31 march 2015

Zakelijk netwerken als personal trainer of fitness ondernemer. Hoe pak je dat aan?

FitMasterFreddy
Redacteur
31 march 2015

Deze blog is geschreven in samenwerking met FitMasterFreddy.

De FIBO staat voor de deur. Met dit mega fitness event in het vooruitzicht is het een perfect moment om even stil te staan bij je netwerk skills. Door actief te netwerken zorg je ervoor dat je mensen ontmoet die interessant zijn voor jouw business. Niet alleen als klant maar ook als partner of inspiratiebron. Met je netwerk deel je jouw ideeën en ervaringen. Uiteindelijk levert een sterk netwerk je meer naamsbekendheid en meer klanten op. Maar hoe pak je zakelijk netwerken eigenlijk aan in fitnessland?

5 gouden regels voor zakelijk netwerken:

1. Je verkoopt helemaal niets
Verkopen is een vies woord. Praat daarom over ‘helpen’. Vertel je gesprekspartners wie jij helpt met jouw producten en diensten. Welk probleem los jij op voor je klanten? Hoe help jij jouw klanten bij het waarmaken van hun dromen? Zo kom je sympathiek over en zo weet je gesprekspartner niet alleen wat je aanbiedt, maar ook waarom je doet wat je doet.

2. ‘Wat doe jij?’ is een dooddoener
Op deze vraag krijg je namelijk ‘ik ben eigenaar van een sportschool’ of ‘ik ben fitnesstrainer’ als antwoord. Daarna is het gesprek al snel afgelopen. Vraag eens waar de ander op dit moment mee bezig is. ‘Wat is jouw grootste uitdaging op dit moment?’ of ‘heb jij nog wensen voor je bedrijf?’ zijn betere vragen. Natuurlijk heeft iemand wensen voor zijn bedrijf! Jij toch ook? Prima stof voor een interessant gesprek. Misschien kunnen jullie elkaar wel helpen bij het realiseren van elkaars wensen.

3. Stel je eens voor…
Als je mensen in je netwerk hebt die elkaar nog niet kennen, stel ze dan aan elkaar voor. Helemaal wanneer ze in dezelfde branche actief zijn of wanneer ze elkaars business kunnen versterken. Wie weet ontstaat er een mooie samenwerking en ben jij degene die hierbij heeft geholpen. Vraag ondernemers die je al kent ook om jou voor te stellen aan anderen.

4. Laat zien wat je doet
Je kunt enthousiast vertellen over wat je doet met je bedrijf, maar nog beter is om echt te laten zien wat je doet. Deel je kennis over de health branche, geef mensen persoonlijk advies over hun gezondheid en nodig ze uit om een keer bij je langs te komen. Je krijgt hiermee de status van expert. Je geloofwaardigheid groeit en je wordt gezien als iemand die behulpzaam is en altijd klaar staat om te helpen.

5. Je netwerk is overal
Netwerken hoeft niet perse op een speciale netwerkborrel of een business evenement. Je kunt ook hele interessante mensen tegenkomen op een verjaardag, in de lift of bij de bakker. Houd je oren en ogen altijd open en begin een goed gesprek wanneer zich een geschikte situatie voordoet.

Hoe zit het met jouw netwerk skills?

Auteur

FitMasterFreddy