10 february 2015

ISPO MUNICH 2015: Nieuwe trends

10 february 2015

Van 5 tot 8 februari vond de ISPO MUNICH plaats, één van de belangrijkste vakbeurzen voor de internationale sportsector. Bijna 80.000 bezoekers uit meer dan 100 verschillende landen maakten de reis naar München om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en producten voor de verschillende sporten.

Naast een grote vakbeurs is ISPO MUNICH tevens een belangrijk evenement als forum voor de sport- en fitnesssector: zo bleek dat zowel de producenten als de retailers het belang van samenwerking onderschrijven. Bijvoorbeeld als het gaat om hoe te reageren op de veranderende klimaatomstandigheden, en het daaruit voortvloeiende veranderende gedrag van de consumenten. Het doel is om meer flexibel te worden en in gezamenlijk overleg te bepalen wat de beste tijd van het jaar is om bijvoorbeeld nieuwe wintersportartikelen te lanceren.

Daarnaast maakten leden van de EU-Commissie plannen bekend voor het instellen van een Week van de Sport die eind dit jaar in heel Europa zal worden gehouden. Die Commissieleden waren naar München gekomen op uitnodiging van de Federation of the European Sporting Goods Industry (FESI).

Signaleren

Een andere belangrijke functie van de beurs is het signaleren van trends. De afdelingen 'Outdoor' en 'Health & Fitness' waren een flink stuk groter vergeleken met voorgaande jaren, bovendien was er heel veel belangstelling voor de afdeling 'Wearable Technologie'. Deze trends zijn razend populair, en natuurlijk bleek dat uit het aantal standhouders op deze gebieden, en de vrijwel constante drukte rond hun stands. Er werden veel nieuwe producten getoond en gedemonstreerd, waarbij veel apparaten en opstellingen door de bezoekers zelf konden worden uitgeprobeerd.

De organisatie van ISPO MUNICH had die explosief toegenomen belangstelling voor 'Health & Fitness' natuurlijk al eerder gesignaleerd, en maatregelen genomen: dit segment had nu een hele hal tot zijn beschikking. Uit de bijzonder positieve reacties achteraf bleek dat dit een juiste beslissing was.

Enquête

Vier dagen lang konden bezoekers zich laten informeren over de nieuwste snufjes en producten op het gebied van sportapparatuur en sportkleding. Maar liefst 2.585 standhouders toonden hun producten op meer dan 100.000 vierkante meter aan tentoonstellingsruimte. De bezoekers waren met name te spreken over het internationale karakter van de beurs. Zo waren er delegaties uit landen als China, Turkije, Spanje, Groot-Brittannië en Noord-Ierland, en uit de Verenigde Staten van Amerika. De waardering voor de beurs was dan ook over het algemeen zeer positief: uit een enquête die na afloop van het evenement werd gehouden, bleek dat ongeveer 75 procent van de bezoekers de beurs als 'uitstekend' tot 'zeer goed' beoordeelde, en circa 24 procent als 'goed'. Het veruit grootste deel van de ondervraagden sprak de verwachting uit dat in de komende 12 maanden de beurs zelfs nog aan belangrijkheid zal winnen.

Nieuwe initiatieven

De bezoekers waren ook uitermate positief over het nieuw ontworpen ISPO BRANDNEW VILLAGE. Hier werden de beste nieuwe producten gepresenteerd, waaronder de winnaars van de ISPO BRANDNEW AWARD.

Daarnaast werd in München het nieuwe initiatief 'Dein Winter. Dein Sport' (Jouw winter. Jouw sport) geïntroduceerd. De samenwerking tussen enkele toonaangevende Duitse ski- en snowboardorganisaties probeert hiermee de wintersport actiever te promoten en nieuwe doelgroepen aan te boren.

Antwoord

In China neemt de vraag naar sportartikelen blijkbaar aanzienlijk toe. Als antwoord hierop zal de Messe München naast het ISPO BEIJING evenement ook nog een tweede beurs houden onder de naam ISPO SHANGHAI. Deze laatste zal plaatsvinden van 2 tot en met 4 juli in het Shanghai New International Expo Center (SNEC). Hierbij zal de nadruk nog meer liggen op fitness, watersport en sportstijl, naast Outdoor and Action. Tot nu toe hebben zich hier al meer dan 300 merken voor aangemeld, waaronder bekende brands als Camelback, Fjällräven, Mammut en Toread.

De volgende ISPO MUNICH zal worden gehouden van 24 tot en met 27 januari 2016, op de inmiddels vaste dagen van zondag tot en met woensdag.
Voor meer informatie over ISPO, bezoek de website www.ispo.com. De organisatie is tevens actief op Facebook: www.facebook.com/ispomunich

 

Bedrijf

ISPO Munich

Laatste artikelen van dit bedrijf