5 jaar geleden

Nieuwbouw Formupgrade: marketing, hoe zorg je ervoor dat de club direct goed loopt? (deel 6)

5 jaar geleden

Formupgrade Malburgen; een ambitieuze sportschool en beweegcentrum dat gaat nieuwbouwen in de Arnhemse wijk Malburgen. Achter de nieuwbouw zit een nieuwe strategie en visie die fitness, gezonder leven en welzijn aan elkaar koppelen. Fitnessondernemer Thomas Verheij neemt ons mee in de bouw en lancering van dit unieke project

Wat zijn potentiële valkuilen, learnings en hoe denken experts uit de markt daarover? In het zesde artikel zoomen we verder in op de marketing en wat daar allemaal bij komt kijken. We gingen hiervoor bij Thomas op de koffie!

De Formupgrade-uitdaging
Als je een nieuwe sportschool opent, is het natuurlijk belangrijk dat deze vanaf het begin af aan goed loopt. Want juist de eerste maanden zijn duur, waardoor een snelle stabiele inkomstenbron genereren belangrijk is. Een uitdaging waar Formupgrade nu voor staat. Thomas: “Om ervoor te zorgen dat we meteen goed draaien, moeten we vanaf het begin veel leden gaan trekken. Vanuit de gemaakte plannen, waarop ook de financiering gebaseerd is, moeten we binnen twee maanden 300 nieuwe leden hebben. Daarom is het belangrijk dat we ruim voor de opening al starten met de marketing.”

Thomas weet dat de marketing niet zijn sterkste ondernemerskant is, daarom heeft hij hiervoor verschillende professionals verzameld. Thomas: “Het belangrijkste doel is dat alles direct goed gaat lopen. Voor de online marketing werken we samen met Hidden Profits, zij verzorgen de hele online marketing: van advertisement, contentcreatie tot de eerste opvolging. Binnen mijn eigen organisatie heb ik hiervoor één medewerker verantwoordelijk gemaakt. Hij stemt alles met Hidden Profits af. Daarnaast hebben we nog onze eigen marketing. Waarbij we vooral inzetten op het vergroten van de naamsbekendheid, ons GLI-aanbod en het opbouwen van een relatie met de potentiële nieuwe leden.”



Reguliere communicatiekanalen
Voor de online marketing vertrouwt Thomas dus op Hidden Profits, voor de rest van de marketing wedt hij op twee paarden. Thomas: “We werken nu vooral aan de algemene bekendheid van Formupgrade. Hierbij richten we ons op de direct omwonenden van de nieuwe vestiging. We zoeken met persberichten de lokale media op, organiseren rondleidingen op de bouwplaats, brengen grote informatiedoeken rondom de bouwplaats aan en informeren mensen intensief via de eerstelijns gezondheidszorg. Dit zorgt al voor behoorlijk wat rumoer en bekendheid. Maar het is niet genoeg om direct te knallen. Daar is meer voor nodig!”

Een eigen marketingplan
Om de volgende stap te maken, is het belangrijk om de nieuwe leden écht te leren kennen. Daarom wordt er nu intensief gewerkt aan een marketingplan. Met als doel mensen te informeren over de voordelen en filosofie van Formupgrade. Dat is dus veel meer dan alleen het vergroten van de naamsbekendheid. Thomas: “Hiervoor gaan twee stagiaires van de Hogeschool van Utrecht samen met ons team een marketingplan schrijven.”

Door vanuit een doordacht plan te werken, zorgt Thomas ervoor dat de marketing er niet ‘een beetje bij blijft hangen’. “Dit is nu wel het geval. Ik doe best wat aan marketing, maar dit gebeurt ad-hoc. Voor een goed marketingplan brengen we nu een aantal KPI’s in kaart. Zoals: wie is onze specifieke doelgroep, waar bevindt die zich, op welke ‘gezondheidsvraagstukken’ kunnen we bij ze aansluiten en hoe kunnen we ze het beste bereiken en informeren? Dit brengen we uitgebreid in kaart voor verdere marketingacties.”

Alles komt straks samen
Door een plan met planning te maken, zorgen we ervoor dat er een continue stroom van acties, content en aanbiedingen komt, die aansluit bij de behoeften en wensen van onze nieuwe klanten. Dit in combinatie met ons brede sport- en begeleidingsaanbod, de online marketing via Hidden Profits en de doorverwijzing via de eerstelijnszorg, zorgt voor een continue stroom van nieuwe leden. Een belangrijk speerpunt hierbij is de GLI. Ik merk nu al dat hier veel vraag naar is. Dit is een belangrijk product waarmee we ons onderscheiden en die daarom een belangrijke plek in de marketing krijgt!”



3 learnings
  • Schakel een externe partij in voor de online marketing. Dit wordt steeds belangrijker en is een wetenschap op zich.
  • Doe de marketing niet impulsief maar vanuit een doordacht marketingplan.
  • Breng je potentiële doelgroep goed in beeld en kijk naar hun gedrag
FormupgradeThomas Verheij
Gerelateerde artikelen