17 april 2020
Hoe gaat Fit-Tech de toekomst van fitnessclubs bepalen?
17 april 2020
populair
In dit artikel vertelt Les Mills Media CEO Jean-Michel Fournier over de laatste fitness trends. Welke technologische innovaties kunnen we verwachten? En waarom blijft menselijke interactie cruciaal in de toekomst van fit-tech?
Jean-Michel: “Een van mijn belangrijkste focuspunten is ons video streaming platform, Les Mills On Demand (LMOD), waarmee consumenten meer dan 800 work-outs van de meest populaire Les Mills programma’s kunnen streamen op ieder digitaal apparaat. LMOD is de afgelopen jaren flink gegroeid en we denken dat deze categorie een enorme invloed op de toekomst van fitness zal hebben.”
Waarom denk je dat dit een enorme invloed op fitness zal hebben?
Jean-Michel: “De twee grootste generaties die aan fitness doen, Millennials en Gen Z, zijn de “anywhere and everywhere” generatie, en vertegenwoordigen momenteel 80 procent van de fitnessmarkt (2019 Les Mills Global Consumer Fitness Survey). Deze generatie is opgegroeid met technologie als onderdeel van hun dagelijkse leven, dus hun fitness behoeften blijven zich ontwikkelen. Daarnaast blijft de thuisfitness trend groeien. We weten dat 85 procent van de fitnessclubbezoekers ook thuis sport, dus onze branche moet zich ontwikkelen om aan deze groeiende verwachtingen naar geïntegreerd fitness aanbod te voldoen.”
Hoe zie je dit voor je?
“Met de ontwikkeling van de digitale technologie willen we onze licentiehouders en hun leden een fitnessaanbod van 360 graden aanbieden waarin het fysieke en het digitale naadloos op elkaar aansluiten. We noemen dit de “consumerization of clubs”. Dit betekent dat we de vier muren van de traditionele fitnessclub virtueel uitbreiden en leden in staat stellen te sporten waar en wanneer ze willen.”
Hoe ziet de toekomst van live lessen er op de lange termijn uit met al deze alternatieve manieren om te sporten?
“We zijn sociale wezens, dus de ervaring van fysieke lessen zal altijd het beste zijn. Live lessen zorgen voor retentie, referrals en verhogen de waardeperceptie onder leden, maar deze kunnen door technologie worden aangescherpt om de clubervaring uit te breiden.”
“Op de lange termijn zullen we in de fitnessbranche steeds meer gebruikmaken van technologische ontwikkelingen in augmented reality (aangevulde realiteit (AR)) en holografische 3D presence. Een recente presentatie van Microsoft van haar HoloLens 2 liet zien dat het apparaat nu hologrammen van mensen van hoge kwaliteit kan maken waarbij de spraak meteen vertaald wordt naar welke taal dan ook, waar ook ter wereld. Dit betekent dat onze favoriete instructeurs in de nabije toekomst voor je neus kunnen verschijnen als levensecht hologram en kunnen spreken in de door jou gekozen taal.”
“Hoe dit er in 2030 uit gaat zien, zal moeten blijken, maar het lijkt duidelijk dat live instructeurs met veel kansen en uitdagingen te maken zullen krijgen naarmate de technologie zich verder ontwikkelt. De opkomst van virtual en on-demand diensten hebben de standaarden van live instructeurs verhoogd, waardoor ze worden gedwongen om het beste uit zichzelf te halen om de concurrentie aan te kunnen gaan."
En hoe zullen live lessen zich in de komende paar jaar ontwikkelen?
“Op de korte termijn zullen de beste live lessen een mix van geweldige en energieke instructeurs zijn, samen met tastbare audio technologie en augmented video. Het aanbieden van tastbare muziek die gebruikers kunnen voelen, met een meeslepende visuele ervaring door het gebruik van augmented video van hoge kwaliteit, geprojecteerd op supergrote schermen, is de eerste grote stap richting een geweldige live les experience."
"Clubs en studio’s die de kloof tussen de digitale en de fysieke wereld overbruggen en een geïntegreerde fitness ervaring aanbieden, zullen de grote winnaars zijn. Op de korte termijn kun je verwachten dat lessen met een hoge experience, zoals Les Mills THE TRIP, zich zullen uitbreiden naar andere lesformats – zowel virtual als live – met video van hoge kwaliteit. Beeld je een dans workout in met op de achtergrond een juichende menigte in een uitverkocht stadion of een yogales omringd door schermen met uitzicht op de Alpen in de lente. Je kunt dit soort dingen al heel snel verwachten!”
Hoe zie je de rol van kunstmatige intelligentie in fit-tech?
“Kunstmatige intelligentie (artificial intelligence (AI)) gaat de fitnessbranche transformeren, met name als het geïntegreerd wordt in wearables en producten om ons op data gebaseerde beslissingen te helpen maken over wanneer en wat we eten, hoelang we moeten slapen en wanneer we moeten sporten. Net zoals Netflix aan kan geven welke TV-series consumenten leuk vinden en op basis hiervan aanbevelingen doet, verwachten clubleden steeds meer workouts met een hoge experience, personalisatie en slimme aanbevelingen die bij hun leefstijl passen. Kunstmatige intelligentie gaat dus een zeer grote rol spelen in het ondersteunen van alle behoeften van leden.”
Wat maakt jou het meest enthousiast met betrekking tot de invloed van technologie op fitness?
“Technologie wordt steeds belangrijker in onze branche, wat betekent dat we op het punt staan een echt verschil te maken. De missie van Les Mills is het creëren van een fittere planeet, en de technologieën die we hebben besproken zullen een hoofdrol spelen in het brede publiek naar fitness brengen. We zeggen niet dat we de wereld kunnen redden, maar we kunnen wel ons steentje bijdragen om de uitdagingen op het gebied van milieu aan te gaan. Gezondere, fittere mensen zijn simpelweg beter voor de planeet – van het nemen van de fiets in plaats van de auto en het eten van gezond voedsel tot het geld dat aan gezondheidszorg wordt bespaard. Er liggen zoveel kansen en er komt tegenwoordig zoveel technologie op de markt dat we een enorme potentie hebben om de gezondheid van miljarden mensen te veranderen. Ik ben ervan overtuigd dat AI de basis voor deze verandering zal zijn.”
Jean-Michel: “Een van mijn belangrijkste focuspunten is ons video streaming platform, Les Mills On Demand (LMOD), waarmee consumenten meer dan 800 work-outs van de meest populaire Les Mills programma’s kunnen streamen op ieder digitaal apparaat. LMOD is de afgelopen jaren flink gegroeid en we denken dat deze categorie een enorme invloed op de toekomst van fitness zal hebben.”
Waarom denk je dat dit een enorme invloed op fitness zal hebben?
Jean-Michel: “De twee grootste generaties die aan fitness doen, Millennials en Gen Z, zijn de “anywhere and everywhere” generatie, en vertegenwoordigen momenteel 80 procent van de fitnessmarkt (2019 Les Mills Global Consumer Fitness Survey). Deze generatie is opgegroeid met technologie als onderdeel van hun dagelijkse leven, dus hun fitness behoeften blijven zich ontwikkelen. Daarnaast blijft de thuisfitness trend groeien. We weten dat 85 procent van de fitnessclubbezoekers ook thuis sport, dus onze branche moet zich ontwikkelen om aan deze groeiende verwachtingen naar geïntegreerd fitness aanbod te voldoen.”
Hoe zie je dit voor je?
“Met de ontwikkeling van de digitale technologie willen we onze licentiehouders en hun leden een fitnessaanbod van 360 graden aanbieden waarin het fysieke en het digitale naadloos op elkaar aansluiten. We noemen dit de “consumerization of clubs”. Dit betekent dat we de vier muren van de traditionele fitnessclub virtueel uitbreiden en leden in staat stellen te sporten waar en wanneer ze willen.”
Hoe ziet de toekomst van live lessen er op de lange termijn uit met al deze alternatieve manieren om te sporten?
“We zijn sociale wezens, dus de ervaring van fysieke lessen zal altijd het beste zijn. Live lessen zorgen voor retentie, referrals en verhogen de waardeperceptie onder leden, maar deze kunnen door technologie worden aangescherpt om de clubervaring uit te breiden.”
“Op de lange termijn zullen we in de fitnessbranche steeds meer gebruikmaken van technologische ontwikkelingen in augmented reality (aangevulde realiteit (AR)) en holografische 3D presence. Een recente presentatie van Microsoft van haar HoloLens 2 liet zien dat het apparaat nu hologrammen van mensen van hoge kwaliteit kan maken waarbij de spraak meteen vertaald wordt naar welke taal dan ook, waar ook ter wereld. Dit betekent dat onze favoriete instructeurs in de nabije toekomst voor je neus kunnen verschijnen als levensecht hologram en kunnen spreken in de door jou gekozen taal.”
“Hoe dit er in 2030 uit gaat zien, zal moeten blijken, maar het lijkt duidelijk dat live instructeurs met veel kansen en uitdagingen te maken zullen krijgen naarmate de technologie zich verder ontwikkelt. De opkomst van virtual en on-demand diensten hebben de standaarden van live instructeurs verhoogd, waardoor ze worden gedwongen om het beste uit zichzelf te halen om de concurrentie aan te kunnen gaan."
En hoe zullen live lessen zich in de komende paar jaar ontwikkelen?
“Op de korte termijn zullen de beste live lessen een mix van geweldige en energieke instructeurs zijn, samen met tastbare audio technologie en augmented video. Het aanbieden van tastbare muziek die gebruikers kunnen voelen, met een meeslepende visuele ervaring door het gebruik van augmented video van hoge kwaliteit, geprojecteerd op supergrote schermen, is de eerste grote stap richting een geweldige live les experience."
"Clubs en studio’s die de kloof tussen de digitale en de fysieke wereld overbruggen en een geïntegreerde fitness ervaring aanbieden, zullen de grote winnaars zijn. Op de korte termijn kun je verwachten dat lessen met een hoge experience, zoals Les Mills THE TRIP, zich zullen uitbreiden naar andere lesformats – zowel virtual als live – met video van hoge kwaliteit. Beeld je een dans workout in met op de achtergrond een juichende menigte in een uitverkocht stadion of een yogales omringd door schermen met uitzicht op de Alpen in de lente. Je kunt dit soort dingen al heel snel verwachten!”
Hoe zie je de rol van kunstmatige intelligentie in fit-tech?
“Kunstmatige intelligentie (artificial intelligence (AI)) gaat de fitnessbranche transformeren, met name als het geïntegreerd wordt in wearables en producten om ons op data gebaseerde beslissingen te helpen maken over wanneer en wat we eten, hoelang we moeten slapen en wanneer we moeten sporten. Net zoals Netflix aan kan geven welke TV-series consumenten leuk vinden en op basis hiervan aanbevelingen doet, verwachten clubleden steeds meer workouts met een hoge experience, personalisatie en slimme aanbevelingen die bij hun leefstijl passen. Kunstmatige intelligentie gaat dus een zeer grote rol spelen in het ondersteunen van alle behoeften van leden.”
Wat maakt jou het meest enthousiast met betrekking tot de invloed van technologie op fitness?
“Technologie wordt steeds belangrijker in onze branche, wat betekent dat we op het punt staan een echt verschil te maken. De missie van Les Mills is het creëren van een fittere planeet, en de technologieën die we hebben besproken zullen een hoofdrol spelen in het brede publiek naar fitness brengen. We zeggen niet dat we de wereld kunnen redden, maar we kunnen wel ons steentje bijdragen om de uitdagingen op het gebied van milieu aan te gaan. Gezondere, fittere mensen zijn simpelweg beter voor de planeet – van het nemen van de fiets in plaats van de auto en het eten van gezond voedsel tot het geld dat aan gezondheidszorg wordt bespaard. Er liggen zoveel kansen en er komt tegenwoordig zoveel technologie op de markt dat we een enorme potentie hebben om de gezondheid van miljarden mensen te veranderen. Ik ben ervan overtuigd dat AI de basis voor deze verandering zal zijn.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.