8 december 2022

Fitness.be: wat is uw abonnement waard?

Eric Vandenabeele
Directeur Fitness.be
8 december 2022
De individuele verhalen van (ex)-klanten over te dure fitnessabonnementen zijn legio.  We kennen ze allemaal, de klagende consumenten. Wat ze in de meeste gevallen niet zijn: consumenten. Ze consumeren niet, of te weinig. Dergelijke kwesties proberen oplossen via aanbiedingen, tegemoetkomingen of kortingen zorgen voor een tegengesteld effect. Daardoor leggen we nog meer de focus op de prijs. Ons onderscheiden kunnen we nochtans, beter dan eender welke sector, door de aandacht te verleggen op de waarde van ons product. 

Als fitnesssector en -professional kunnen we ons op een bijzondere wijze positioneren. We onderscheiden ons in de sportsector door de unieke focus op behoud en verbetering van de gezondheid.  Binnen de personenzorg zijn we de enige sector waar zoveel aandacht gaat naar zowel fysiek als mentaal welzijn met garantie op bewezen en gerealiseerde resultaten.  Ontelbare publicaties bevestigen de gezondheid gerelateerde voordelen van regelmatig en gecontroleerd bewegen zoals aangeboden in onze clubs en door onze professionals.  Recente publicaties tonen een grote economische return on investment.  Zowel voor de overheid als bedrijven. Dergelijke zaken bepalen voor een groot deel mee de waarde van ons product, maar zijn daarom niet altijd relevant voor beoefenaars. 

Perceptie
Prijs en perceptie van waarde zijn met mekaar verbonden. Wanneer een product onder de gemiddelde verkoopprijs, gangbaar binnen de sector, wordt aangeboden ontstaat bij potentiële klanten, al snel de indruk dat de kans groot is dat we te maken hebben met inferieure kwaliteit of een beperkter aanbod.

Hogere tarieven creëren het gevoel dat het pakket uitgebreider en/of waardevoller moet zijn. Wanneer bezoeken aan clubs met een hogere prijs dit aanvoelen niet bevestigen is de keuze rap gemaakt. 

Op een eenvoudige manier zouden we kunnen stellen dat de waarde van een aanbod het resultaat is van alle voordelen voor de klant min de kosten: Waarden = voordelen – kosten. ‘Meer’waarde dus.

Sommige perceptie van waarde is gemeenschappelijk en zorgt voor een gelijk aanvoelen bij de meeste klanten.  Daar moeten we sowieso werk van maken.  Het waarde gevoel is echter dikwijls sterk individueel.  Voor sommigen zullen de net aangehaalde gezondheid gerelateerde en sociaaleconomische voordelen mee bepalend zijn.  Anderen liggen niet wakker van de economische voordelen voor de maatschappij.  In veel gevallen maakt men zich zelfs geen zorgen over gezondheid.  De eigen gezondheid speelt wel een rol, waarover men echter pas nadenkt wanneer men ziek is.  Zich iets jonger voelen en vooral er iets jonger uitzien is meestal de grootste drijfveer. 

Waarde verhogen
Het gezondheidsaspect mogen we zeker niet overschatten. Fit voelen daarentegen zorgt voor snelle en onmiddellijke return. De recente gezondheidscrisis heeft de waarde van ‘meer weerbaarheid, immuniteit, fysiek en mentaal welzijn’ tijdelijk ruim verhoogt.  Deze perceptie heeft de voorbije maanden voor veel nieuwe beoefenaars gezorgd.  Deze effecten zullen echter tijdelijk zijn en hun impact zal, indien de virusaandacht uit de media verdwijnt, langzaam afnemen.

Hoog oplopende energierekeningen hebben momenteel niet enkel bij onze clubs een nefaste invloed, ze hakken ook in op het vrijetijdsbudget van onze klanten.  We moeten er alles aan doen om de waarde van ons aanbod te verhogen en in de verf te zetten.  Zaken welke onmiddellijk voelbaar zijn.  Niet alleen om nieuwe klanten aan te lokken, maar ook en vooral om onze bestaande klanten blijvend te binden met concrete en wenselijke doelstellingen en ervaringen.

De waarde verhogen
Een cleane propere omgeving en een vriendelijke ontvangst met een gezellige babbel zijn voor de hand liggend.  Jammer genoeg worden zelfs deze binnenkoppers dikwijls verwaarloosd.

Voor iedere beoefenaar is waarde echter verschillend.  Sommige aandachtspunten zullen bij iedereen de perceptie van waarde verhogen, andere zijn nodig voor het persoonlijke waarde gevoel.  Voor beiden is het nodig om veel empathie te tonen met de klant.  Een klachtenbus is vaak de beste tipgever.  De punten waarover men klachten heeft zijn dikwijls ook de punten welke, wanneer ze in orde zijn, voor een grotere waarde beleving zorgen.

De grootste knelpunten liggen dikwijls bij netheid, betrouwbaarheid en communicatie.  De menselijke factor speelt vooral bij de beide laatste een grote rol. Vriendelijkheid, begrip en sociaal engagement zijn basisvaardigheden voor een goed onthaal en fitnessbegeleiding. Zorgen dat iedereen zich welkom voelt. Geen onderscheid in behandeling en aandacht.  Iedere klant, oud of jong, dik of dun, van welke aard of stand verdient evenveel toewijding. Dit komt niet enkel de persoonlijke beleving ten goede, maar ook en vooral de algemene impressie welke men heeft over jouw club en jouw medewerkers.  Klanten kunnen op die manier echte fans worden en je beste ambassadeurs.  In het tegengestelde geval kunnen ze evengoed fervente tegenstanders worden met negatieve boodschappen.

Betrouwbaarheid en een eerlijke, deugdelijke en duurzame reputatie bouw je op door met kennis van zaken te spreken. Geen fabeltjes of wondermiddelen verkopen.  Kiezen voor een eerlijke benadering met langetermijnresultaten dan platte verkooppraatjes gebaseerd op verzinsels welke inspelen op snelle realisatie van onrealistische aspiraties welke bij veel potentiële beoefenaars leven. 

Over deliver
‘Under promise and over deliver’. Een onmiskenbare quote waar zoveel waarheid inzit.  Hoge verwachtingen gecreëerd door allerlei beloftes, welke je niet kan inlossen zorgen voor frustratie.  Een gevoel van bedrog en te weinig waarde voor je geld.  Ook al krijgt men een pakket aan andere voordelen. Wanneer de trigger, waardoor men zich aangetrokken voelde, niet geleverd wordt of afwezig is, dan voelt men zich bedonderd. Beloof geen constante begeleiding wanneer je daar niet kan voor zorgen. Getuigenissen van klanten met onwaarschijnlijk gewichtsverlies scheppen dikwijls onrealistische verwachting bij potentiële klanten. Fitheid, fysiek en mentaal welbehagen daarentegen zijn bij effectieve invulling van een afgesproken engagement een garantie.  Iedere extra realisatie of winst zorgt voor een grotere perceptie van waarde.  Meer krijgen dan de verwachtingen maakt van iedere beoefenaar een ambassadeur.

Hou je fit,
Eric

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Eric Vandenabeele

Bedrijf

Fitness.be

Laatste artikelen van dit bedrijf