5 august 2020

‘In crisistijd merk je dat we samen meer kunnen dan je denkt’

5 august 2020
Max Health Club in Den Haag deed er net als de meeste fitnessclubs alles aan om leden te blijven inspireren en motiveren tijdens de coronaperiode waarin de deuren dicht moesten. Vanaf 11 mei pakte de club van mede-eigenaar Jacco Helmink uit door een festivalterrein, met een knipoog, op te bouwen. Naast de overdekte 800m2 voor buitensporten omarmde ‘Max’ ook digitale kansen.

De tijd dat een bezoek van een lid aan de fitnessclub het enige is dat telt voor een fitnessondernemer is voorbij, stelt Helmink. Dat heeft de coronaperiode nog duidelijker gemaakt. “De community moet veel groter zijn dan de locatie waar je gevestigd bent. Dat idee hadden we al jaren, maar deze tijd leerde ons dat je nog meer een meerwaarde moet zien te creëren als een merk. Als fitnessclub moet je een merk worden waarvan mensen lid willen worden. De club wordt een soort clubhuis. Het gaat erom dat je met leden meegaat in de broekzak. Dat kan door digitale mogelijkheden”, zegt Helmink.

Mywellness
Max Health Club, naast de hockeyvelden van Klein Zwitserland in Den Haag, bestaat veertien jaar en maakt al vanaf het begin gebruik van het Mywellness cloud-platform van Technogym. “We gebruikten Mywellness toen nog voor het maken van trainingsprogramma’s, maar het is geëvolueerd tot een compleet digitaal platform waarop je intensief contact kunt houden met leden. Het gebruik van Mywellness is alleen maar toegenomen doordat alle bezoeken aan de club op reservering zijn en je via Mywellness kunt boeken. We merkten wel dat onze leden van zestig jaar en ouder sturing nodig hadden met het gebruik van de app. Maar daarvoor hebben we een helpdesk ingericht. En voor mensen op leeftijd die er moeite mee blijven houden, is er de optie om te bellen.”

Ondanks dat de leden niet in de club konden komen bleef het contact met hen intensief, verklaart Helmink. Juist ook door de chatfunctie op Mywellness. “We hadden bij het begin van de coronatijd zo’n 3000 leden en de dropout is 6 procent. En dat terwijl we in een regio zitten met veel expats die vanwege de coronaperiode weer teruggingen naar hun land van herkomst. We hebben dus niet veel meer opzeggingen gehad dan normaal, maar nieuwe leden komen er ook niet bij, zoals normaal wel het geval is in de zomerperiode. In dat geval richt je je aandacht dan nog meer op de leden die je wel hebt en ouderen die we belden waardeerden het ook enorm dat we voor hen tijd vrijmaakten om hen te bellen. We hebben hen toen wegwijs gemaakt in de app die heel makkelijk te gebruiken is.”

Stroomversnelling
Nadat in maart werd besloten om de deuren van fitnessclubs te sluiten moest Helmink met zijn team eerst even ‘mentaal’ schakelen. “De eerste twee dagen moesten we even alles laten bezinken, maar daarna besloten we toch snel om de schouders eronder te zetten en te kijken naar wat nog wel kon ondanks de maatregelen. We zijn toen aan de slag gegaan met ons YouTube-kanaal. Daar lagen toen al plannen voor, maar dat kwam in een stroomversnelling. We zetten ook Max Daily op, waarbij we iedere dag een nieuwsbulletin naar onze leden stuurden. Daarin stonden bijvoorbeeld workouts. De workout of the day was ook terug te vinden in de Mywellness-app. De oefeningen werden daar dan verder uitgelegd. We startten lessen via Zoom en die combineren we nu ook met onze groepslessen op de club. Een deel van de groep is fysiek aanwezig en een deel traint digitaal vanuit huis. Sommige mensen voelen zich daar op dit moment nog prettiger bij. We hebben ook ons eigen personal plan: EYE 4 YOU. Op basis van vier belangrijke kernelementen helpen we leden: training, voeding, gedrag en herstel. Een team van experts ondersteunt en begeleidt de deelnemer gedurende 21 dagen om het doel te behalen. En dat kan dus gewoon thuis of ergens lekker in de buitenlucht.”



De coronaperiode heeft Helmink als ondernemer nieuwe inzichten gegeven. “In crisistijd merk je dat je samen meer kunt dan je denkt. Ze zeggen weleens onder druk wordt alles vloeibaar. Het was zeker in het begin even een stressvolle periode, maar als je terugkijkt (en hopelijk hebben we het ergste nu gehad) hebben we veel stappen gemaakt. Zeker op digitaal gebied. Voor de toekomst is het goed om te kijken hoe je leden op de vloer, maar zeker ook volledig online kunt bedienen. Nog meer dan voor de coronaperiode. Al deden wij dat al wel met de eerdergenoemde expats en mensen die veel op reis zijn. Wij boden hen trainingsprogramma’s zoals EYE 4 YOU aan om buitenshuis uit te kunnen voeren”, aldus Helmink. 

“Wat ik als ondernemer wel lastig vond was dat er in de afgelopen maanden meerdere keren een stip aan de horizon verscheen, maar dat de openingsdatum werd verschoven, althans perspectief daarop. Gelukkig heeft NL Actief met een sterke lobby enorm bijgedragen aan de heropening vanaf 1 juli van de fitnessclubs. Toch zijn we als team positief gebleven en de saamhorigheid in de afgelopen periode nam toe. Samen kwamen we op het idee voor het opzetten van The Hague Health Valley. Het enige festival in Nederland, met een knipoog. We hadden een aantal area’s opgebouwd om te sporten en dat sloeg aan, rekening houdend met alle maatregelen natuurlijk. Maar we zijn nu blij dat we onze leden ook weer binnen kunnen verwelkomen. Al blijven we ook zeker online met hen verbonden.”
TechnogymCoronavirusonline fitnesson demand

 
Gerelateerde artikelen
Bedrijf

Technogym

Laatste artikelen van dit bedrijf