2 weken geleden

De extra voordelen van LES MILLS CORE

2 weken geleden
Onlangs heeft Les Mills de naam van de groepsworkout CXWORX veranderd in LES MILLS CORE. De reden van de naamswijziging is dat de naam LES MILLS CORE duidelijker aangeeft wat voor soort training het is. De naam CXWORX is uniek, maar LES MILLS CORE weerspiegelt nauwkeuriger de workout. De verwachting is dat het programma daardoor nog meer mensen aantrekt. De nieuwe naam is ingegaan vanaf release 41, die in februari 2021 is uitgekomen.

Creative Director Kylie Gates: “De naam LES MILLS CORE is duidelijk en simpel, wat betekent dat onze clubpartners en instructeurs over de hele wereld meer mensen deze workout zullen zien doen. Het is een geweldige en effectieve workout en nu gaan meer mensen dit ervaren. Het is een echte game changer.”

Wat is LES MILLS CORE?
LES MILLS CORE is een unieke core workout, gebaseerd op wetenschap, waarmee je kracht, stabiliteit en uithoudingsvermogen opbouwt in de spieren die je core ondersteunen, inclusief je buik-, bil- en rugspieren. LES MILLS CORE is meer dan alleen een buikspiertraining, want het is wetenschappelijk bewezen dat het ook de spieren van de achterste spierketen (rug, billen etc.) activeert en de functionele kracht en conditie van je lichaam verbetert.

De voordelen:
  • Vergroten van corekracht en -stabiliteit
  • Versterken van buikspieren, bilspieren en rug
  • Verbeteren van houding en controle
  • Spieruithoudingsvermogen en veerkracht opbouwen
  • Herstellen van de balans van je core

Pijn- en houdingsklachten door thuiswerken en minder bewegen
Door de coronacrisis zijn we massaal gaan thuiswerken en bewegen we minder dan normaal. Helaas heeft niet iedereen de juiste middelen om thuis een gezonde werkhouding aan te nemen, zoals een goede stoel of een in hoogte verstelbaar beeldscherm. Veel mensen zitten voorovergebogen aan de keukentafel, bewegen minder dan normaal en nemen minder vaak pauzes. Vaak ontstaan er al na een paar dagen klachten.

Daarnaast bewegen de meeste mensen minder sinds de coronacrisis. Veel mensen hebben in hun vrije tijd minder buiten de deur te doen en hoeven door het thuiswerken bijvoorbeeld niet meer naar het werk te lopen of te fietsen. Bankhangen lijkt de populairste vrijetijdsbesteding van veel Nederlanders te zijn geworden.

Beginnende klachten kunnen snel omslaan in chronische klachten, die moeilijker te bestrijden zijn. Om klachten door bijvoorbeeld het thuiswerken te verkomen of te verminderen, is het belangrijk om regelmatig te bewegen en goede oefeningen te doen om onder andere je houding te verbeteren. Met LES MILLS CORE verbeter je je houding en met een sterke core word je sterker in alle dingen die je doet. Aan de ene kant bouw je spierkracht op en aan de andere kant leer je jouw eigen lichaam beter kennen. Dit helpt bij het verbeteren van je houding en bij het voorkomen en herstellen van blessures. Een must dus voor alle thuiswerkers!

LES MILLS CORE is een ideale thuisworkout
Om je leden thuis fit te houden en om houdingsklachten bij je leden te voorkomen of te verbeteren, zou je als club LES MILLS CORE via livestream of LES MILLS On Demand aan kunnen bieden. Livestream LES MILLS CORE workouts naar de huiskamers van je leden. Zo kunnen je clubs contact blijven houden met je leden, wat in deze tijd heel erg belangrijk is. Er is vanuit Les Mills ook covermuziek voor LES MILLS CORE beschikbaar.

Het programma LES MILLS CORE is een erg toegankelijke workout voor leden om thuis mee te beginnen. Leden hebben niet veel materialen en niet veel ruimte nodig, omdat het een vrij statisch programma is. De benodigde materialen zijn een SMARTBAND of tube en enkele gewichtschijven. Het programma is goed te coachen en de opties die in de les worden gegeven, kunnen ook duidelijk worden gedemonstreerd tijdens een stream. Indien leden geen tubes of gewichtschijven hebben, kunnen ze ook makkelijk gebruikmaken van ‘huis-tuin-en-keuken’ materialen, zoals flessen water. Clubs kunnen leden ook een (tijdelijk) materiaalpakket aanbieden met schijven en tubes om thuis aan de slag te gaan.

Trek nieuwe doelgroepen aan met LES MILLS CORE: de hardlopers!
Onderzoek toont aan dat hardlopers beter presteren als ze aan core-training doen. Dit is een kans om als club de outdoor hardlopers naar je club te halen, zodra de clubs weer open mogen.

Clubs die core-workouts van hoge kwaliteit aanbieden, kunnen een nieuwe doelgroep aantrekken, namelijk hardlopers. Dat blijkt uit nieuw onderzoek, gepubliceerd in The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, dat aantoont hoe het regelmatig doen van core-workouts de gemiddelde 5 km-tijd van een hardloper met meer dan een minuut kan verkorten en hun algemene prestaties kunnen optimaliseren door de kans op blessures te verkleinen. Om de resultaten op lange termijn te maximaliseren, zouden hardlopers volgens de onderzoekers een geïntegreerde trainingsaanpak moeten volgen, waarbij ze naast hun gebruikelijke hardloopprogramma ook coreworkouts moeten doen.

Voor het onderzoek volgden de deelnemers zes weken lang drie LES MILLS CORE workouts per week. De workout van 30 of 45 minuten bestaat uit een combinatie van oefeningen die zijn ontworpen om driedimensionale core fitheid te ontwikkelen. Elke les bestaat uit onder andere planks, uithoudingsoefeningen voor de onderste buikspieren, training van de bilspieren en uitdagingen voor de schuine buikspieren. Bij een combinatie van geïntegreerde oefeningen worden tegelijkertijd ook grote spiergroepen van schouder tot knie getraind. Dit in tegenstelling tot geïsoleerde oefeningen, zoals crunches, die gericht zijn op afzonderlijke corespieren.

Aan het einde van het onderzoek was de loopsnelheid van de deelnemers toegenomen en was hun loopvermogen verbeterd. Ze verminderden hun 5 km hardlooptijd met gemiddeld 66 seconden waarbij er geen significant verschil was in gemiddelde hartslag en ze verhoogden hun plank-tijd met meer dan 60 procent. Dr. Jinger Gottschall, universitair hoofddocent aan de Penn State University en head research van de Les Mills Running & Core Training Study, stelt dat haar bevindingen aantonen dat hardlopers hun prestaties kunnen verbeteren door zich te richten op geïntegreerde core-oefeningen die grote spiergroepen rond de heupen, onderrug, bilspieren en buikspieren aanpakken.

"Dit onderzoek bevestigt de kritische driedimensionale core-component van hardlooptraining," zegt Gottschall, zelf al lange tijd een hardloopfanaat. "Duursporters leven meestal volgens de slogan 'meer is beter' en lopen gewoon meer kilometers. Ons onderzoek toont aan dat geïntegreerde core training vaak een ontbrekend onderdeel is dat prestaties en symmetrie kan verbeteren." “Hardlopen is een driedimensionale activiteit,” legt Gottschall uit. “Terwijl je benen in één vlak naar voren bewegen, is de beweging van je armen en torso in een ander vlak ook belangrijk voor krachtproductie en loopvermogen.”

"Geïntegreerde core-oefeningen zijn waardevol voor alle hardlopers - of ze nu marathons lopen of een paar keer per week hardlopen om fit te blijven. Maar ook andere duursporters, zoals fietsers en zwemmers, hebben er baat bij.”

Wil je meer weten over LES MILLS CORE en wat het kan betekenen voor jou en je leden? Neem dan contact met ons op via info@lesmills.nl of bel naar +31 (0)416 34 97 25.
les millsgroepslessencore training
Gerelateerde artikelen