende fitness apps. Door oefeningen te loggen, boek je voortgang richting bepaalde doelen, en aan het einde word je virtueel beloond in de vorm van een medaille of trofee. Diezelfde principes kunnen in je sportschool gebruikt worden met behulp van de juiste tools. Je kunt een verscheidenheid aan uitdagingen opzetten, waarin deelnemers het tegen elkaar kunnen opnemen, of juist samenwerken. Het doel van deze uitdagingen is uiteraard om je leden langzaamaan hun eigen plezier in sporten te laten ontdekken, tot het punt dat het een gewoonte wordt om plezier te hebben tijdens hun trainingen.

Communicatie en betrokkenheid

Technologie kan gebruikt worden om de betrokkenheid en communicatie tussen je leden en je personeel te verbeteren. Een hoge mate van betrokkenheid creëert een gevoel van verbondenheid, wat motivatie ten goede komt. Door sociale netwerken in de vorm van discussie- of interessegroepen op te zetten, kunnen je leden sociale connecties vormen en elkaar motiveren. Voor jou en je personeel wordt het vervolgens gemakkelijk om motiverende groepsberichten te posten, kennis te delen, één op één met je leden te communiceren, uitdagingen te delen, etc. Als je mobiele apps binnen je onderneming inzet, kun je bijvoorbeeld dagelijkse workout reminders aanzetten. Het gebruik van deze mobiele apps zullen je leden dagelijks ‘passief motiveren’ meer met fitness en voeding bezig te zijn, en deze dagelijkse herhalingen zijn bouwstenen van nieuwe gewoontes.

De opties om contactmomenten met je leden uit te breiden zijn eindeloos, en elk moment is een nieuwe kans om de motivatie van je leden te vergroten en hen eraan te herinneren om aan een gezondere lifestyle te werken.

Visualisatie en kwantificering

Een geweldige manier om mensen te motiveren is om hen inzicht te geven in hun resultaten. Het kwantificeren en vervolgens visualiseren van voortgang is een stuk makkelijker met behulp van moderne technologie. Met de cloud verbonden wearables houden constant activiteiten bij, slimme weegschalen meten een scala aan voortgangsgegevens. Al die data kan vervolgens met behulp van duidelijke grafieken worden weergegeven, waardoor de voordelen van een hoger activiteitsniveau en een gezonder dieet meteen zichtbaar kan worden gemaakt. Leden (en hun trainers) kunnen deze grafieken inzien waar ze ook zijn – constante toegang tot aantoonbaar bewijs van de waarde van een gezonde levensstijl.

Conclusie

Een van de belangrijkste uitdagingen van fitnessprofessionals is en blijft de motivatie van hun leden om gezonde gewoontes aan te leren. De principes van zelfbeschikkingstheorie in combinatie met de hulp van moderne technologie kun je inzetten om een ongekend serviceniveau te ontwikkelen binnen je onderneming, waardoor je klanten van een actieve levensstijl leren houden. Hierdoor zullen ze langer klant blijven en uiteindelijk meer omzet genereren. Het bereiken van zo’n niveau zal een uitdaging blijven, maar tegenwoordig is het makkelijker dan ooit tevoren, dankzij de prachtige tools die moderne technologie ons biedt.


[1] Gellert, P., Ziegelmann, J.P. and Schwarzer, R. (2012), Affective and health-related outcome expectancies for physical activity in older adults. Psychology & Health 27: 816-28.

[2] Hugo Braam, ‘Selbstvermessungstechnik’, BodyLIFE (2014-8), 59-61.

[3] Lally, P., van Jaarsveld, C. H. M., Potts, H. W. W. and Wardle, J. (2010), How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. Eur. J. Soc. Psychol., 40: 998–1009.




Hugo Braam, is directeur van Virtuagym en technologie-evangelist in de fitnessbranche.

hugo@virtuagym.com 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Hugo Braam