11 may 2015

Facebook tips voor personal trainers en fitness ondernemers

FitMasterFreddy
Redacteur
11 may 2015

Als (zelfstandig) ondernemer in de fitnessbranche ontkom je niet meer aan sociale media. Je doelgroep is dagelijks online te vinden en is actief op sociale kanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Allemaal gratis kanalen, waarop je je als bedrijf in de kijker kunt spelen. Bij FitMasterFreddy vinden we het belangrijk om jou de tricks en tools te bieden die je nodig hebt als fitness ondernemer. Vandaag geven we je daarom een aantal concrete tips die direct je kunt toepassen op je Facebook bedrijfspagina.

Link zoveel mogelijk door naar je eigen website
Leuk dat potentiële klanten op je Facebook pagina aan het neuzen zijn, maar je wil natuurlijk het liefst dat ze op jouw website gaan kijken en daar blijven hangen. Wanneer je een nieuwtje, foto, video, blog of ander bericht over je bedrijf op Facebook plaatst, zorg dan ook dat alle belangrijke informatie over dit bericht op je website te vinden is. Op Facebook plaats je een kort en krachtig tekstje dat je lezers nieuwsgierig maakt. Om verder te lezen moeten ze op de link naar je website klikken. Eenmaal op je website kunnen ze verder lezen, en meteen de rest van de website bekijken. Je website is immers je online visitekaartje, de thuisbasis van je bedrijf op internet.

Lees ook: Is jouw website een goede website? Een checklist voor personal trainers en fitness ondernemers

Plan je berichten in
Door berichten vooraf in te plannen, kun je aan je Facebook pagina werken wanneer jou dat uitkomt. Je hebt het immers al druk genoeg! Wanneer je ergens een vrij uurtje in je agenda hebt staan, plan je alvast een aantal berichten in voor de komende tijd. Eenmaal ingepland, worden ze vanzelf gepubliceerd en hoef je alleen nog maar de reacties van je doelgroep te monitoren en te hopen dat je bericht een groot aantal mensen bereikt. Inplannen kan rechts onderaan wanneer je een nieuwe post aan het schrijven bent.

Sluit je aan bij groepen
Net als op LinkedIn, heb je op Facebook een tal van groepen die voor jou als trainer interessant kunnen zijn. Er zijn groepen waarin collega’s uit het vakgebied kennis en informatie delen, groepen van mensen die een bepaalde sport uitoefenen, groepen van ‘foodies’, groepen die fitness motivatie delen. Ga op onderzoek uit en sluit je aan bij de groepen waarvan jij graag deel van zou uitmaken. Je kunt alvast starten met de Cariphy groep ‘Personal Trainer Inspiratie’, en hier inspiratie delen met vakgenoten. Als je eenmaal bent aangesloten bij een Facebook groep, verschijnen de nieuwe berichten in deze groep gewoon op je eigen tijdlijn. Belangrijk om te weten: als je je aansluit bij een Facebook groep, gebeurt dit vanuit je privé pagina en niet vanuit je bedrijfspagina. Als je een bericht in een groep plaatst doe je dit dus op persoonlijke titel en niet als je bedrijf. Je kunt natuurlijk wel linkjes plaatsen in een Facebook groep en je bedrijf op deze manier promoten.

Zorg voor mooie afbeeldingen en korte tekstjes
Er zijn al honderden onderzoeken uitgevoerd waaruit blijkt dat mensen liever plaatjes kijken dan tekstjes lezen. Zorg dus dat de afbeeldingen en video’s die je op Facebook plaatst aansprekend zijn. Zorg voor mooie kleuren en een goede resolutie. Hoe scherper, hoe beter. Bedenk ook dat mensen graag kijken naar gezichten en vooral naar ogen. Een gezicht dat een het zwoegen en zweten is in de sportschool werkt bijvoorbeeld beter dan een gespierde arm of een grote groep mensen van veraf. Zorg dat je qua tekst duidelijk, kort en krachtig blijft.

Bekijk je statistieken en leer ervan
Als je op je bedrijfspagina bent, kun je bovenin het kopje ‘Statistieken’ openen. Hier kun je precies zien welke berichten goed zijn gelezen en welke berichten minder goed hebben gescoord. Ook kun je zien op welke dagen en tijdstippen je publiek vaak op Facebook te vinden is. Je hoeft natuurlijk niet tot in detail je statistieken te analyseren, maar als je een beetje inzicht hebt in de beste momenten om een bericht te plaatsen, en het type bericht waar je doelgroep het best op reageert, kun je met deze informatie de kwaliteit van je berichten verbeteren, en zo een groter publiek proberen aan te spreken. Meten is weten!

Auteur

FitMasterFreddy