31 january 2020

ISPO Munich 2020: de industrie neemt verantwoordelijkheid

31 january 2020
Ongeveer 80.000 bezoekers uit alle delen van de wereld kwamen de afgelopen vier dagen naar ISPO Munich 2020 om inspiratie op te doen op het gebied van de nieuwste sportinnovaties, trends en producten die werden tentoongesteld in de achttien zalen van Messe München. Duurzaamheid is steeds belangrijker geworden. Deze betrokkenheid met het milieu toonde aan dat ISPO Munich veel meer is geworden dan een pure productshow: het is een netwerk dat partnerschappen en initiatieven voedt.

“De wereld is onderhevig aan ingrijpende sociale veranderingen”, zegt voorzitter en CEO van Messe München Klaus Dittrich. “Ontwikkelingen zoals klimaatverandering, globalisering en polarisatie in onze samenlevingen gaan zo ver dat ze wereldwijde discussies op gang brengen. We moeten oplossingen voor deze problemen vinden voordat het te laat is. "

De sportartikelenbranche begrijpt haar verantwoordelijkheid en richt zich meer dan ooit op duurzaam geproduceerde producten en op de circulaire economie, iets dat de gehele levenscyclus van een product omvat. Productideeën varieerden van een jas van uit de wereldzeeën gevist plastic tot veganistische hardloopschoenen. Maar de consument van vandaag wil iets meer dan duurzame producten. Ze verwachten ook dat bedrijven steeds vaker een doelfilosofie hanteren.

“Platforms zoals ISPO Munich 2020 spelen een sleutelrol bij het opstarten van initiatieven en partnerschappen en het verhogen van het bewustzijn over de noodzaak om de hulpbronnen van onze planeet duurzaam te gebruiken”, zegt Mark Held, de voorzitter van de European Outdoor Group (EOG). “We hebben een nieuw formaat opgezet dat is ontworpen om te toespraken over belangrijke kwesties te faciliteren op een podium voor publiek - de ISPO SDG Summit. De integratieve kracht van sport kan helpen bruggen te bouwen en hindernissen te overwinnen”, zegt Dittrich.

De top vindt voor het eerst plaats op 29 juni 2020, in München gelijktijdig met OutDoor door ISPO. Het doel is om oplossingen en gezamenlijke projecten te ontwikkelen die de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties promoten. Een van de eerste supporters van de top is Tegla Loroupe, die de ISPO Cup ontving ter ere van haar uitstekende sociale betrokkenheid: haar stichting heeft een sportsponsorprogramma voor vluchtelingen. Ze zal het team Stateless Athletes naar het stadion leiden tijdens de Olympische Spelen in Tokio.

De lopende trend
De negatieve trend dat mensen steeds minder bewegen is een van de grootste sociale uitdagingen in de wereld. Hardlopen, een van de meest populaire sportactiviteiten sinds het begin van de jaren zeventig, is een manier om deze trend aanzienlijk te keren. Vrijetijds- en hobbylopers domineren de markt, een plek die nieuwe merken en andere innovaties blijft voortbrengen. De nieuwste feiten over de hardloopmarkt werden aan het publiek gepresenteerd tijdens het World Running Symposium van 7th Runner. Met meer dan 300 aanwezigen werd elke stoel bezet. De nieuwste modellen en accessoires voor hardloopschoenen werden tentoongesteld in het nieuwe Shoe Village, een gebied dat op de juiste manier op de toekomstige markt is gericht.

eSports
Volgens een recent onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie is bijna 20 procent van de mensen tussen de 11 en 17 jaar onvoldoende fysiek actief. "We moeten deze doelgroepen ontmoeten op plaatsen waar hun interesses liggen", zegt Dittrich. Voor jongeren zijn deze plaatsen digitale media, voegde hij eraan toe. Een belangrijke kans in dit opzicht is eSports waarbij topsporters als rolmodellen voor de jonge generatie fungeren. esports zijn sinds 2019 een belangrijk aspect van ISPO Munich 2020 en bleken ook dit jaar erg populair te zijn.

Inspiratie en creativiteit
De sportartikelenindustrie toonde zijn creativiteit in de achttien hallen van de beurs. En er lijken geen grenzen te zijn in het textielsegment: functie en mode komen samen en versmelten steeds meer in één eenheid. Het Urban Lab is de locatie geworden waar de designgemeenschap en creatieve individuen samenkomen. Het was een van de hoogtepunten van de beurs. Meer en meer merken melden zich voor het eerst aan om hun producten te presenteren op de beurs. De nieuwkomers van dit jaar waren Sony, met zijn innovatieve technische materialen, en Save the Duck, met zijn assortiment veganistische kleding.



ISPO Munich 2020 in cijfers
Ongeveer 80.000 industriële bezoekers uit 120 landen kwamen naar München (2019: 80.200). De landen met het grootste aantal bezoekers (in deze volgorde) waren Duitsland, Italië, Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland, Groot-Brittannië en Rusland. Het bezoekersaantal van buiten Duitsland steeg naar 70 procent (2019: 69 procent). Er was een toename van bezoekers uit Frankrijk, Japan, Zuid-Korea en Nieuw-Zeeland. Volgens een onderzoek van marktonderzoeksbureau Gelszus Messe-Marktforschung onder bezoekers, gelooft 45 procent van de respondenten dat ISPO Munich een steeds belangrijkere rol zal blijven spelen.

2.850 exposanten namen deel aan de beurs (2019: 2.926). Voor het eerst sloot Toyota zich aan bij traditionele sportartikelen en outdoormerken op ISPO Munich en introduceerde het zijn mobiliteitsconcept bij het internationale publiek.

De volgende ISPO Munich wordt gehouden van 28 tot 31 januari 2021 in München.

De ISPO Munich Sportweek is in volle gang en wordt afgesloten met de Night Run in Olympiapark op 1 februari. Meer dan 1.000 lopers hebben zich al geregistreerd: een nieuw record voor de Night Run.
Bedrijf

ISPO Munich

Laatste artikelen van dit bedrijf