2 jaar geleden

Positieve imagoverandering bij Easy Active Heerenveen

2 jaar geleden
Het valt niet mee om je fitnesscentrum anders te presenteren als je jarenlang de budgetmarkt hebt bediend. “We konden pas echt een ommezwaai maken toen we als Easy Active Heerenveen aan de slag gingen,” zegt clubeigenaar Jan Willem Monhemius. “Ten eerste gaf het ons team en mij als eigenaar weer een push, ten tweede biedt het format inkoopvoordelen en interessante mogelijkheden in upselling.”

Tekst: Aart van der Haagen
 
“Iedereen kent wel het beeld van die muffe kantoorboekhandel in een klein dorp,” schetst Monhemius. “Wij wilden uit alle macht voorkomen dat onze club tot een dergelijk niveau zou afglijden. Je kunt je imago willen veranderen, maar dan moet je ook meteen een goede eerste indruk achterlaten bij je klanten. Eigenlijk kruiste Easy Active op het juiste moment ons pad, toen we net uit de rode cijfers waren en onze uitstraling een flinke boost wilden geven. De kracht van inkoopvoordeel maakte het voor ons mogelijk om te investeren in nieuwe apparatuur en de zaak op te frissen, wat we weer konden uitdragen via de online-marketing die de organisatie faciliteert. Daarnaast merkten we binnen het team dat iedereen weer positieve energie kreeg, inclusief ikzelf. Sinds mijn 21e ben ik al fitnessondernemer en nu, op mijn 59e, wil ik niet eeuwig meer doorgaan. Aan de andere kant weet ik uit ervaring dat het steeds moeilijker wordt om een standalone-club in de huidige markt te verkopen.”
 
Rendement groeit
 
In maart 2018 was Easy Active Heerenveen een feit en al gauw wierp de beslissing om in deze formule te stappen zijn vruchten af, met een groei van 190 leden in dat eerste jaar. “Het interessante aan het format vind ik het aantrekkelijk geprijsde basislidmaatschap in combinatie met allerlei upsells, met name op het gebied van begeleiding en groepslessen. Er bestaat bijvoorbeeld een PT Check van vijf euro per maand, die meteen een filtering geeft van klanten die graag willen betalen voor een stukje toegevoegde waarde. Als je daar je instructeurs gericht op laat inspelen, verdienen zij extra binnen de bestaande werktijd en zie je het rendement groeien. Nu we ruim drie jaar deel uitmaken van Easy Active en het aantal aangesloten clubs zich uitbreidt, krijgen we steeds meer benchmark-gegevens. Daarmee bedoel ik dat we de cijfers onderling kunnen vergelijken, wat nuttige inzichten geeft: zitten we op de juiste weg? Uiteindelijk gaat het om het creëren van waarde voor de hele organisatie als straks het moment van de algehele verkoop aanbreekt.”
 
Meer informatie: www.easyactive.nl
 
Fitnessclub Easy ActiveHeerenveenJan Willem Monhemius
Gerelateerde artikelen