2 jaar geleden

FT-CLUB: ''Er breekt nu een tijd aan met echte grote uitdagingen'

2 jaar geleden
De officiële, feestelijke opening van de eerste FT-CLUB in Nederland zal in september plaatsvinden, maar Arjan van Dorp en zijn team zijn al druk in de weer in Walburg. Van Dorp ziet het aantal leden van zijn gloednieuwe FT-CLUB oplopen sinds de deuren geopend zijn en de interesse van potentiële franchisenemers neemt toe. Het doel blijft om vanuit Walburg in de komende jaren 35 FT-CLUBS in Nederland te starten.

De opening van de FT-CLUB in Walburg in juni was voor Van Dorp een bijzondere mijlpaal. Maanden werkt hij en zijn team tijdens de coronaperiode aan het opstarten en finetunen van de eerste FT-CLUB in Nederland. In Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië staan al meerdere FT-CLUBS. Een FT-CLUB is een boutique clubconcept voor high end functional training en onderscheidt zich van een klassieke sportschool en richt zich uitsluitend op Functional Training. Aangesloten franchisenemers profiteren van het beschermde merk FT-CLUB en de vakkennis van de Europese marketingstrategen ACISO en Perform Better - dé experts voor Functional Training. Van Dorp merkt dat de energie in zijn FT-CLUB “fantastisch” is.

“We schrijven dagelijks nieuwe leden bij. Dit is geen concept waarbij direct honderd mensen voor de deur staan en dat willen we ook niet. De nieuwe leden stromen organisch in bij de small group training. Persoonlijk contact is essentieel in ons concept. We zitten op een A-locatie en dat trekt ook de nodige aandacht. De nieuwe leden die hier komen hebben behoefte aan in kleinere groepen trainen, in een setting die kwaliteit uitstraalt.”

De officiële opening heeft Van Dorp voor later deze zomer gepland. “Dat de deuren open gingen voor de leden was al een mijlpaal en een feestelijk moment, maar de echte feestelijke opening willen we organiseren als er qua maatregelen nog meer spontaniteit mogelijk is. Vandaar dat we dat nog even voor ons uit schuiven. Tot die tijd blijven we natuurlijk nieuwe leden verwelkomen. Ze vinden het bij ons heerlijk om weer lekker te sporten en aan hun gezondheid te werken. Velen van hen hebben zich in de coronaperiode ook georiënteerd voor wat ze nou eigenlijk fijn vinden aan het bezoek aan een sportschool en kozen daarna voor ons: een kleinschalige, persoonlijke benadering”, aldus Van Dorp.



INTERESSE FRANCHISENEMERS
In de periode voor de opening van de FT-CLUB in Walburg was Van Dorp druk met de finetuning. “Als alles qua materiaal staat en is ingericht, ben je ook weer druk met desinfectie, protocollen en ook de communicatie over hygiëne maatregelen. We hebben de coaches binnen de FT-CLUB ook echt op het hart gedrukt dat ze zich daar zorgvuldig aan moeten houden. Maar je moet ook extra investeringen doen voor ventilatie en desinfectie. Daarvoor moet je dan ook weer je prijsstrategie aanpassen. Dat zal voor meer fitnessondernemers gaan gelden. Je moet je club toch coronabestendig gaan maken.”

Sinds eind juni organiseert Van Dorp in zijn FT-CLUB experience days voor potentiële franchisenemers. “De interesse om franchisenemer van een FT-CLUB te worden neemt steeds meer toe. We werken nu ook samen met Franchise Plus. Elke vrijdag is het bij ons Innovation Day. Wie geïnteresseerd is in ons concept en franchisenemer wil worden kan dan via Zoom een presentatie van dertig minuten volgen over de basics van de FT-CLUB en waar we voor staan. Als de interesse dan verder is aangewakkerd kunnen ze bij ons op bezoek komen om nader kennis te maken. Het profiel van de leads die we tot nu toe krijgen is heel divers. We zien dat personal trainers zich oriënteren, maar ook ondernemers van stand a lone-clubs die opnieuw hun positie in de fitnessbranche in ogenschouw nemen en kijken waar nieuwe kansen liggen.”

MANAGEMENTONDERSTEUNING
Van Dorp heeft gemerkt dat de coronaperiode tekortkomingen van veel fitnessondernemers pijnlijk duidelijk heeft gemaakt. “Ik heb in mijn werk als consultant voor ACISO Fitness & Health jarenlang veel contact gehad met fitnessondernemers en trajecten met hen gevolgd. Ik heb in de afgelopen tijd ook veel cijfers van ondernemers gezien waarvan ik ben geschrokken. Als ondernemer moet je heel goed weten waar je mee bezig bent. En het draait dan ook om de cijfers. Maar teveel ondernemers werken met hun hart in plaats van hun hoofd, op basis van cijfers. Ik zie veel boekingsfouten en een zeer beperkte kennis op het gebied van financieel management. Sommige ondernemers hebben dan wel boekhouders, maar die zijn dan weer minder bedreven in financieel meedenken”, zegt Van Dorp.

Franchisenemers van FT-CLUBS worden ontzien op het gebied van financieel management. En dat kan voor veel ondernemers die zich willen richten op het werken met leden een groot voordeel zijn. “In het concept van de FT-CLUBS hebben we een gedetailleerd en doorgerekend business model opgezet. Daarin kun je direct bepaalde zaken doorrekenen en kijken welke consequenties dat heeft. Op dit moment zijn veel ondernemers zich aan het oriënteren. Ze hebben nu namelijk wel de deuren van hun sportschool geopend, maar je moet opnieuw berekenen hoe je de vierkante meters rendabel kunt maken met minder leden. Er zijn bijvoorbeeld ook weer groepslessen mogelijk, maar niet in die mate als voor de coronatijd. Als jij jouw business model daarop hebt afgestemd, dan moet je daar dus opnieuw naar kijken. De grote vraag voor veel ondernemers is nu: wat doe je om jouw zaak weer rendabel te maken? Dat hoort bij gewoon bewust ondernemen. Er breekt een tijd aan met echt grote uitdagingen. Zeker wanneer de steunpakketten afslanken en verdwijnen en de uitgestelde betalingen weer boven water gaan komen. We zijn op het gebied van financieel management nog lang niet van corona af. Dat moeten we echt met z’n allen beseffen. Als franchisenemer sta je er dan niet alleen voor. Je hebt de steun van een team van professionals, op alle gebieden van ondernemen”, besluit Van Dorp.
 
Arjan van DorpFT-ClubAciso Fitness & HealthfranchiseFunctional TrainingSmall Group Training
Gerelateerde artikelen