1 april 2020

Meet The Top 2020: ook geschikt voor de Nederlandse fitnessbranche?

Marc Neijland
Redacteur
1 april 2020
Van donderdag 5 tot zondag 8 maart vond op Mallorca het negentiende Meet The Top event plaats. Een driedaags event dat sinds jaar en dag georganiseerd wordt voor Duitse fitness ondernemers. Tot de aanwezigen behoren fitness exploitanten en toeleveranciers. Van grote ketens tot eenpitters, van nieuw product op de markt tot de bekende partijen, velen zijn er aanwezig.

Het recept: In een ontspannen omgeving wordt er naar hartenlust genetwerkt en kunnen industrie en clubs middels het speeddate principe in korte tijd veel informatie over elkaar vergaren. De kracht van Meet The Top? Ondernemers zijn “even helemaal weg” uit hun eigen omgeving en hebben zo de tijd om volledig in te pluggen in de geboden omgeving. Geen dagelijkse sores, maar maximaal absorberen. Een formule die de aanwezige gasten wel kan bekoren!

Bekend recept
Een blik op de Duitse fitnessindustrie en de manier van zakendoen leert dat dit event op Mallorca voor de Duitse markt geen unicum is. De Duitse fitnessondernemer heeft de keuze om vaker in te schrijven voor dergelijke events. De Duitser houdt van zogenaamde Netzwerktreffen. Voor deze speciale trips wordt veel tijd vrij gemaakt.

Naast de mogelijkheid om in te zoomen op een stuk business, is er de ruimte om elkaar écht te leren kennen en bij een mogelijke match diverse zaken goed uit te diepen. De zonnige omgeving, de fijne accommodatie en een drankje nadien aan de bar dragen daar ook aan bij. Maar het allerbelangrijkste is dat men “gewoon tijd heeft.” Niet even snel wat informatie opsnuiven en direct weer door in de waan van de dag, maar volledig uit de dagelijkse routine stappen, waardoor er rust en ruimte in het brein ontstaat.

De business formule
Het principe is heel eenvoudig: Het event wordt georganiseerd met als doel dat de industrie en clubs (Business 2 Business) met elkaar in contact worden gebracht middels de speeddates. Je kunt zowel als fitnessondernemer als toeleverancier een voorkeursaantal afspraken boeken. Daarbij kunnen beide partijen wenselijke lijke afspraken prioriteren. Zowel leverancier als fitnessondernemer kan bij de aanvraag zien of de gekoppelde afspraak wederzijds wenselijke was, of dat er ook “verplichte kennismakingen” tussen zitten. Vervolgens zijn er twee dagen, waar er tussen 08:30 en 14:30 twaalf afspraken worden gedraaid, met tussendoor vijf minuten wisseltijd en één koffiepauze. Pas nadien wordt er een lunch geserveerd.

Je zou kunnen zeggen: ‘’Waarom afspraken draaien met partijen waar ik geen interesse in heb?” Dat is een gevolg van het businessmodel. De deelnemers aan de industriekant (de leveranciers), dragen bij aan zeer voordelige deelname van club- en keteneigenaren. De laatsten worden met aantrekkelijke aanbiedingen warm gemaakt om naar het event te komen. Clubeigenaren hoeven het verblijf niet te betalen en dragen alleen de kosten voor de vlucht. Daarbij dien je als club wel aan te geven wat je omvang is (aantal vestigingen, gemiddeld aantal m2, totaal aantal leden) en óf je voornemens bent om in het jaar na het event investeringen te doen. En zo ja, dan ook bij benadering hoeveel.



Omdat de industrie dus deels verantwoordelijk is voor de kosten van de deelnemers, word je als ondernemer wel geacht om al je afspraken serieus te nemen. Zo is er dus óók de kans dat je gekoppeld kunt worden aan zeer verassende gesprekspartner. Elke afspraak kan nieuwe deuren openen, zodra je bereid bent om je voor de ander open te stellen.

Naast de zogenaamde speeddates zijn er na de lunch ook nog diverse seminars te volgen bij erkende sprekers. En elke avond wordt er een goed diner verzorgd met leuke thema’s. Zo was er op de vrijdagavond een walking diner met als thema Gold, compleet met live muziek en een leuk stukje entertainment en op zaterdag na het diner een mooie Closing Party.

Maar bovenal zoeken de gesprekspartners elkaar na het programma weer op, om onder het genot van een drankje in de zon wat de diepte in te duiken om elkaar echt te leren kennen en om samen mooie verhalen te delen.

Ook een goede formule voor ons Nederlanders?
Realistisch: Nee. Een mooie ambitie? Ja! De reden is vrij eenvoudig. De Duitse fitnessmarkt is ruim zes keer groter dan de Nederlandse. Daarbij zit er meer geld in de markt en zijn er meerdere omvangrijke clubconcepten, middelgrote en grote ketens. Dat maakt dat er een meer realistische businesscase is. Het zal lastig zijn om een concept als Meet The Top uit te rollen binnen onze Nederlandse industrie. De formule op zich beklijft in ieder geval en het zit er in dat de traditionele beurzen zoals wij ze kennen langzaam richting het eind van hun levenscyclus rollen. De wijze waarop dit event georganiseerd is, is gevoelsmatig duurzamer.

Wie weet dat we met z’n allen wat dichter in de buurt kunnen beginnen om het eens te testen? Wij houden ons in ieder geval aanbevolen!

Meet The Top 2020 was top. En volgend jaar zijn we er met onze Duitse ClubJoy partner weer bij. En op het 20-jarige jubileum van het event pakken we nog wat groter uit!

MARC NEIJLAND is directeur en mede-eigenaar van ClubJoy en Virtual Training Concepts. Met deze bedrijven worden ruim 1350 fitnessclubs in de Benelux, Duitsland en Zwiterserland bediend. Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Mail dan naar marc.neijland@clubjoy.nl
Bedrijf

ClubJoy

Laatste artikelen van dit bedrijf
Auteur

Marc Neijland