4 jaar geleden

gym80, het verborgen juweel dat wil stralen in de Benelux

4 jaar geleden
Dit jaar viert het Duitse traditiebedrijf gym80 haar veertigjarig jubileum en de fabrikant van krachtapparatuur wil het feestje uitbreiden naar België, Nederland en Luxemburg. De Nederlander Kevin van Leen werkt sinds november 2019 als commercieel directeur Benelux bij gym80 en wil nu de naamsbekendheid van het bedrijf uit het Ruhrgebied ook in België, Nederland en Luxemburg vergroten.

Gym80 werd in 1980 opgericht en heeft in eigen land een goede reputatie opgebouwd in de productie van krachtapparatuur. “Het hoofdkantoor en de productie van gym80 bevinden zich in Gelsenkirchen, midden in het Ruhrgebied. Het komt als het ware uit de ijzer- en staalindustrie”, aldus Van Leen. “Zonder afbreuk te doen aan andere producenten hebben we een unieke identiteit en iedereen bij gym80 is trots op de oorsprong van het bedrijf. De fitnessbranche bestaat nog niet heel lang en in de veertig jaar dat gym80 bestaat, speelde het bedrijf ook een grote rol in de ontwikkeling van de krachtapparatuur in de fitnessbranche.”

"Al onze krachtapparatuur is ontworpen in Duitsland en geproduceerd met een verticale integratie van 95% en is dus made in Germany. Natuurlijk heeft dit enorme voordelen, zoals onze relatief korte levertijden, maar vooral de kwaliteit van de apparatuur. Toen ik voor het eerst in de fabriek was, zag ik meteen de passie en toewijding van mensen voor hun werk. De machines worden professioneel geassembleerd. Met flexibiliteit naar de klant toe. Wij staan altijd open voor de wensen van de klant. Of het nu gaat om een aanvulling op de apparatuur of de individualiteit van de apparaten - talloze kleurvariaties en stofferingkleuren evenals gelaserde of geborduurde logo's zijn slechts een paar opties. We hebben zelfs een afwerking waarbij de apparaten met de hand worden geschuurd en geverfd, allemaal voor het onderscheidende karakter. Dit laat ook zien hoeveel aandacht er wordt besteed aan het productieproces. Bij gym80 hebben mensen echt een passie voor het vak ", zegt Van Leen.

Ervaring
De Nederlander, met zijn jarenlange ervaring in de sport- en fitnesswereld, werkt sinds eind vorig jaar bij gym80 en wil de bekendheid van het merk in de Benelux vergroten. "gym80 besloot om dit jaar rechtstreeks naar de markt te gaan. De schappen van de dealer waren al in een aantal landen opgezet, maar na het wisseling van het management werd besloten de verantwoordelijkheid te nemen voor communicatie, marketing en verkoop. Wij zijn nu niet alleen verantwoordelijk voor de verkoop, maar ook voor het opbouwen van het merk gym80.”

"Ik ben zelf al jaren actief in sales en marketing en heb ervaring opgedaan bij reclamebureaus en bij een andere aanbieder in de fitnessbranche. Daarna ben ik blijven werken als ondernemer en was ik actief in de wereld van topsport”, vertelt Van Leen.



Vier millimeter
Volgens Van Leen onderscheidt gym80 zich op het gebied van innovatie, biomechanica en vooral de uitgebreide productportfolio, ook op het gebied van handmatige verwerking in het productieproces, omdat het de enige leverancier van krachtapparatuur is die vier millimeter staal voor de apparatuur gebruikt. "De apparaten zijn ook van een dusdanige kwaliteit dat een groot aantal apparaten sinds 1980 nog steeds op de markt is. Het is niet voor niets dat we de bodyLIFE Duitsland Award voor de beste krachtapparatuur al jaren op rij hebben gewonnen. Ons marktaandeel in de Benelux is nog steeds bescheiden, maar ik kan me heel goed voorstellen dat de fitnessclubs ook op zoek zijn naar onderscheidbaarheid, uitstekende biomechanica en duurzaamheid. "

"Je hebt ambities en je hebt dromen, maar we willen vooral de markt naar een hoger niveau tillen. Je ziet nu onder andere de opkomst van boutique fitness. De ondernemers willen worden gekenmerkt door aandacht, kwaliteit en duurzaamheid en gym80 kan daarin ook een belangrijke rol spelen. Als ondernemer moet je jezelf altijd afvragen: verschillen we van andere clubs?” "Een speciaal aspect van onze voedingssystemen is dat alle apparaten klant specifiek kunnen worden geleverd. We kunnen alles in talloze verschillende kleuren leveren, terwijl de standaarduitrusting in bijna alle clubs in zwart of grijs te zien is. Ik heb onze apparaten al bij voorkeursleveranciers in Duitsland gezien en deze op maat gemaakte apparaten zien er echt heel anders uit. Uiteindelijk kun je jezelf ook onderscheiden door een bepaalde ervaring in je club te creëren”, zegt Van Leen.

De Nederlandse commercieel directeur is van plan in de komende tijd evenementen te organiseren voor de introductie van gym80 in de Benelux. "De geschiedenis van gym80 is tot nu toe niet genoeg verteld. Daar werk ik nu hard aan. We zijn een kwaliteitsmerk met wortels in Duitsland. Nu willen we verder kijken dan de grenzen. In de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) we zijn al sterk. Veel mensen zullen ons bij naam kennen, maar in werkelijkheid zijn we nog een verborgen juweel dat nog moet schitteren in de Benelux-landen. We zullen vertegenwoordigd zijn op FIBO in Keulen in april. Ik nodig iedereen uit om ons beter te leren kennen en meer te leren over de kracht van gym80.”
Meest recente artikelen