22 november 2021

Hoe Les Mills jouw marktpositie als onderneming versterkt

22 november 2021
Les Mills staat wereldwijd bekend om het gevarieerde en uitgebreide aanbod van groepslessen en de daarvoor bestemde materialen, maar er is veel meer wat Les Mills doet en nog gaat doen voor ondernemers. Wij spraken daarover met Ramon Klaassen, COO bij HDD GROUP, en Robert van Dieën, Marketing Manager bij HDD GROUP. We zoomen met hen in op de lancering van Les Mills Marketing Studio en kennisdeling in een tijd waarin clubs on- en offline leden willen bedienen.

Als wereldwijde marktleider op het gebied van gechoreografeerde fitnesslessen op muziek heeft Les Mills inmiddels zeventien programma’s, waarvan twaalf voor groepsfitness, vier voor High Intensity Interval Training (HIIT) en één voor kids fitness. Het doel van Les Mills is om niet stil te staan en continu in te springen op ontwikkelingen in de fitnessbranche, ook in de ondersteuning van ondernemers die gebruikmaken van programma's en materialen van Les Mills, waarvan HDD GROUP de distributeur is in de Benelux. Lancering Marketing Studio Ramon Klaassen en Robert van Dieën van HDD GROUP leggen uit dat Les Mills steeds meer inzet op een totaalconcept richting de ondernemers.

Nee, Les Mills is niet langer alleen de leverancier van groepslessen met bijbehorende barbells. "Groepslessen blijven de rode draad vormen bij Les Mills en we geloven erin dat live groepslesaanbod de krachtigste manier blijft om leden te binden, maar we doen ook heel veel om ondernemers en clubs te helpen bij marktbewerking. Een van de tools die we daarvoor inzetten is onze nieuwe Marketing Studio, sinds begin november live", vertelt Van Dieën. Les Mills had al Brand Central, een digitale omgeving waarvan ondernemers marketingmaterialen konden downloaden. "Maar we merkten dat clubs steeds meer toe waren aan gepersonaliseerde content. Bij Les Mills wordt veel tijd en energie geïnvesteerd in inspirerende images om eyecatchers en belevingen binnen de muren van clubs te creëren. Binnen Marketing Studio kunnen clubs nu ook hun eigen brand toevoegen aan onze assets. Dan krijg je bijvoorbeeld als uiting BODYPUMP by club X", zegt de Marketing Manager van HDD GROUP.

Marketing Studio herbergt ook een bibliotheek met uitrolbare campagnes. "Dan moet je denken aan een retentiecampagne of een bring a friend-campagne. We hebben bij Les Mills mooie producten, maar we moeten er samen met ondernemers voor zorgen dat de toestroom het gebruik maken van de producten blijft. En dat nieuwe leden naar de lessen blijven komen en de leden die er al zijn blijven. Het is niet moeilijk om een product te implementeren, maar langdurig succesvol houden, soms wel. Wij geloven erin dat we door clubs door ondersteuning met marktbewerking nog veel succesvoller kunnen laten worden. Daarom is nu Marketing Studio gelanceerd", aldus Van Dieën.

Ramon Klaassen: "Marketing Studio is een tool ter ondersteuning van wat wij al jaren doen bij HDD GROUP. Wij doen al jaren onderzoek, in samenwerking met onderzoeksbureaus én concullega's, naar wat de markt vraagt van ondernemers en wat de klanten willen. We willen weten waar behoefte aan is. In de coronatijd vroeg iedereen zich af: hoe komen we hier uit? Wij willen de ondernemers helpen om te kijken hoe zij de lesprogramma's kunnen afstemmen op hun doelgroep en die is bij elke club anders. We willen continu mee bewegen met de ondernemers door hen te steunen in zware tijden. Zo helpen we ondernemers om succesvol te zijn."



Steunpunt voor ondernemers
De lancering van Marketing Studio zat al in de pijpleiding voordat de coronapandemie ontstond. "We waren hier al een paar jaar mee bezig. We zagen tijdens de crisis wel bevestigd worden dat we niet alleen met onze producten ondernemers van dienst kunnen zijn, maar juist door support te bieden. Als HDD GROUP vinden wij het ook belangrijk dat we een hechte band hebben met ondernemers met wie we samenwerken", aldus Van Dieën. De vragen van ondernemers richting Les Mills met betrekking tot marketing zijn uiteenlopend. "Het gaat vaak om brand assets. En soms zit er een uitdaging in een bepaald programma. Dat kan door meerdere factoren komen. Denk aan muziek, lesgever, een tijdstip van de les. Of een mismatch tussen de doelgroep van de club en het programma. De hoofdvraag is: hoe kan de ondernemer programma's implementeren en promoten? Soms er diepgaander onderzoek nodig naar hoe het ledenbestand in elkaar zit. Of je kijkt naar de aanwas. Het kan zijn dat er een aanwas is met jonge mensen, maar dat de programma's daar niet op aansluiten. Het belangrijkste blijft: hoe houd ik als club de leden binnen en hoe kan ik nieuwe leden erbij halen?"

Les Mills Content uitgebreid
Buiten de lancering van de Marketing Studio heeft Les Mills ook Les Mills Content ontwikkeld. Les Mills Content geldt als een aanvulling op het aanbod in de club en biedt nieuwe mogelijkheden om de verbinding met leden te vergroten. "We hebben gemerkt dat clubs het prettig vinden om de groepslessen binnen hun eigen app te organiseren en leden binnen de eigen app te houden. Dat hebben wij gerealiseerd met Les Mills Content. Wij bieden de content aan en die kan nu worden overgenomen in de app van de club. We maken gebruik van rechtenvrije muziek bij die content, die erg geschikt is voor trainingen thuis of op reis. De ondernemers kunnen op deze manier hun leden in hun eigen omgeving laten sporten als ze daar nu behoefte aan hebben. Of iemand nou naar de club komt of een online member is, diegene blijft een betalend lid", aldus Van Dieën.

Klaassen: "Er zijn clubs die bang zijn dat als leden een online abonnementen kopen dat ze dan niet meer naar de club komen. Dat blijkt niet zo te zijn. Zelfs voor de coronaperiode trainde 85% van de sportschoolleden ook al thuis. Met Les Mills Content kunnen ondernemers ervoor kiezen om video's van de groepslessen te downloaden, maar ook zelf op te nemen met eigen personeel. Bij sommige clubs zullen leden meer binding hebben met de eigen instructeurs. Uiteindelijk willen wij de cirkel rond maken door zowel online als offline sterk te staan aan de zijde van de ondernemers. Het online lesaanbod gaat niet meer weg, maar elkaar live blijven ontmoeten is cruciaal om een community op te bouwen. Beleving is een bijzonder aspect in groepslessen. En als je een keer niet op de club kunt zijn is het ook mogelijk om voor leden te organiseren dat ze thuis met een live sessie mee kunnen doen. Dat moet je dan wel goed organiseren: met camera's, licht en ook met de privacyregels. Het is de kunst om de balans te vinden tussen het aanbod on- en offline. En omdat die balans voor elke club anders is willen ondernemers daarbij helpen."
HDD Grouples millsMarketing Studio
Gerelateerde artikelen
Bedrijf

Les Mills

Laatste artikelen van dit bedrijf