18 april 2020

Van Bekende Nederlanders tot Total Health Solution

Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief
18 april 2020
In ons Ezine NL Actief vragen we iedere editie experts van binnen en buiten de branche om hun licht te laten schijnen over het thema dat centraal staat. In de laatste uitgave was dat de vraag: het aantal fitnessconsumenten verdubbelen, hoe doen we dat?

Vanuit NL Actief geven we daar, samen met onze kennispartners, invulling aan door nieuwe (additionele) doelgroepen aan onze branche te binden. De samenwerking met ReumaNederland is daar een treffend voorbeeld van. Hoe kunnen we meer mensen inspireren om te gaan sporten en bewegen? Met grote interesse las ik de suggesties van onder anderen de bekende sportmarketeer Frank van den Wall Bake en Emile Lancée, assistent professor in digital marketing & technology aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het viel Frank van den Wall Bake op dat er nog zo weinig bekende Nederlanders zijn gekoppeld aan fitnesscampagnes. ‘Kies voor storytelling en laat zorgvuldig gecaste BN’ers die story vertellen. In de social media kun je daar een heel groot bereik en impact mee creëren. Ik geef NL Actief ook mee om aansprekende bedrijven daarin te betrekken. Iedere Raad van Bestuur van een grote onderneming is tegenwoordig gevoelig voor duurzaamheid en gezondheid. Tot slot geef ik de tip mee om te gaan praten met tv-producenten. Ik denk dat een behoorlijk deel van de mensen die NL Actief wil bereiken om fitter en gezonder te leven, fervente tv-kijkers zijn. Als je deze groep wilt bereiken, zul je dus iets moeten doen met consumenten-programma’s. Ik zou me kunnen in-denken dat NL Actief gaat praten met de scriptschrijvers van bijvoorbeeld de soapserie Goede Tijden Slechte Tijden, om te verkennen of het mogelijk is dat een verhaallijn over een gezonde leefstijl zich in een fitnesscentrum gaat afspelen. Bijvoorbeeld dat een personage een op DNA gebaseerd gepersonaliseerd leefstijlprogramma gaat volgen. Het is helemaal niet vreemd om via deze weg ‘gekochte maatschappelijke of commerciële boodschappen’ onder de aandacht te brengen’.

Een verdubbeling van het aantal fitness-consumenten vergt volgens Emile Lancée een flinke dosis toewijding. ‘Toekomstige groei in onze hyper-society laat zich namelijk kenmerken door toepassing van meer slimme technologie ten gunste van differentiatie. Denk aan integratie van persoonlijke smart objects met de sportschool of apparatuur en de daarbij behorende relevante content, locatievrij en brandvrij sporten door technologische partnerschappen, de sportschool als omnichannel ervaring in plaats van een op afstand geplaatst zaaltje en nieuw product bundling aanbod (cross-industry) in plaats van traditioneel (within-industry). Een zorgverzekering past misschien wel perfect bij een sportschoolabonnement, evenals een jaarlijkse apk voor het lichaam. Een total health solution is de volgende stap!’

Het blijft iedere keer boeiend en inspirerend hoe mensen van buitenaf en out of the box naar onze branche kijken. Dat blijven we ook dit jaar weer doen met onze NL Actief Ezines.

Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Ronald Wouters

Bedrijf

NL Actief

Laatste artikelen van dit bedrijf