24 november 2021

Sportoase haalt het maximale uit innovaties van Technogym

24 november 2021
Binnen een bijzondere formule met een maatschappelijk karakter zoekt de Belgische keten Sportoase steeds naar mogelijkheden om klanten te boeien en aan zich te binden. “Een belangrijk aandeel daarin heeft het innovatieve programma van Technogym, dat alle apparatuur aan onze vestigingen levert,” zegt algemeen directeur Michaël Schouwaerts. “Met een focus op beleving in combinatie met een competitie-element creëren we een meerwaarde, ook commercieel.”

Tekst: Aart van der Haagen - Fotografie: Sportoase
 
Sinds de start in 2005 groeide Sportoase uit naar een keten met achttien locaties, die jaarlijks vier miljoen sportende bezoekers verwelkomt. De formule kenmerkt zich door een bijzonder fundament, namelijk een publiek-private samenwerking. “Met lokale overheden sluiten we langetermijncontracten van dertig jaar af om maatschappelijke sportinfrastructuur uit te baten, zoals zwembaden en sporthallen,” vertelt Schouwaerts. “De bouw, het onderhoud en de exploitatie nemen wij geheel in eigen beheer, waarbij elke locatie een zelfstandige entiteit vormt. We voegen er allerlei faciliteiten en activiteiten aan toe, zoals fitness in de breedste zin des woords. Inmiddels hebben we twaalf van de achttien locaties voorzien van health clubs. Die draaien in principe zelfstandig, waarbij we vanuit het hoofdkantoor zorgen voor kwaliteitsborging en ondersteuning in human resources, operationele processen en marketing.” Je komt dit concept in België meer tegen, maar Sportoase staat te boek als marktleider. Er werken 750 mensen, van wie 400 in vaste dienst.

Health scan
Met de ambitie om tegen een scherpe prijs lokale fitness met de hoogste kwaliteit te bieden combineert de veelzijdige keten op het eerste gezicht twee tegenstrijdige marktbenaderingen. “We realiseren dat via de zogeheten Sportoase Journey, een circulair verhaal dat blijft duren,” licht Schouwaerts toe. “Het begint bij de intake, die verder gaat dan een gesprek over doelstellingen en motivatie. We voeren een health scan uit, die via magnetische straling een beeld geeft van het stressniveau en fysieke aandachtspunten, zoals blessures. Deze herhalen we periodiek, als onderdeel van een opvolgingssysteem, dat sowieso eens in de zes weken een evaluatiegesprek met de coach omvat. Zo houden we het contact heel close en kunnen we snel bijsturen op lichamelijke ontwikkelingen. Wij werken met coaches die proactief de klanten volgen en altijd beschikbaar zijn voor advies, begeleiding en motivatie. Dat maakt het financieel interessant ten opzichte van een concept met dure personal trainers. Reden voor ons om het standaard in elk abonnement te integreren, dus zonder meerprijs.”

Bijna duizend toestellen
Juist vanuit dit concept is Sportoase erg gecharmeerd van geautomatiseerde programma’s rondom de apparatuur. “Om klanten te motiveren moet je ervoor zorgen dat ze een stukje entertainment krijgen, niet alleen via televisie en internet, maar ook door de beleving te vergroten. De Mywellness Cloud van Technogym, aanwezig op al onze locaties, speelt daar een grote rol in. Zo maken we een koppeling met online-wedstrijden, ketenbreed. Je loopt hard of fietst tegen mensen die misschien wel honderd kilometer verderop trainen, in één van onze andere vestigingen. Dat versterkt onze uitstraling en geeft een commerciële meerwaarde. Ik vind dit één van de belangrijkste uithangborden van onze nauwe samenwerking met Technogym, een innovatieve organisatie die nooit stilstaat en zich zelf bij wijze van spreken elke dag opnieuw uitvindt. Zij levert sinds tien jaar alle apparatuur; inmiddels bijna duizend toestellen, verdeeld over cardio, kracht en spinning. Afhankelijk van het type vervangen we ze om de vijf, zeven of acht jaar. Enerzijds vanwege de uitstraling, anderzijds vanwege de waardevastheid, doordat de toestellen technisch nog jaren mee kunnen. Met Technogym hebben we uitstekende afspraken gemaakt over inruil.”

Meedenken over concepten
De support geldt voor Sportoase als één van de belangrijkste aspecten in de samenwerking met een leverancier. “Mede daarom zijn we heel trouw aan onze partners en gaan we niet de markt scannen op opportuniteiten. De kwaliteit van de apparatuur staat bij Technogym buiten kijf, maar we kijken ook naar de beste partij op het gebied van technische ondersteuning. Ik zeg eerlijk dat wij heel hoge verwachtingen koesteren en strakke afspraken willen maken, die we duidelijk met elkaar vastleggen. Hoewel we begrijpen dat een toestel bij intensief gebruik een keer defect kan raken verlangen we dat de beloofde responstijden gerespecteerd of omkaderd worden. In de huidige situatie met schaarste aan grondstoffen is het heus niet altijd makkelijk en toch doet Technogym alle mogelijke moeite om onze klanten tevreden te houden, die nu eenmaal honderd procent beschikbaarheid verwachten. Dat verloopt naar volle tevredenheid, zonder frustratie. Daarnaast vinden we het heel waardevol dat we mogen meedenken over bepaalde concepten, vanuit een gemeenschappelijke visie. We staan dicht bij Technogym Benelux en er is zelfs sprake van dat we in de nabije toekomst als een soort pilotcentrum zouden mogen gaan fungeren. Zulke vormen van samenwerking geven veel vertrouwen.”

Meer informatie: www.sportoase.be / www.technogym.nl
SportoaseTechnogym
Gerelateerde artikelen
Bedrijf

Technogym

Laatste artikelen van dit bedrijf