3 jaar geleden

Europese sportscholen winnen tot 88% van hun omzet terug sinds COVID-19

3 jaar geleden

Een nieuw onderzoek van fitness software provider Virtuagym laat zien dat ondanks de grote omzetdalingen in maart en april, sportscholen hun omzetniveau in juli vrijwel hebben hersteld. Daarbij hebben ze meer leden dan in januari van dit jaar. De verzamelde gegevens komen uit een database van meer dan 6000 Europese fitnessclubs met bijna 5 miljoen leden. 

Virtuagym heeft breed onderzoek gedaan naar de korte- en langetermijngevolgen van COVID-19, waarbij KPI’s en gegevens werden gemeten zoals lidmaatschappen, bezoekersaantallen, clubprestaties, inkomsten, trends in app-gebruik en meer. Cruciaal is dat het wijst op de brede acceptatie van digitale diensten door eigenaren van fitnessbedrijven.

Virtuagym CEO Hugo Braam vult aan: “Het is geweldig om de veerkracht van onze branche te zien en hoe tegelijkertijd fitnessondernemers zich aanpassen door de adoptie van digitale diensten. We hebben gezien dat COVID-19 het hardst toeslaat bij mensen met overgewicht en een lage immuniteit, dus ik denk dat het tijd wordt dat regeringen de fitnessbranche gaan betrekken als oplossing voor het probleem. Vooral omdat onze branche hun aanbod uitbreidt met digitale diensten, is het perfect gepositioneerd om een permanente impact te maken op de gezondheid en het immuniteitsniveau van de bevolking. "

De resultaten van het onderzoek onder 5000 Virtuagym-klanten liet het volgende zien: 

Clublidmaatschappen kregen een klap, maar blijven stabiel


Uit de gegevens van Virtuagym blijkt dat de branche in april op een dieptepunt bereikte wat betreft lidmaatschappen. Slechts 17% van de clubs bleef groeien en 26% van de Europese clubs kromp met minstens -2%. Gedurende de hele periode behield 50% van de clubs een stabiel gehalte aan lidmaatschappen, maar in juni begonnen clubs steeg het aantal leden snel toen sportscholen heropende. In dezelfde maand steeg het aantal lidmaatschappen van clubs met tot wel 51%. Gemiddeld verloren clubs 8% van hun leden tijdens de piek in april, maar in juli was hun ledenbestand hersteld.

De omzet daalde, maar trok weer aan

In april daalde de omzet van fitnessbedrijven in het Virtuagym-systeem tot 58% ten opzichte van februari. Echter, in juli steeg de omzet van clubs weer terug naar 88%. Deze omzetdaling had een impact op de meeste clubs, waarbij 41-82% van de clubs een aanzienlijke omzetdaling zag tijdens de piek van COVID-19. Qua omzet waren maart en april bijzonder moeilijke maanden voor de branche. Maar in juni stegen bij meer dan 50% van de clubs de inkomsten weer, en dezelfde maand kwam gemiddeld slechts 12% lager in omzet uit dan in de maand vóór de COVID-19-lockdown.

Belangrijkste lessen van digitalisering

Ondanks de sluiting van sportscholen bleef digitale fitnesstracking populair tijdens alle fasen van COVID-19. Het loggen van oefeningen piekte al vroeg en in maart werden 4,8 miljoen oefeningen geregistreerd. Het app-gebruik piekte ook in deze maand, toen consumenten overschakelden met een mobiele app. De grootste piek vond echter plaats toen clubs begonnen te heropenen. Het app-gebruik steeg met 340% in de maand juli en de trainingsplannen namen met 100% toe toen de pandemie begon.

Cruciaal was dat de gegevens aantoonden dat het bouwen en onderhouden van communities belangrijk was voor zowel leden als bedrijfseigenaren tijdens de pandemie. Digitale communities in de app waren de beste manier om te communiceren tijdens de sluitingen. Dit is te zien aan de bijna 7 miljoen communityposts, meer dan 3 keer het aantal dat in februari werd geregistreerd. Het creëren en onderhouden van een community in COVID-19 heeft een belangrijke rol gespeeld in de manier waarop clubs waarde en diensten aanbieden aan hun leden. Uiteindelijk bleek het nastreven van een hybride trainingservaring van zowel digitale als persoonlijke training enorm populair te zijn onder fitnessprofessionals.

Bedrijf

Virtuagym

Laatste artikelen van dit bedrijf