3 jaar geleden

Marketinglessen die corona ons heeft geleerd

3 jaar geleden
De afgelopen maanden hebben wij met Virtuagym in zeventien webinars wekelijks tips en updates gedeeld met ruim 500 deelnemers over hoe fitnessprofessionals konden reageren op de steeds veranderende en onzekere omstandigheden. Vanwege het succes van deze reeks gaan we door met kennisdeling in een nieuwe reeks FitNation-webinars. De lessen in dit artikel, die ik niemand wil onthouden, heb ik opgestoken bij de eerste editie van deze webinarreeks, waar Rob Trousselot (Lijfstijl Coaches) en Aernout Leezenberg (Hidden Profits Marketing) best practices in marketing deelden.

Marketing in crisistijd
Wanneer een crisis toeslaat, wordt het marketingbudget van een onderneming meestal als eerste verlaagd. Want als consumenten geen geld uitgeven aan producten en diensten, heeft het weinig zin om te investeren in marketing, toch? Niets is minder waar.

Juist in crisistijden is marketing belangrijker dan ooit. Zeker wanneer je dienstverlening (deels) stil ligt, is marketing je enige link met veel van je (potentiële) klanten. Verbreek je die link, dan krijg je het tijdens én na de crisis moeilijk. Gelukkig zijn er manieren om marketing succesvol in te zetten om je onderneming tijdens een crisis te beschermen en voor te bereiden op groei ná de crisis.

Spring in het gat dat je concurrentie achterlaat
Ik zei het al: veel ondernemingen schrapten hun marketingbudget. Zelfs reuzen als Airbnb en Uber wilden geld besparen. Maar de fout van je concurrentie is jouw kans. Neem de advertentieplatformen van Facebook en Google, bijvoorbeeld. Felbegeerde keywords TRAININGwaren plotseling spotgoedkoop, omdat er niet meer op geboden werd. Als je op dat moment dus je kans greep, kon je met een minimale investering maximale zichtbaarheid creëren voor je marketingadvertenties.

Maak een match tussen marketing en dienstverlening
Je moet natuurlijk wel iets te vermarkten hebben. Dat kan op meerdere manieren. Zo kun je je dienstverlening aanpassen aan de veranderde realiteit. Denk aan online training met fitness apps of groepslessen via Zoom. Of misschien bied je simpelweg aan om bij mensen in de achtertuin te komen coachen.

Als je dienstverlening niet snel aan te passen is, kun je je marketing richten op kennisdeling. Er is geen enkel moment wanneer kennisdeling niet aanslaat. Als mensen niet naar de sportschool kunnen, wat kunnen ze dan thuis doen? Hoe vermijden ze de coronakilo’s? Hoe blijf je happy en healthy in quarantaine? Als je dit in downloadvorm aanbiedt, kun je een aardige lijst aan leads opbouwen zodat je na de crisis direct aan de slag kunt. Maar ook je eigen leden zullen je deze activiteiten in dank afnemen.

Een waardevoller publiek
Dat brengt me op een andere les: bestaande leden gaan voor. Zij zijn het levensbloed van je organisatie en wanneer je redelijkerwijs geen nieuwe leden kunt verwachten, moet je marketingfocus verschuiven van leadgeneratie naar het onderhouden van klantrelaties. We vergeten sowieso vaak onze bestaande klanten wanneer het om marketing draait, hoewel ze veel meer waard zijn voor je omzet dan leads. Niet alleen vanwege upsellmogelijkheden: bedenk je ook dat zonder de leden die tijdens de crisis niet direct hebben opgezegd, je onderneming wellicht ten onder was gegaan!

Wil je meer inzichten?
In de komende maanden staan er voor onze FitNation Lunch & Learn-webinars allerlei topics op de agenda: retentie, sales, locatiekeuze, en meer. Je kunt sprekers verwachten zoals Camille Richardson (oprichter OneFit), Marjolijn Meijer (Trainmore), Dr. Ludidi (voedingsexpert) en Mark Tuitert (wie kent hem niet?).

Joeri Nanov is Global Director of Marketing bij Virtuagym, leverancier van innovatieve fitness-software voor sportscholen, studio’s en personal trainers.

Wil jij wekelijks tijdens je lunch onmisbare tips meekrijgen om je onderneming beter te runnen? Schrijf je dan in via fitnation.co/nl/webinar/ Of schrijf je in voor ons eerste virtuele evenement op 9 oktober!

 
Bedrijf

Virtuagym

Laatste artikelen van dit bedrijf