15 december 2018

15-Jarig bestaan ClubJoy spetterend gevierd!

15 december 2018

Waar ooit kernenergie opgewerkt zou moeten worden, spatte de energie er nu op een andere manier af! De viering van het 15-jarige bestaan van ClubJoy in Kernwasser Wunderland, was een groot en energiek succes. Met een programma van sprekers waar je u tegen zegt, passend bij een bedrijf die veel ambitie heeft en Europa wil veroveren met het ClubJoy-concept.

Terugblikkend: 15 jaar geleden begon ClubJoy, die het conceptidee van Les Mills overnam en aan clubs ging aanbieden tegen een lagere prijs. Hiermee werd een belangrijke verandering in de markt versneld, namelijk de groei van gestandaardiseerde groepslessen van hoge kwaliteit, ondersteund door perfect afgestemde muziek. Inmiddels is ClubJoy een gevestigde naam in de fitnessmarkt met een eigen profiel worden 1100 clubs in de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Spanje met hun concept bediend. Verder telt het in 2014 geïntroduceerde ClubJoy Virtual inmiddels 100 standalone clubs.

Recente ontwikkelingen
Met de oprichting van Expeditie Lab in 2017 zette ClubJoy een nieuwe stap in het kader van product development. Dit Expeditie Lab is ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van FITSNACKS TV, het online fitness- en lifestyleplatform voor sportcentra dat tijdens werd geïntroduceerd.
Het programma past volgens Marc Neijland, directeur en mede-eigenaar van ClubJoy, in de online wereld waar volgens voorspellingen in 2019 80% van alle internetverkeer video-gerelateerd is en 87% van alle online marketing bestaat uit videocontent.

Steeds meer consumenten kiezen voor video. Met FITSNACKS TV kunnen clubs hun leden online work-outs aanbieden met drie pijlers: training, voeding en educatie. Het is beschikbaar voor smartphones, tablets, pc’s en smart tv’s. “Bij de ontwikkelingen van FITSNACKS TV zijn we zeker niet over een nacht ijs gegaan”, vertelde Marc. “Uitgangspunt was een concept dat 24/7 beschikbaar is voor de leden en honderd procent de doelgroep bereikt. De instap voor ondernemers is zeer betaalbaar waarvoor ze volledige marketingontzorging krijgen met als uiteindelijk doel ledenbehoud en omzetverhoging versus service.” De tip die Marc de ondernemers ten slotte nog meegeeft is: houd bestaande waarden in stand en omarm de toekomst.

Motivatie en doorzettingsvermogen
Na deze commerciële boodschap was het tijd voor het bijzondere verhaal van Bibian Mentel, vrouw, moeder, echtgenote en onvermoeibare spil van haar Mentelity Foundation. Bibian is een ongelooflijk fenomeen. Ze vertelde dat ze in 2000 te horen kreeg dat ze kanker had. Net voordat ze als professioneel snowboardster naar de Olympische Winterspelen zou gaan. Ze verloor haar onderbeen, maar bleef snowboarden op hoog niveau “Ik besloot om het leven ten volle te leven. Bleef sporten, gezond eten en ik zorgde dat ik voldoende slaap kreeg.
Alles om de kanker zo min mogelijk kans te geven.”

In haar eerste boek: ‘Kut kanker! Door jou laat ik mijn leven niet verpesten!’, schrijft Bibian over haar strijd. “Ik heb negen keer kanker gehad en elke keer weer ben ik er bovenop gekomen. Het enige wat ik kan doen is blijven genieten van het leven en zorgen dat mijn lichaam in optimale conditie is om de strijd aan te gaan.  Dat doe ik door positief denken, sporten, gezond eten en genoeg slapen.”



Lessen van Annemarie van Gaal

De lessen die Annemarie van Gaal, Nederlandse ondernemer en auteur, de aanwezige bezoekers wilden meegeven, zijn gewoon luisteren en de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie leggen. “Helaas denken veel ondernemers dat ze het zelf beter weten met als gevolg verkeerde beslissingen en investeringen. Zie je distributie en verkoopkanalen als klant. Zorg dat het aantrekkelijk is voor je klant om je producten of diensten aan te bevelen en om nieuwe klanten aan te brengen door belangen in lijn te brengen.”

De beste ideeën komen volgens haar nog steeds van de werkvloer. Geef je klant een unieke en onderscheidende beleving. Durf ook van de gebaande paden af te wijken en kijk naar andere verdienmodellen en nieuwe uitdagingen. De presentatie van Koen Wouters van First Impression over beleving sloot hier mooi op aan. Het bedrijf werd leidend in Nederland in het creëren van winkelbeleving door een omnichannel-benadering in winkels en virtual fitness. Wouters vertelde dat fitnesscentra door meer beleving te creëren zoals aankleding, audio en video, zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten.

Een interessante toekomst
Over de (technologische) ontwikkelingen in de toekomst had Brand Ambassador en fitnessexpert Hans Muench een uitgebreid verhaal. Op digitaal gebied ziet Hans een aantal zaken veranderen, zoals het Internet of Things, digitale communicatie in de cloud, slimme apparaten, Artificial Intelligence, sensoren, Augmented Reality, Virtual Reality en iBeacons. Een tracking systeem waarmee de ondernemer precies kan zien waar en hoeveel tijd een lid in de club doorbrengt. Met deze data kan de ondernemer beter inspelen op de wensen van zijn klanten, waar het volgens Hans omdraait.

Als kansen, maar ook bedreigingen ziet Hans de opkomst van boutique fitness, specialistische centra die zich focussen op een bepaald segment zoals crossfitness, indoorcycling en PTstudio’s. Als boodschap gaf Hans mee: om op de middellange termijn te overleven, moeten exploitanten concurrerend blijven door beter te worden in dingen waarin ze nu niet uitblinken.
Kortom: innoveer en versnel de implementatiegraad van de organisatie.

Mindset
De feestelijke dag werd afgesloten met een presentatie van trendwatcher Ronnie Overgoor die met veel energie, entertainment, humor en insights de ogen opende.. Ronnie Overgoor is oprichter van 7 Ditches TV, een platform dat hij in 2012 oprichtte vanuit zijn eigen behoefte om toffe gesprekken met ondernemers te maken. Trendwatchers zijn er volgens Ronnie genoeg, net als vergezichten en mooie slides met toekomstscenario’s. “Natuurlijk nemen computers taken van mensen over, natuurlijk gaan auto’s zelf rijden en natuurlijk worden er huizen geprint met een 3D printer.           
Maar wat heb ik daar als ondernemer aan?
Wat moet ik met al die trends als MKB ondernemer of als management van een organisatie?”

Waar het in Ronnie’s ogen om gaat is de juiste mindset. Hoe ga ik om met al die trends? Wanneer en hoe verander ik en pas ik nieuwe zaken toe in mijn eigen dagelijkse werkzaamheden? Wanneer is iets een hype en wanneer is het relevant? Een lezing die wel stof tot nadenken geeft. Na de presentaties kon het feest echt losbarsten met een optreden van Jeroen van der Boom. Het feest ging door tot in de late uurtjes en werd de volgende dag afgesloten met een ontbijtbuffet.
Op naar het 20-jarig bestaan.

Door: Loet van Bergen - Fotografie: ClubJoy

 
FitSnacks TVBibian MentelAnnemarie van GaalHans MuenchRonnie Overgoor
Gerelateerde artikelen
Bedrijf

ClubJoy

Laatste artikelen van dit bedrijf