3 jaar geleden

Leden zijn het verlengstuk van je brand, maar hoe zet je hen in als ambassadeur?

Hugo Braam
CEO Virtuagym
3 jaar geleden
In dit artikel lees je hoe je als fitnessondernemer slim gebruik van technologie maakt om je leden meer betrokken te krijgen bij jouw club en hen tegelijkertijd in te zetten als visitekaartje om nieuwe leden te werven.

In het afgelopen jaar hebben we als fitnessbranche flinke stappen richting verdere digitalisering gezet. Technologie opent talloze deuren, zoals bijvoorbeeld een strakke administratie en betalingen, betere coaching en zelfs volledig nieuwe businessmodellen, zoals een digitaal lidmaatschap. Maar daarnaast biedt technologie ook mogelijkheden om de binding tussen jou en je klant te versterken. En die goede band is een sterke basis voor jouw klantretentie en dus succes van je onderneming. Retentie blijft namelijk nog altijd de grootste uitdaging voor fitnessondernemers: in de branche schommelt het ledenverloop tussen de 20% en de 50%. Dus hoe zet je technologie nu in om je leden beter aan je te binden? En nog beter: hoe kun je ze een verlengstuk van je brand maken? Denk bijvoorbeeld aan challenges: laagdrempelig om aan mee te doen en leuk om te delen op social media. Het is een uitstekende manier om engagement te verhogen, en klanten die geëngageerd zijn met jouw merk blijven langer bij je.

Gehoorde leden zijn gelukkige leden
Digitalisering heeft veranderd hoe we met onze leden communiceren. De drempel wordt steeds lager voor consumenten om hun stem online te laten horen - in zowel positieve als negatieve zin. Laat dat je echter niet afschrikken maar doe er je voordeel mee: luister naar wat je leden willen, waar hun pijnpunten liggen en speel daarop in. Gehoorde leden zijn namelijk gelukkige leden. Ze voelen zich meer verbonden met jouw business als ze zien dat jij naar ze luistert. Zie het als een kans om je dienstverlening te verbeteren! Hogere engagement onder je leden zorgt er bovendien voor dat ze makkelijker meer uitgeven, langer bij je blijven en je brand meer promoten. Retentie én referentie dus. Vooral het laatste moet niet onderschat worden: de meest waardevolle reclame is nog steeds mond-tot-mond reclame, ook - of misschien juíst - in deze digitale wereld. Het is niets voor niets dat het verkrijgen van referenties (al dan niet via online reviews) de laatste stap in vele marketing-funnels is. Want wiens ervaringen vertrouw je meer? Die van echte mensen die een product of dienst hebben uitgeprobeerd of een advertentie van de aanbieder zelf?

Samen is leuker dan alleen
In februari van dit jaar schreef ik al eens over gamification als één van de fitnesstrends van 2020. Ik had toen nog niet kunnen voorzien hoe belangrijk het echt zou worden dit jaar. De omstandigheden in 2020 zijn voor veel mensen een aanslag geweest op hun sociale contacten - en er is vraag naar manieren om gezamenlijk en veilig dingen te ondernemen. Hier kun jij als fitnessondernemer op inspringen met gamification, door bijvoorbeeld online uitdagingen te organiseren, om hiermee een gevoel van gemeenschap en fun te stimuleren. Binnen Virtuagym klanten zagen wij de deelname aan challenges verdrievoudigen tijdens de lockdown. Zet dus gamification in, in de vorm van virtuele beloningen voor het afronden van uitdagingen. Deze digitale badges kunnen je leden vervolgens delen via social media, zodat dit de zichtbaarheid van jouw club vergroot onder hun netwerk. Dat kan namelijk net de extra prikkel zijn voor iemand om bij jouw club lid te worden: één van hun vrienden sport daar immers al.

Zet communicatie op één
Er is geen magische oplossing om de retentie onder je leden zo maar te verhogen met behulp van technologie. Het is hiervoor belangrijk dat je er zelf mee aan de slag gaat en nadenkt over hoe je dit in kunt zetten om de diensten en klantervaringen van jouw club te verbeteren. Mijn advies: gebruik technologie daarom sowieso om de communicatielijnen met je leden open te houden: luister naar wat hun drijfveren zijn, waar hun pijn ligt en wat ze willen bereiken. Willen ze bijvoorbeeld hardcore online work-outs om persoonlijke records te breken of eerder een leuke sportieve community? Jouw klanten hebben hier juist in deze tijd behoefte aan: niet voor niets zagen wij het aantal community-berichten afgelopen lockdown exploderen van 2 miljoen berichten in februari naar bijna 7 miljoen in april! Een goede klantbeleving gaat verder dan alleen een trainingslocatie bieden. Het belang van het sociale aspect mogen we, vooral in deze tijd, niet vergeten. Tevreden leden die het gevoel hebben dat ze gehoord worden en zich onderdeel van jouw community voelen zullen langer bij je blijven. En trotse leden die hun behaalde successen delen zijn misschien wel het beste visitekaartje dat je als fitnessondernemer kan wensen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Auteur

Hugo Braam

Bedrijf

Virtuagym

Laatste artikelen van dit bedrijf