2 dagen geleden

Creatief aangeklede club voelt als warm bad: sfeer motiveert

2 dagen geleden
Niet alleen een plek waar je wilt sporten, maar een plek waar je wilt zíjn. Met die visie ondersteunt Bob Noldus van Stex Fitness Europe clubeigenaren in het vinden en behouden van klanten. “Spreek je eigen creativiteit aan en zet een belevingswereld neer die voelt als een warm bad. Maak het uitnodigend, juist richting mensen die anders niet zo snel zouden binnenkomen.”

Tekst: Aart van der Haagen Fotografie: Stex e.a.

Noldus, leverancier en clubeigenaar, pioniert graag. “Het blijft een mannenwereld, kijk maar naar de sfeer en de aankleding op de FIBO. Hoe trek je dan toch vrouwelijke klanten naar je stand?” Het antwoord kwam vanuit een ingeving. “Creëer een belevingswereld die onmiddellijk opvalt en die past bij een clubactiviteit. Nog beter, die mee verandert met de jaargetijden. Je ziet op de beurs de prachtigste stands, heel modern en hightech, maar ze hebben vaak ook iets steriels. Laat het voelen als thuiskomen. Zet een vaasje en een lampje neer, hang een klok op. Wij gaven er een natuurlijk tintje aan door kunstgras op de vloer te leggen en steigerhouten pilaren met een gebrand effect te plaatsen, plus bijpassende meubels en accessoires. Het werkte; bezoekers kregen er lentekriebels van. Vaak bepalen de heren de koers als ze rondlopen, nu gaven de dames aan dat ze bij ons een kijkje wilden nemen. Missie geslaagd, want in combinatie met de lancering van onze nieuwe Synergy-krachtapparatuur - die laat zien hoe je via design de beleving versterkt - trokken we de aandacht van beide doelgroepen. Het gaat om onderscheid.”

Liefde in steken
Reden genoeg voor de eigenaar van Stex Fitness Europe om dit door te trekken naar zijn eigen club, net over de Duitse grens in Essen. De accommodatie fungeert als een pilot center, om ondernemers in de branche te inspireren en te laten zien welke rol apparatuur als ondersteuning speelt bij het realiseren van de gewenste belevingswereld. “De U-vormige bar hebben we verwijderd en vervangen door een lange leestafel met acht stoelen en tapijt eronder,” vertelt Noldus, terwijl we een ronde maken door de opvallend huiselijk aangeklede ruimte, die je bijna doet vergeten dat je je in een sportgelegenheid bevindt. “In het begin kwam het voor de klanten best dichtbij, nu zie je dat ze een taartje delen en samen prosecco drinken. Ze voelen zich thuis, bij mooi weer ook op ons buitenterras. In de coronatijd zetten veel ondernemers als noodoplossing een tent op, maar waarom zou je er niet wat liefde in steken en een sfeervolle ontmoetingsplek maken? Het kan ook door een loungehoek in te richten, die vanzelf een sociaal karakter krijgt.”

Buurthuis
Precies in dat laatste zit de crux. “Het traditionele buurthuis bestaat bijna niet meer, terwijl de maatschappij steeds meer eenpersoonshuishoudens telt en veel mensen op leeftijd alleen achterblijven. Waar doen zij nog sociale contacten op? Die functie - een ontmoetingsplek - kun je met je club vervullen. Dan worden en blijven mensen om meer redenen lid. De drive ligt in het sporten, in het behalen van lichamelijke doelstellingen, maar de klanten komen terug vanwege andere zaken. Er breekt een moment aan waarop je fysiek geen grote resultaten meer boekt, tenzij je op extreme oefeningen overschakelt. Hoe zorg je er als clubeigenaar nu voor dat je die mensen bindt? Met een andere benadering, zoals geschetst. Het werkt ook om leads te genereren. Overal zie je dezelfde acties en aanbiedingen, maar die trekken nog steeds een grote doelgroep niet over de streep. Stel dat een dame wekelijks traint en haar buurvrouw niks met sport heeft. Zij laat zich waarschijnlijk wél verleiden om eens mee te gaan als ze hoort dat er allemaal leuke decoratiespullen in de club staan en dat je die ook nog kunt kopen.”

Wow-effect
Inderdaad, een bijverdienste, al ligt daar volgens Noldus niet de focus. “Het is mooi meegenomen, maar het gaat er vooral om dat de leden het leuk vinden, dat je een wow-effect bij hen sorteert: ‘Hier wil ik vertoeven.’ Kijk maar eens naar het internationale concept van John Reed. Daar snappen ze het precies en inmiddels duikt het ook bij andere grote ketens op. Je krijgt niet alleen een heel andere invalshoek om mensen te trekken, je zorgt ook voor cross-selling en als je het goed doet, creëer je eens in de zoveel tijd een nieuwe look and feel. Dat levert iedere keer een nieuwe ontdekking op voor je klanten. Ik zit in een Duitse Facebook-groep met 4100 clubeigenaren. Weet je hoe een deel van hen een renovatie aanpakt? Een smoezelig geworden wand weer wit verven, dat soort ingrepen, terwijl er zoveel kansen liggen. We kennen allemaal de kracht van de Efteling en Disneyland: volwassen mensen zich weer kind laten voelen. Waarom zouden ze anders 500 kilometer rijden naar Parijs? In de retail zie je het ook terug, het creëren van beleving. Kijk naar McDonald’s, naar tuincentra in kerstsfeer. Zelfs supermarkten houden zich ermee bezig.”

Privilege
Stex Fitness Europe werkt zulke creatieve concepten individueel uit met zijn klanten. “De één prefereert vintage, de ander wil de natuur laten spreken. John Reed toont aan dat je alles kunt combineren. Durf te variëren, maak van iedere zone een andere belevingswereld, eventueel afgestemd op de doelgroep of de activiteit. Bij freeweight mag je best graffiti aanbrengen, bij stretching doet een rustgevende high tea room het goed, terwijl intensieve kleuren ervoor zorgen dat een danszaal dynamiek uitstraalt. Je kunt ook een vipgevoel opwekken, bijvoorbeeld bij onze HydroMassage. Maak het exclusief; mensen betalen graag iets meer voor een privilege.”

Over kosten gesproken: haalt de ondernemer zich niet weer allerlei grote investeringen op de hals? “Jôh, koop een pot verf of een rol behang, bezoek kringloopwinkels en laat je medewerkers mee klussen. Het zit in de creativiteit. Zaag de poten van een oude bok uit een turnzaal af en je hebt een bijzettafeltje. Denk in thema’s, zoals jaargetijden, Japanse stijl, steam punk, street art. Werk samen met een kunstenaar en tover een ruimte om in een gallery, dan wordt het een win-winsituatie.”

Nieuwsgierig
Stex Fitness Europe ondersteunt ondernemers vanuit een groot netwerk van inkoopkanalen en begeleidt hen van A tot Z met het creëren van een belevingswereld, in samenwerking met een binnenhuisdesigner. Noldus: “We bieden gratis advies; als partner-in-business zijn we dat aan onze stand verplicht. Kom in actie, want er liggen kansen om met weinig kosten grote doelgroepen te bereiken. Gebruik de tweede lockdown om met het team zaken aan te pakken. Tease je leden via sociale media, maak hen nieuwsgierig om hun ‘cluppie’ weer snel te bezoeken. Het verhoogt het solidariteitsgevoel, wat niet onbelangrijk is tijdens het blijven incasseren van contributies in deze uitdagende tijden.”

Meer informatie: www.stexfitness.eu
Bedrijf

Stex Fitness Europe

Een ander artikel van dit bedrijf
  • Makkelijke digitalisering via Sony Advagym: klantenbinding ligt voor het grijpen