4 jaar geleden

Nu al nadenken over toekomstig beleid, ons concept en abonnementen na heropening

Eric Vandenabeele
Directeur Fitness.be
4 jaar geleden
De verplichte sluiting ten gevolge van Corona, de manier waarop we de binding met onze klanten konden behouden in deze periode, het toenemend besef van het belang van een gezonde levensstijl, de positieve reactie van onze klanten en het vooruitzicht op heropening, al dan niet met de nodige beperkingen, moet ons doen nadenken over ons toekomstig beleid, ons concept en de daaraan gekoppelde vergoeding via lidgelden of abonnementen. Enkele vrijblijvende gedachtenkronkels.

Domiciliëringen (automatische incasso's)hebben in onze sector altijd voor gemengde gevoelens gezorgd. Enerzijds boden ze een financiële zekerheid en vertrouwen naar kredietverleners. Anderzijds waren ze de perfecte bliksemafleider om schuld voor het niet consumeren van abonnementen te verdoezelen. Ze hebben onze sector bij de omschakeling naar duurdere apparatuur en lange termijnengagementen helpen groeien, maar ze hebben ook voor een groot deel bijgedragen aan het ‘commerciële’ imago dat zo veel ten onrechte tegen ons wordt gebruikt.

Klachten trekken meestal meer aandacht dan waardering. Ontevredenheid over domiciliëring werd in het verleden dikwijls uitvergroot. De verplichte sluiting van onze zaken door de Coronacrisis toont echter een andere teneur. De meerderheid van de fitnessbeoefenaars is bereid om tijdens de quarantaineperiode volledig of gedeeltelijk te blijven doorbetalen voor het fitnessabonnement. Dit is uiteraard gekoppeld aan de online inspanningen van onze professionals, maar een betere bevestiging van loyaliteit en klantentevredenheid kunnen we niet krijgen. Een beetje realiteitszin doet ons beseffen dat een extra maand zeker voor verschuiving zal zorgen. Dit zal niet toe te schrijven zijn aan het verdwijnen van deze getrouwheid, maar eerder aan een algemene angst en financiële onzekerheid voor de toekomst.

De natuurlijke gedrevenheid van onze ondernemers en het aangeboren optimisme van onze professionals zorgt ervoor dat we eerder geloven in een snelle heropstart van onze activiteiten. Niet alleen omwille van onze hartstocht, maar ook omdat zowel bij wetenschappers, politici als bij de burgers de noodzaak van een gezonde levensstijl met voldoende kwaliteitsvol bewegen sterk gegroeid is. Iedereen wil zich beschermen en het vertrouwen in immuniteit versterkende lichaamsbeweging en begeleiding door onze professionals is veel groter dan het zich verlaten op eender welk mondkapje.

Minder klanten per vierkante meter?

Dit ijzer moeten we smeden. Maar smeden vraagt inspanningen… zweet. We gaan het niet voor niks krijgen. Niet alleen gaan we als professional moeten klaar staan. We gaan het misschien anders moeten aanpakken. Zeker in de overgangsperiode na de crisis. Eenvoudigweg terug de deuren openen zal niet aan de orde zijn. Neen, we zullen terechte veiligheidsmaatregelen moeten naleven. Vermoedelijk minder klanten per m², minder klanten per uur, spreiding over de toestellen, meer hygiëne, minder gebruik van douches, enz…

Hoe lang dit zal duren weten we niet. We weten wel dat ons product niet meer hetzelfde zal zijn. En als het product verandert, opgelegd of omdat we dit zelf willen, dan zal de waarde welke klanten daaraan hechten ook veranderen. Dit vraagt een nieuwe kijk op onze abonnementen.

We zetten alvast enkele gedachtenkronkels op een rijtje. Aan u om hier al dan niet iets met te doen. Het is in ieder geval iets om over na te denken… en wie weet een opportuniteit voor de toekomst.

Betalen voor online service

Vanaf dag 1 van de verplichte sluiting zijn we op de meest creatieve manier in contact gebleven met onze klanten. We hebben fitness verschoven van de club naar de huiskamer. Dit loont.
Denkpiste : Zouden klanten bereid zijn, om voor een minimaal bedrag, te blijven betalen voor een dergelijk aanbod? Beweegtips, online lessen, al dan niet gekoppeld aan voedingsadvies. Eventueel lifestreaming van onze groepslessen. Een online forum waar men terecht kan met vragen. Lid zijn/blijven van jouw club zonder naar de club te komen. Lid zijn van een community voor een minimale maandelijkse bijdrage. Nu zijn sommige leden uit loyauteit zelfs bereid om enkele maanden de volle pot te blijven betalen.

Betalen voor wat je consumeert

Wanneer we, hopelijk binnen enkele weken, de clubdeuren terug mogen openen, zal het zijn met beperkingen. Als we de hygiëneregels en social distancing zullen moeten respecteren gaan we onmogelijk hetzelfde aantal klanten kunnen ontvangen als voorheen. Hoe lang dit zal duren, weten we niet. Tot voor de crisis was één van onze grote troeven dat klanten konden komen welke dag ze wilden, welk uur ze wilden, hoe veel ze wilden en bij meerdere vestigingen waar ze wilden. Gaan klanten bereid blijven om evenveel te betalen voor minder? Of maken we van minder ‘meer’? Meer kwaliteit, meer begeleiding, meer contact? En mag dit dan iets meer kosten?

Denkpiste : Gekoppeld aan het voorgaande, de minimumbijdrage voor het online aanbod en ‘lid zijn’ van de community, kan er misschien betaald worden per bezoek of reeks van bezoeken? Is een veilige, hygiënische omgeving niet meer waard? Is professionele begeleiding 1-1 niet meer waard? Zou men daarvoor, net nu, niet iets meer willen betalen? Zijn klanten bereid om met de nodige beperkingen voor eenzelfde maandelijkse bijdrage te blijven komen, ok. Maar we moeten durven met een nieuwe bril naar deze nieuwe realiteit te kijken. Dit brengt ons misschien tot nieuwe inzichten en wie weet een nieuw businessplan, met nieuwe leden. Leden die een basisbedrag betalen en daarnaast extra per bezoek.

Een nieuwe doelgroep

Via bovenstaande kunnen we misschien al nieuwe klanten rekruteren. Klanten voor wie een maandelijks engagement een stap te ver was en voor wie betalen voor wat je consumeert (ook al komt dit soms even duur als duurder uit) een betere, betrouwbare oplossing is.
De schrik voor besmetting en het stijgend besef dat meer bewegen je immuniteit versterkt heeft veel mensen tijdens de coronacrisis in beweging gekregen. Regelmatig wandelen en fietsen wordt bij velen ineens een dagdagelijkse activiteit.
Gaat men dit blijven doen na de crisis? Vermoedelijk zal men dit nog wel een tijdje volhouden, maar vanaf het moment dat de deuren weer letterlijk opengaan naar andere sociale interactie en de angst op besmetting zal verdampen in de zomerzon, zal (on)gezond niks doen mogelijk weer de norm worden.

Vandaag zijn deze activiteiten niet alleen voor de gezondheid goed, maar ook om de sleur binnen de muren van de huiskamer te doorbreken. Aan Netflix, Playmore en komische Youtube, Pinterest of TikTok toestanden wil men uiteindelijk ook eens ontsnappen. Wandelen, joggen of fietsen is er ideaal voor.

Maar waar gaat men dit doen na de crisis? Zal men thuis zo makkelijk de wandelschoenen aantrekken? Of zoekt men clubverband? Afspreken met iemand of met een groep werkt altijd beter. Klassieke sportclubs zijn echter niet voor iedereen even toegankelijk. Competitie is vooral jeugdgericht. Wandelclubs voelen oubollig aan en hebben misschien wel ten onrechte een geitenwollensokken karakter. Joggen doet men meestal alleen of gelinkt aan een atletiekclub. Om te fietsen moet je bereid zijn om als een Van Aert of Eddy Merckx kloon de baan op te gaan. Niet iedereen voelt zich thuis in deze omgevingen.

Denkpiste : Iedereen vertrok nu telkens van thuis uit. Verleg die thuis naar de club. Een omgeving waar je evengoed gezellig samen kan zitten voor en na het sporten. Een omgeving waar je niet noodzakelijk de fitnesstoestellen op moet of aan groepslessen deelnemen. Ook een omgeving waar je gewoon samen kan vertrekken voor een gezellige wandeling, een jogging of een fietstochtje. Zouden nieuwe klanten, ook daarvoor niet bereid worden gevonden om een maandelijkse bijdrage te betalen. Een plaats om af te spreken, misschien voedingsadvies te krijgen of een gezonde maaltijd kunnen bestellen, eventueel te recupereren, te stretchen en te douchen, gezellig na te praten en waar een trainer je helpt om een week-, maand- en jaarplanning op te maken voor jouw favoriete activiteit. En het ‘moet’ geen fitness zijn. Toch niet zoals ze het nu kennen.

Hygiëne op één

Na de Lock down zal de klant met andere ogen kijken naar onze clubs. Als we zien hoe mensen zich steeds meer voorzichtig, ja zelfs angstig, beginnen te gedragen dan mogen we ervan overtuigd zijn dat hun eerste blik niet zal gericht zijn op de prijslijst, maar op de hygiëne. Hun vrijetijdsbudget zal misschien ook een knauw hebben gekregen, maar gezondheid zal meer dan ooit voorop staan. Men zal ieder risico willen vermijden en kwaliteit zal worden afgewogen op basis van de netheid, de hygiënemaatregelen. Niet de geavanceerdheid van de toestellen en de accommodatie. De menselijke relatie, reinheid en netheid zullen voorop staan.

Een fitheidsclub

Laat fitness doorgroeien naar meer dan een fitnessclub : een fitheidsclub. Een club waar je begeleid wordt naar een gezondere levensstijl. We hebben niet de pretentie om te denken dat gezond en kwaliteitsvol bewegen een exclusiviteit is van onze sector. Neen, maar we scheppen wel al jaren de beste omgeving daarvoor en bereiken nu al bijna 1 miljoen Belgen. Laat ons ambitieus kijken naar de toekomst en mikken op het dubbele. Daarom niet enkel met ons klassieke aanbod, maar ons product, onze aanpak en ons abonnementssysteem herbekijken in een nieuwe realiteit door een nieuwe bril.

Hou je fit,
Eric

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Coronaviruscovid-19
Gerelateerde artikelen
Auteur

Eric Vandenabeele

Bedrijf

Fitness.be

Laatste artikelen van dit bedrijf