2 maanden geleden

ClassPass klachten: 'Afgrijselijke manipulatie en misleiding'

Jeroen Gerats
CLO - Magazine Manager bodyLIFE
2 maanden geleden

Een fitnessabonnement waarmee je op verschillende plekken kan sporten, ideaal zou je zeggen! Maar volgens leden van ClassPass is het verre van ideaal en is er vooral sprake van 'manipulatie' en 'misleiding'. Genoeg reden voor Radar om de oren te spitsen en uit te zoeken wat er aan de hand is!

De klachtenregen beperkt zich namelijk niet tot de Radar-inbox. Ook op diverse klachtensites klagen leden steen en been over ClassPass.

Verbaasd over 'promotie-abonnement'

Een ontevreden klant schrijft in een mail dat verbaasd is over de gang van zaken. 'Onlangs heeft ClassPass het abonnement aangepast omdat ik een 'promotie-abonnement' zou hebben. Dit was de reden om mijn abonnementsgeld te verdubbelen. Echter, ik had geen promotie maar een regulier abonnement. Ik vraag me zodoende af of deze extreme prijsverhoging wel legaal is? Ik betaalde eerst 59 euro voor tachtig sportcredits, maar nu betaal ik 79 euro voor 62 credits.'

Op de klachtensite Trustpilot wordt ClassPass als 'zeer slecht' beoordeeld. 'Net twee weken lid en nu zijn alle lessen ineens duurder. Ik kan niet eens twee keer in de week gaan voor 59 euro. Belachelijk!', aldus een boze consument.

Een ander lid meldt dat hij als vaste en trouwe klant ontzettend ontevreden is over het nieuwe beleid omtrent het halveren van het aantal credits. 'Daar waar ik voorheen met gemak drie keer per week gebruik kon maken van mijn abonnement, gaat dat nu krap vier/vijf keer per maand. Het aantal credits is bijna gehalveerd en de lessen kosten vele credits meer. Schandalig vind ik het!'

FIBO: Bestel je ticket via deze banner!

Reactie ClassPass

Radar zocht contact met ClassPass en vroeg om een reactie. Je kunt de reactie hier lezen: 'In onze gebruiksvoorwaarden behouden we ons het recht voor om onze plannen en tarieven op elk gewenst moment te wijzigen. We begrijpen wel dat het verwarrend was om nieuwe opties om je abonnement te wijzigen in je accountinstellingen te zien. We kunnen de vorige tarieven niet honoreren.'

Het bedrijf gaat niet in op specifieke vragen over hoe het zit met het eerder genoemde promotie-abonnement. Ook heeft Radar na ruim twee weken nog steeds niet de oude algemene voorwaarden van 2019 ontvangen om deze na te kunnen lezen.

Reactie advocaat consumentenrechten

We vroegen Caspar Janssens, advocaat op het gebied van consumentenrechten, om een reactie. Je kunt de volledige reactie hier lezen:

'Als de algemene voorwaarden voor het sluiten van de overeenkomst ter hand zijn gesteld, kan een bedrijf in beginsel de abonnementsprijs wijzigen als er sprake is van een overeenkomst met onbepaalde looptijd. De consument moet hier dan wel van op de hoogte worden gesteld. Ook moet hij de mogelijkheid krijgen om de overeenkomst te beëindigen. Als de algemene voorwaarden bij een overeenkomst voor bepaalde tijd niet ter hand zijn gesteld voor het sluiten van die overeenkomst, kan het bedrijf de prijs niet wijzigen: die staat dan vast voor de periode van het contract.'
Tekst: Radar

Gerelateerd: Hoe de 'Uber-economie' het ondernemerschap doodt



Wisselende prijzen:






 

Auteur

Jeroen Gerats

Bedrijf

bodyLIFE hét grootste fitnessvakblad

Laatste artikelen van dit bedrijf