1 jaar geleden

Google Street View vanuit een marketing context

1 jaar geleden

Voordat jij begint met lezen een korte vraag Wat was het dat jouw aandacht heeft getrokken en jou deed besluiten om te klikken: was het de kop? ‘Google Street View’? De foto? Mijn naam? Iets anders?

Oké, daar gaan we. Google Street View me maar! Wat ik ontdekte is dat als je mijn adres invoert bij Google, dat je mij dan in beeld krijgt! Klaar om op pad te gaan met de fiets. Hoe tof is dat? Nu kan ik eigenlijk zeggen: “Wil je me vinden? Google Street View me dan maar.” Wie ken jij nog meer die op Google Street View staat? Stuur mij maar een proefje daarvan, ik kijk ernaar uit om andere ‘Google Street Viewers’ te leren kennen.

Dus, hoe beland je nu op Google Street View

Ik zou zeggen het is puur geluk. Ik heb helemaal niks daarvoor hoeven te doen om er te staan. Desalniettemin sta ik er toch. Dus misschien zou jij voor je kantoor, club, studio of huis kunnen staan. Maar, dat is natuurlijk niet echt effectief. Echter zouden reclameborden, spandoeken of dergelijke dingen op ooghoogte vanuit een auto wel kunnen helpen.

Is het mogelijk om Google Street View te bellen en een afspraak te maken?

Het zou heel interessant zijn om te zien hoe ver creatieve ondernemers zouden komen; Google bellen voor een Street View afspraak. Om eerlijk te zijn, als je naar ons Hidden Profits Marketing kantoor zoekt vind je een foto van 2019. We zijn er net in mei 2021 naartoe verhuisd, dus er zijn nog geen bedrijfs uitingen van ons zichtbaar. Als er echter nu een foto door Google was gemaakt zou je iets heel anders zien, namelijk ons logo en merknaam naast de deur.

Tip:

Wat je kunt doen is beginnen om een optimale en complete Google My Business account op te zetten. Maar houd het daar vooral niet bij. Kijk ook eens naar het zoekgedrag van je potentiële klanten op Google.

Google Trends: op welke fitnesstermen zoekt jouw doelgroep?

Stap 1 in marketing is 'opvallen'. Als je niet opvalt krijg je geen reacties, geen klanten. In Google betekent dat opvallen vooral direct in beeld zijn. Dan moet je natuurlijk weten waar mensen naar zoeken. Daar begint het écht. Als je niet veel gezocht wordt, zullen je resultaten altijd beperkt zijn. In Google Trends kun je dat zelf eenvoudig ontdekken. Mocht je er hulp bij nodig hebben: sinds 2011 zijn we officieel Google Certified Partner, dus we helpen je graag.

Het eigenlijke onderwerp van dit artikel: de koptekst

Het thema van dit artikel gaat eigenlijk meer over kopteksten dan over Google Street View. Kopteksten voor newsletters, kopteksten voor social media posts, voor websites, ebooks, blogs.

De enige functie die een koptekst heeft

De enige functie die een koptekst heeft is aandacht te trekken en genoeg nieuwsgierigheid te creëren zodat men klikt. Misschien dat je al van het AIDA concept van de marketing hebt gehoord. De ‘A’ staat voor Attention. Je hebt geklikt, dus blijkbaar was er iets dat interessant genoeg voor jou was om in actie te komen. Het heeft jouw aandacht getrokken.

AIDA in de huidige online wereld

In december 2018 schreef ik een LinkedIn artikel over AIDA in de huidige online wereld. “Waarom het oude AIDA marketingmodel niet dood is, maar levender dan ooit!”

Hoe je een goede koptekst schrijft

Als je het even op Google gaat opzoeken kom je op een ongelooflijke 149 miljoen(!) zoekresultaten uit. Duik voor het gemak in de eerste top 10 artikelen en je zult het schrijven van een goede koptekst snel onder de knie hebben.

Mijn persoonlijke kijk op hoe je goede kopteksten schrijft is kort en simpel:

  1. Doelgroep - Alles begint met de juiste doelgroep. Voor wie schrijf je? In dit geval: lezers van BodyLife die in marketing en fitness geïnteresseerd zijn.

  2. WIIFM - Vervolgens komt WIIFM wat staat voor ‘What’s in it for me’. In dit geval: Google Street View en Google Maps en Google My Business zijn vaak vergeten marketing tools.

  3. Nieuwsgierigheid - Ik hou ervan om nieuwsgierigheid te creëren. Zijn er dingen als nieuwe inzichten te verkrijgen? Of is er iets dat ik kan verliezen door bijvoorbeeld een innovatief tool dat mijn concurrent gaat gebruiken? In dit geval hangt het van je context af: het is of het ene of het ander. 

Bonus - Wat ik denk dat het beste voor goed converterende kopteksten werkt: eerder gemaakte ervaringen

Als je iets van waarde levert zullen mensen altijd terugkomen en jouw content ‘consumeren’. Consistentie in het leveren van meerwaarde is hierbij key. Sinds april 2005 versturen wij een maandelijkse fitness marketing & business newsletter. Elke eerste dinsdag van de maand om 11.30 uur. Vol met inhoud gebaseerd op het principe van geven-geven-geven-vragen. Geef simpelweg drie keer meer waarde als dat je vraagt.

Daarom is onze newsletter in het Nederlands, Duits en Engels zo gewaardeerd en wordt die veel geopend en doorgeklikt.

Voel je vrij om je ook voor de newsletter aan te melden of laat ons jouw mening achter. En vergeet de Google Street View foto niet.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Aernout Leezenberg

Bedrijf

Hidden Profits Marketing

Laatste artikelen van dit bedrijf