1 jaar geleden

PpmFIT.com: Robin Hood in fitnessland

1 jaar geleden
Pay Per Minute Fitness (PpmFIT) maakt zich als nieuwe facilitator sterk voor fitnessondernemers en trekt daarbij naar eigen zeggen ten strijden tegen ‘disruptors’ als Classpass, Onefit en Gympass. De regie gaat volgens PpmFIT terug naar ondernemers, klanten sporten weer in de gym en zijn niet langer lid van ‘disruptors’. Zo weten de fitnessondernemers weten wie in hun gym komt sporten.
 
Over de Engelse volksheld Robin Hood zijn talloze boeken en films verschenen. Hij komt daarin naar voren als goedhartig en weldadig richting het volk en wreed en onverbiddelijk voor de rijke adel. Met zijn groep volgelingen, de ‘Merry Men’, steelt hij van de rijken en verdeelt de buiten vervolgens onder de armen.
 
Geen restricties
PpmFIT beschouwt zichzelf als een moderne Robin Hood in de fitnessbranche. Als iemand wil sporten en geen abonnement wil afsluiten, flexibel wil zijn of een lange proefperiode wol, dan biedt PpmFIT de oplossing. PpmFIT is een mobiele oplossing waarmee gebruikers alleen kunnen betalen voor de tijd die ze gebruiken bij partnerfitnessfaciliteiten. PpmFIT biedt sportschoolbezoekers de flexibiliteit die ze verwachten, terwijl het de winstgevendheid van fitnessclubs verbetert.
 
Er zijn bij PpmFIT geen restricties op het aantal bezoeken per locatie en/of per week/maand. PPMFit werkt als een lead generator met als einddoel een exit voor de klant en deze om te zetten naar een clubabonnement. PpmFIT hanteert een abonnementsvorm van *€ 49,- voor aangesloten clubs, per maand opzegbaar of nog flexibeler een *10% commissie. Van de omzet die PpmFIT genereert gaat 20% naar B2C marketing, wanneer clubs zelf campagnes voeren zoals de Goede Voornemens-acties, dan zal PpmFIT dat niet doen. (*Vanaf, de eerste € 30,- omzet per maand is PpmFIT gratis, daarna een commissie van 10% bij een omzet vanaf € 1000,- of een abonnement van € 49,- tot € 500,- omzet boven de € 500,- omzet € 69,- abonnement)
 
Via de app van PpmFIT kunnen sporters in- en uitchecken (pay per use), reserveren, online clublessen volgen overal ter wereld en flexibel sporten (PpmFIT verkoopt géén abonnement). De cashflow gaat rechtstreeks naar de club. De activiteiten en toegangscontrole kunnen via API’s met een leverancier gekoppeld worden. De oplossing wordt per club ingesteld en voorzien van vele marketingtools voor clubs zodat zij het concept (per minuut betalen) ten volle kunnen inzetten wanneer zij dat wensen.
 
Aggregator-rol
PpmFIT neemt een rol van aggregator in en laat de inkomsten zonder tussenkomst rechtstreeks naar de sportlocatie lopen. Ze hanteren een omgekeerd Spotify-model waarbij een muzikant niet onder druk komt te staan. Het geld voor elke sportbezoek wordt bij PpmFIT direct geïnd op de rekening van de club via hun eigen SEPA-contract of hun eigen online betaalprovider en inzichtelijk gemaakt via ons PpmFIT-dashboard.
 
PpmFIT merkte dat vele consumenten op zoek zijn naar oplossingen zonder een abonnement, omdat ze willen besparen of omdat ze bijvoorbeeld een slechte ervaring hadden óf omdat ze op zoek zijn naar flexibiliteit (verschillende sporten of locaties bezoeken). Het probleem was de inkomsten terug naar de clubs te krijgen en niet te laten hangen bij de digitale abonnementen aanbieders en het ook aantrekkelijk en eerlijk te houden voor de consument. Klanten zijn misschien nog niet klaar om een abonnement in de club te nemen, maar ze kunnen dat op een later tijdstip alsnog doen.
 
Ketens kunnen al sneller die vrijheid en flexibiliteit van meerdere locaties aanbieden, maar dankzij de PpmFIT-app kan de consument nu datzelfde gevoel krijgen bij alle participerende clubs zonder dat zij met elkaar verbonden hoeven te zijn. Het tarief per sessie of per minuut kan dan ook voor elke club anders zijn en het maakt de consument bewuster van zijn keuze.
 
PpmFIT gelooft erin dat deze oplossing niet alleen relevant is tijdens een financiële crisis, maar juist ook daarna. Zo kunnen sportscholen en studio’s weer nieuwe klanten aantrekken die anders mogelijk nooit lid zouden willen worden vanwege andere abonnementsvormen en de daarbij horende kosten. Door wel toegang te krijgen per minuut of sessie, krijgt de club alsnog de kans haar troeven te tonen en misschien de klant dan toch te overtuigen om bij hen te gaan sporten met of zonder abonnement.
Meest recente artikelen