9 may 2016

Virtual reality is de nieuwe reality

Inger Vierhout
Communicatie & Content
9 may 2016

Toen de eerste VR headset in 2013 beschikbaar kwam voor de gewone, betalende consument, was de kwaliteit nog niet echt om naar huis te schrijven: de headset was zwaar, drukte behoorlijk tegen je gezicht aan, de resolutie was laag en de vertraging bij het draaien van je hoofd van de ene naar de andere kant was erg hinderlijk. 

Maar toch, er gebeurde iets… Ondanks de lage resolutie en de vertraging, leek het of je middenin een game zat: bewegend door de ruimte. Alleen deze keer ging je er helemaal in op en zat je vanaf moment één midden in het spel.

De VR headset was een Oculus Development Kit 1 en werd uitgevonden door Palmer Luckey in de garage van zijn ouders in Long Beach, California. Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, investeerde maar liefst $2.2 billion in Oculus om het prototype verder te ontwikkelen en er een market-ready product van te maken. Samsung en Oculus gingen samenwerken en de rest is geschiedenis.

Met meer dan 2 miljoen pre-ordered VR-brillen, is de Oculus CV 1 (Consumer Version 1) op dit moment de meest gewilde VR-headset. De CV1 is, dankzij de hoge resolutie en het vloeiende beeld, een levensechte experience. Kortom: het lijkt alsof je totaal ergens anders bent.

Levensechte experiences
Met de komst van de Oculus Rift verschenen snel veel meer bedrijven met gevestigde namen op het podium. HTC, bekend van de mobiele telefoon, ontwikkelde de HTC Vive. Deze is bijna identiek aan de Oculus, maar heeft als voordeel dat het beschikt over room-scale tracking. Dit houdt het volgende in: Je zet de bril op, je schakelt de zogenaamde “light houses “(laser tracking devices) in en dan kun je vrij rondlopen in de virtuele wereld zonder een muur te raken. The Vive heeft meer mogelijkheden omdat het de gebruiker de meest levensechte beleving biedt. Je bent niet alleen visueel ergens anders, maar je voelt dat je er met je hele lichaam en al je bewegingen bent. Het gebruik gaat veel verder dan de gamewereld. Neem bijvoorbeeld ‘clubVR’.  Hiermee kun je een nieuwe fitnessclub al helemaal virtueel inrichten, zelfs voordat de bouw van je club begonnen is.

Snelle ontwikkelingen
Ondanks dat de ‘VIVE pre’ en de ‘Oculus CV1’ als VR brillen de meeste aandacht in de pers krijgen, hebben ze allebei ook een groot minpunt: Om ze te kunnen gebruiken, betaal je niet alleen € 600 – € 800 voor de VR hardware, maar je moet ook een modern high-end computer systeem met een uitgebreide grafische kaart van bijna € 2.500 aanschaffen. Sony sprong in het gat van het low-budget segment en brengt haar eigen VR headset uit die geïntegreerd kan worden met de veel goedkopere PlayStation 4 gaming consoles. Hierbij doet Sony wel concessies aan de beeldkwaliteit en de echtheid van het beeld.

Samengevat: VR staat nog in de kinderschoenen, maar de ontwikkelingen gaan heel erg snel!

De smartphone en het VR succes
De meeste mensen hebben tegenwoordig al een VR-compatibel apparaat bij zich. Elke moderne smartphone, die na 2014 op de markt is gebracht, kan VR content laten zien door het gebruik van een goedkope VR bril, zoals de Google Cardboard (letterlijk een stuk karton met twee lenzen).

Meer op de consument gerichte VR brillen, zoals de Samsung GearVR, worden gratis weggegeven bij de aanschaf van een nieuwe smartphone (in dit geval de Galaxy S7). Gek genoeg zijn de smartphones de weg naar consumentensucces, ondanks dat smartphones een duidelijk langzamere CPU en een stuk minder grafische kracht hebben. De beschikbare VR experiences worden al zeer verrassend goed gemaakt. Een smartphone, in tegenstelling tot een PC, is makkelijker mee te nemen en je hebt geen kabels nodig.

De toekomst van virtual reality
Maar hoe kun je wat je ziet beïnvloeden en beheersen? Op dit moment maken de VR experiences gebruik van een gewone game controller, zoals je misschien wel kent van je eigen PlayStation of soortgelijke consoles. De toekomst van gamification ligt in het inzetten van je eigen lichaam of alledaagse voorwerpen als input voor de virtuele wereld. Stel je eens voor dat je je eigen loopband kunt connecten en ineens door de bossen aan het rennen bent (zelfs als het buiten hartje winter is) – en wat dacht je van het connecten van je BODY BIKE op de VR wereld?

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.


 
Auteur

Inger Vierhout