2 jaar geleden

20 jaar Matrix Fitness: 'We zoeken altijd de beste oplossingen'

2 jaar geleden
Opeens stond er in 2001 een nieuwe speler op het veld van commerciële fitnessproducten. Hoe Matrix Fitness in 20 jaar uitgroeide tot de front-runner die zij vandaag de dag is? ‘Op elk vlak en voor elke betrokkene topkwaliteit leveren. En daarbij slim inspelen op de laatste trends.’ Managing Director Marco Vonk en Sales Director Sennen van Ieperen belichten de zes belangrijke fitnesstrends uit de afgelopen 20 jaar.
 
Tekst: Schrijf-Schrijf Fotografie: Matrix Fitness
 
Focus op oplossingen
Zo snel mogelijk scoren? Daarvoor zit Matrix Fitness niet in de wedstrijd. ‘Misschien is het de boeddhistische inslag van het Taiwanese familiebedrijf waarvan wij onderdeel zijn’, zegt Marco Vonk. ‘Maar we investeren liever met geduld in een duurzame relatie met onze klanten. Samen met hen kijken we hoe we hun fitnessonderneming zo succesvol mogelijk kunnen maken – zeker ook op de lange termijn. En daar zetten we al ons aanbod voor in. Niet alleen toestellen met state-of-the-art technologie en digitale programma’s, maar ook met goed advies en scherpe service bij vragen of problemen.’ Matrix Fitness streeft ernaar dat al haar producten en dienstverlening voortdurend overtreffen wat er al op de markt is, zonder onbetaalbaar te worden. Die insteek heeft het merk inmiddels meer dan tweehonderd awards opgeleverd binnen de fitnessindustrie. ‘We zoeken voortdurend naar de beste oplossingen voor ondernemers, trainers, monteurs en natuurlijk sporters’, zegt Sennen van Ieperen. ‘Zo winnen én behouden we het vertrouwen van deze stakeholders.

Trend 1: Van kracht naar cardio
‘Fitness draaide tot 30 jaar geleden puur om kracht’, vertelt Sennen. ‘Geen wonder: het kwam rechtstreeks voort uit bodybuilding. Aanvankelijk stonden er dan ook alleen maar krachttoestellen in fitnessclubs. Zo’n 3 procent van de bevolking bezocht deze clubs, vooral jonge mannen die graag gespierder wilden worden.’ Maar in de jaren negentig veranderde er duidelijk iets. Marco: ‘Er kwam meer en meer cardio-apparatuur in die clubs. Dat bleek lucratief. Mensen die bijvoorbeeld voor uithoudingsvermogen en gewichtsverlies sportten voelden zich nu ook aangetrokken tot fitness – onder wie veel vrouwen en ouderen.’ Toen Matrix Fitness in 2001 de markt bestormde, speelde ze direct op deze trend in. ‘We kwamen met een kracht- én cardiolijn’, vertelt Marco. ‘Zo’n veertig producten in totaal. Erg compleet. Nou ja, voor die tijd dan; tegenwoordig hebben we er zeker vijfhonderd.’

Trend 2: Van cardio naar kracht
Loopbanden, spinningfietsen, crosstrainers. Op de top van de cardiohype, een paar jaar na de eeuwwisseling, bestonden veel fitnessruimtes voor wel 70 procent uit cardiotoestellen. ‘Sindsdien is dat percentage langzaam maar zeker afgenomen’, vertelt Sennen. ‘Inmiddels zit het op zo’n 30 procent.’ Krachttraining is weer populairder geworden, in het bijzonder de Free Weight Zones: plekken in de fitnessclub waar sporters een line-up van plaatgeladen apparatuur vinden, van stangen en losse gewichten tot rekken en platforms. ‘Die zones bleken de ontbrekende link in ons assortiment’, zegt Sennen. ‘We hadden er geen producten voor. Dus namen we in 2012 een Amerikaans bedrijf over dat deze producten wél had: Magnum Fitness.’ Marco: ‘We zijn wereldkampioen in trends oppikken. De integratie van Magnum-producten in Matrix Fitness – en de doorontwikkeling daarvan in onze fabrieken, waar we 95 procent van onze apparaten zelf maken – is hier een perfect voorbeeld van.’

Trend 3: Van toestellen naar ruimte
‘Naast cardio kwamen eind jaren tachtig ook de groepslessen op’, vertelt Sennen. ‘Van jazzballet tot yoga en pilates. Bovendien reserveerden steeds meer fitnesscentra vrije ruimtes voor functioneel trainen: een aanpak die niet gericht is op geïsoleerde spieren, maar op het hele lichaam.’ Oefeningen met bijvoorbeeld elastiek vergroten bij functionele trainingen de kracht, coördinatie en flexibiliteit. ‘Zo brengen ze niet alleen sportieve prestaties vooruit, maar juist ook alledaagse handelingen. En dat blijkt voor mannen, vrouwen, jongeren én ouderen aantrekkelijk.’ Veel fitnesscentra vragen zich af hoe zij hun ruimte zo kunnen inrichten dat er een slimme balans is tussen toestellen, groepslessen en functioneel trainen. ‘Wij geven daar advies over. En in 2016 lanceerden we MX4: een programma dat klanten helpt om naar wens functionele groepstrainingen vorm te geven.’



Trend 4: Van groot naar klein
Marco werkt nu ruim 25 jaar in de fitnesswereld. Eerst zag hij hoe het percentage kleine fitnesscentra met krachttoestellen afnam. En hoe er steeds meer grote complexen gebouwd werden. ‘Met sportfaciliteiten voor het hele gezin: kracht, cardio, dans, zwemmen, tennis, squash, noem maar op.’ De laatste tien jaar ziet hij een terugkeer naar kleinschaligheid. ‘Lang niet elke ondernemer heeft het geld of de ambitie om een enorm complex te runnen. En lang niet elke sporter vindt het fijn om in een gigantische zaal te staan, gevuld met allerlei soorten hightech fitnessapparatuur.’ Dat verklaart volgens hem de toename van boutiques: gespecialiseerde clubs met een focus op bijvoorbeeld yoga of spinning. ‘Die zijn laagdrempeliger, overzichtelijker, minder anoniem’, vult Sennen aan. ‘Voor veel mensen is dat dé reden om toch te gaan sporten.’ Matrix Fitness helpt boutiques graag met gerichte adviezen, passende toestellen en de juiste technologie.
 
Trend 5: Van papier naar digitaal
‘Wij willen heel Nederland motiveren om via fitness aan de eigen gezondheid te werken’, vervolgt Sennen. ‘Veel mensen overwegen ermee te beginnen, maar doen dat toch niet of stoppen vroegtijdig. Vaak omdat ze niet weten hoe ze welke apparaten en materialen moet gebruiken. Of omdat ze geen duidelijke vooruitgang zien.’ Om die bezwaren weg te nemen, verwerkt Matrix Fitness exclusieve digitale programma’s in haar apparatuur; van Sprint 8 in cardio-apparatuur tot de digitaal aangestuurde toestellen van partner EGYM. Marco: ‘Zulke programma’s doen wat een sporter vroeger op papier deed – als hij daar tenminste de kennis en discipline voor had. Ze laten in één oogopslag zien wat hij aan het doen is, nog moet doen om bepaalde doelen te halen én wat zijn vooruitgang is. Deze digitale begeleiding maakt fitness een stuk toegankelijker, leuker en makkelijker om vol te houden. Bovendien helpt het sporters efficiënt te trainen, waardoor ze sneller resultaat behalen.’

Trend 6: Van vaste plek naar overal
De doelgroep van fitness is in twintig jaar enorm verbreed. Eerst was de toename van vrouwen en ouderen opvallend. Nu geldt dat voor de jeugd. ‘Vooral jongeren kiezen de laatste jaren steeds meer voor een gezonde, actieve leefstijl, waar ook voeding een belangrijke rol in speelt’, zegt Sennen. ‘In deze healthy lifestyle beperken mensen zich minder dan ooit tot één vaste plek om te sporten; ze zijn altijd en overal met hun gezondheid bezig. Dus ook thuis, buiten en op vakantie in hotelkamers. Daarbij willen ze al hun activiteiten en vorderingen graag op één platform bijhouden. En het liefst vinden ze daar een trainingsschema dat ze kunnen volgen, ongeacht waar ze zijn.’ Matrix Fitness helpt fitnesscentra ook hierop in te spelen. ‘Via ons kunnen zij de klant precies zo’n platform bieden; een app die bovendien gelinkt is met apparaten in de eigen club en de mogelijkheid biedt contact te onderhouden met trainers. Zo houden fitnesscentra hun klant blij en gemotiveerd. En dat is precies wat wij met hen willen bereiken – nu en in de toekomst.’

Meer informatie: www.matrixmembers.nl


 
Matrix Fitness
Gerelateerde artikelen
Bedrijf

Matrix Fitness

Laatste artikelen van dit bedrijf