1 jaar geleden

Aantal leden stijgt in Duitsland maar nog lang niet op niveau pre-covid

Jeroen Gerats
Mediadeskundige bij bodyLIFE
1 jaar geleden
Aantal leden groeit, ook uitdagingen
Verschillende lockdowns in 2020 en 2021 en massale toegangsbeperkingen in de winter van 2021/2022 hebben een negatieve invloed gehad op de lidmaatschapsontwikkeling in de Duitse fitness- en gezondheidsindustrie. De DSSV e. V. heeft in de eerste helft van 2022 een enquête gehouden om licht te werpen op de ontwikkeling van de fitnessindustrie.

Eind 2019 konden de Duitse fitness- en gezondheidsstudio's nog een ledenrecord optekenen van 11,66 miljoen mensen. 
Door de lange officiële sluitingen en de 3G-, 2G- en 2G-plus-regelgeving daalde het aantal leden in december 2021 met 2,4 miljoen tot 9,26 miljoen. De laatste keer dat zo'n lage waarde werd geregistreerd, was in 2014, wat een zware tegenvaller was voor de industrie.

Op 30 juni 2022 waren er ongeveer 280.000 nieuwe leden geworven ten opzichte van december 2021, wat overeenkomt met een nettogroei van drie procent tot 9,54 miljoen leden.

Fitnessketens – gedefinieerd als bedrijven met minimaal vijf vestigingen – wisten de meeste leden binnen te halen (180.000). Maar ook de grotendeels door de eigenaar beheerde individuele studio's hebben weer 90.000 leden gekregen.

Ondanks de opleving in de eerste helft van het jaar blijft de stemming nog somber. "Normaal gesproken kent de fitnessbranche een aanzienlijke ledengroei, vooral in de maanden januari tot en met maart ", legt Florian Kündgen, stv, uit. Directeur van de DSSV.

Florian Kündgen vervolgt: “De operators waren erg blij dat de meeste deelstaten de toegangsbeperkingen in maart en april 2022 hebben versoepeld of afgeschaft. Maar helaas kwam dat twee tot drie maanden te laat voor onze seizoenssector.”

Nederlands situatie
In Nederland lopen we voor qua groei, veel clubs geve aan weer op het niveau van voor Corna te zitten en sommige zelfs er overheen. De uitdaging hier is wel of niet prijzen verhogen nu energie heel veel duurder is en personeelskosten stijgen.

Jongere mannen bij onafhankelijke sportscholen zijn meer geneigd dan enige andere consumentengroep om verhogingen van hun lidmaatschapsgelden te accepteren, terwijl oudere vrouwen  prijsverhogingen het minst accepteren. De bevinding komt uit nieuw onderzoek van Leisure-net UK, dat onderzocht hoe gevoelig klanten zijn voor prijsstijgingen.

Stijgende energie- en gasprijzen dwingen healthclubs, sportscholen en studio's om hogere prijzen voor hun diensten te overwegen. Maar aangezien sommige consumenten zelf te maken krijgen met stijgingen van de kosten van energie en levensonderhoud, werd in het onderzoek gekeken naar het niveau van verhogingen die verschillende soorten leden bereid zijn te betalen voordat ze stoppen.

Uit het onderzoek van Leisure-net UK - gebaseerd op een enquête onder 400 leden van premium fitnesscentra, midden-segment clubs, budgetclubs en onafhankelijke sportscholen bleek dat het antwoord afhangt van geslacht, leeftijd en locatie.

Aan de deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd hoe gevoelig ze zouden zijn voor lidmaatschapsverhogingen van 5, 10, 15 en 20 procent. Uit het onderzoek bleek dat 40 procent van de onafhankelijke sportschoolleden bereid zou zijn om tot 20 procent meer te betalen voor hun lidmaatschap.

Het is een ander beeld in hert noorden, waar bijna de helft van de onafhankelijke sportschoolleden (47 procent) geen verhoging van de lidmaatschapsgelden zou tolereren. Als het gaat om studio's, zei een kwart van de leden die in Londen wonen, bereid te zijn hun tarieven met 20 procent te zien stijgen.

Daarentegen zou 63 procent van de leden van studio's in andere delen van het land niet meer betalen voor hun lidmaatschap.
In totaal zou 31 procent van de mannen geen prijsverhoging accepteren, terwijl 39 procent van de vrouwen hun lidmaatschap zou opzeggen als de kosten ervan zouden stijgen.

David Monkhouse, directeur van Leisure-net Solutions, zegt: “Exploitanten zien hun inkomen onder druk staan, met stijgende kosten."

Dit nieuwe prijsgevoeligheidsonderzoek laat zien hoeveel operators hun lidmaatschappen kunnen verhogen voordat ze klanten beginnen te verliezen. Het kan worden aangepast aan regio's en sportscholen, zodat operators weloverwogen beslissingen kunnen nemen over mogelijke prijsverhogingen om hen te helpen deze uitdagende tijden door te komen."

! RECTIFICATIE:
IN HET ONDERSTAANDE BERICHT UIT DE NIEUWSBRIEF VAN 25-08-2022 IS PER ABUIS VERMELD DAT DEELNAME AAN DE #BEACTIVEDAY VOOR NIET-LEDEN VAN NLACTIEF GRATIS ZOU ZIJN. NIET-LEDEN KUNNEN ZICH EVENWEL AANMELDEN VIA DE LINK VOOR DEELNAME. VOOR VERDERE UITLEG OF #BEACTIVE EN/OF KOSTEN VERWIJZEN WIJ NAAR WWW.NLACTIEF.NL
Auteur

Jeroen Gerats

Bedrijf

bodyLIFE hét grootste fitnessvakblad

Laatste artikelen van dit bedrijf