9 jaar geleden

Is jouw website een goede website?

FitMasterFreddy
Redacteur
9 jaar geleden

Deze blog is geschreven in samenwerking met FitMasterFreddy.

Je website is de thuisbasis van je bedrijf op internet. Zie het als je virtuele kantoor. Het laatste nieuws, verhalen van klanten, je contactgegevens en je diensten en producten zet je online via je site. Vanaf deze plek verspreid je al je marketingacties en positioneer je jezelf en je bedrijf online. Een goede website is vandaag de dag onmisbaar voor een ondernemer in fitnessland. Hoe goed is jouw website eigenlijk? Een checklist voor personal trainers en fitness ondernemers.

Bij Cariphy hebben we al honderden websites van personal trainers en sportscholen voorbij zien komen. De ene ondernemer heeft het helemaal begrepen. De ander heeft nog veel te leren wat betreft zijn online visitekaartje. We begrijpen dat een personal trainer of fitnessinstructeur zich liever bezighoudt met trainen dan met reclame maken, maar vergeet niet dat het voor ondernemers anno 2015 belangrijk is dat ze er online goed opstaan. Waarom? Omdat het merendeel van je potentiële klanten via het internet bij jou terechtkomt.

Hieronder een checklist van 10 zaken die absoluut niet mogen ontbreken op jouw website:

1. Hoe ben je te bereiken?
Het klink logisch, maar we zien het nog vaak misgaan. Zo vaak, dat dit punt bovenaan onze checklist staat. Zorg ervoor dat je contactgegevens volledig en correct zijn. Speciaal voor de personal trainers: zorg dat je volledige naam op je website te vinden is. Een personal trainer is niet voor niets ‘personal’, dus het is wel fijn als een potentiële klant vooraf weet met wie hij contact gaat hebben. Een contactformulier is prima en lekker makkelijk voor jezelf, maar als een potentiële klant liever via de gewone weg een mailtje stuurt, is het enorm vervelend als hij alleen contact kan opnemen via een contactformulier. Zorg ook dat je telefoonnummer, adres en eventuele trainingslocatie eenvoudig te vinden zijn op je website. Met alleen een telefoonnummer en een e-mailadres op je website maak je een mysterieuze, onbereikbare indruk.

2. Wat kun je voor me betekenen?
Zorg dat binnen één oogopslag duidelijk is wat jouw bedrijf te bieden heeft. Het zal namelijk regelmatig het geval zijn dat jouw potentiële klant op zoek is naar een specifieke vorm van training of begeleiding. Of het nu bootcamp, yoga, HIIT, small-group training, personal training, pilates of boxing is: zorg dat je websitebezoeker meteen ziet wat jij aanbiedt en waar je specialisaties liggen.

3. Wat kost je?
Op veel websites, met name websites van personal trainers, zien we dat er geen tarieven zijn vermeldt. Waarom niet? Je potentiële klant wil weten waar hij aan toe is. Zinnetjes als ‘neem contact op voor meer informatie over de mogelijkheden en tarieven’ zijn heel vriendelijk bedoeld, maar voor veel websitebezoekers al een hele hoge drempel. Als een potentiële klant vooraf weet wat hij kwijt is als hij bij jou komt trainen, wordt het voor hem veel makkelijker om een goede beslissing te nemen. Voor jou is het ook makkelijker: je hoeft tijdens het eerste gesprek namelijk niet meer te praten over kosten. Je hoeft je alleen nog maar te focussen op het binnenhalen van de klant.

4. Kom snel tot de kern
Lange lappen tekst zijn voor niemand leuk. Als je potentiële klant op je website aan het neuzen is, is het vervelend als hij minutenlang moet zoeken naar je diensten, je bio en je prijzen. Zorg voor korte en krachtige stukken tekst op je website. Probeer in korte stukjes tekst zoveel mogelijk vragen van potentiële klanten weg te nemen. Vat samen wat hij kan verwachten als hij bij jou komt trainen.

5. Gebruik beeld dat bij jouw bedrijf past
Maak gebruik van afbeeldingen op je website. Foto’s geven een bepaalde sfeer weer. Deze sfeer bepaalt welk beeld een potentiële klant zich in zijn hoofd vormt van jouw bedrijf. Denk na over welke indruk jij wil achterlaten. Ben jij een echte ‘buurtsportschool’? Drill jij je klanten totdat ze niet meer kunnen? Richt je je vooral op families? Train je je klanten vaak buiten? Kies afbeeldingen die bij jouw bedrijf passen en die een goede indruk geven wat je klant kan verwachten. Ga niet voor bestaande plaatjes van het internet, maar houd het persoonlijk en laat jezelf en je bedrijf zien. Een shoot met een professionele fotograaf hoeft niet duur te zijn en is altijd een goede investering voor de professionaliteit van je website.

6. Bied je kwaliteit?
Voor potentiële klanten is het van belang dat ze weten wat ze kunnen verwachten als het gaat om kwaliteit. Je kunt natuurlijk op je website zetten dat je de allerbeste bent in de regio. Leuk en aardig, maar je huidige klanten zijn de enige betrouwbare bronnen als het gaat over de kwaliteit van jou en je bedrijf. Vraag ze daarom om een korte recensie te schrijven voor op je website. Met eerlijke, positieve verhalen, haal jij je potentiële klanten zo over om bij jou te komen trainen.

7. Werkt alles?
Niets is vervelender dan een website die ‘under construction’ is, langzaam laadt of zelfs helemaal niet werkt. Als je online op zoek bent naar meer informatie wil je die snel kunnen vinden. Zorg dus dat je website altijd online is en snel werkt. Check ook of alle linkjes op je website werken en verwijzen naar de juiste pagina’s. Dit maakt de gebruikerservaring voor bezoekers van je website een stuk aangenamer. Vraag een webdesigner om hulp als je er niet uitkomt. Iemand met verstand van webdesign kan vaak met een paar kleine aanpassingen zorgen dat je website beter functioneert.

8. Ziet je website er professioneel uit?
We zien zo af en toe websites van trainers en sportscholen voorbij komen met onleesbare lettertypes, uitgerekte logo’s en onduidelijke foto’s. Deze websites zijn met de beste bedoelingen gemaakt, maar laten een zeer onprofessionele indruk achter. Letters zijn te klein of het lettertype is zó krullerig dat de teksten onleesbaar worden. Logo’s zijn in een klein bestandsformaat gemaakt waardoor ze uitgerekt worden als ze op de website komen te staan. Brrr! Zorg altijd voor makkelijk leesbare teksten in een normaal formaat. Als je twijfelt over een goed lettertype, kun je spieken op websites van kranten. Deze websites gebruiken lettertypes die voor iedereen makkelijk leesbaar zijn. Lettertypes als Comic Sans, Jokerman en Lucia Handwriting kunnen écht niet meer. Zorg ervoor dat je je logo in een groot formaat op je computer hebt staan (bijvoorbeeld in een EPS bestand), zodat je je logo altijd het juiste formaat kunt geven. Check of je foto’s duidelijk zijn en vraag jezelf af of ze de kwaliteit hebben die jij wil uitstralen met je bedrijf.

9. Is je website up-to-date?
Controleer of je aanbod, lestijden, prijzen en contactgegevens nog actueel zijn. Je klanten en potentiële klanten gaan op je website kijken als ze informatie zoeken. Als deze informatie niet klopt, levert dat verwarring op. Als een potentiële klant je website bezoekt en ziet dat je laatste nieuwsbericht van mei 2013 is, geeft dat de indruk dat je de laatste tijd niet meer zo actief bent geweest, terwijl dit misschien helemaal niet het geval is. Dit is natuurlijk niet de indruk die je wil achterlaten. Heb je geen tijd om regelmatig nieuwsberichten of blogs te plaatsen op je website? Haal ze van je website en gebruik je Facebook pagina om je kennis en nieuws te delen. Sociale media zijn een prima tool om regelmatig te communiceren met je klanten.

10. Nodigt je website uit tot actie?
Aan een website kunnen verschillende doelen gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld: contact opnemen via een contactformulier, inschrijven voor een gratis proefles, zoveel mogelijk reacties krijgen op een blog en zoveel mogelijk nieuwe likes op Facebook. Denk na over wat jij wil bereiken met jouw website en richt je website zó in, dat bezoekers worden overgehaald om over te gaan tot deze actie. Als je wil dat mensen zich inschrijven voor een proefles, zorg dan dat je je websitebezoekers hier overal op je website op wijst. Dit heet ‘call-to-action’.

Is jouw website een goede website?

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

FitMasterFreddy